سوغات شهر همدان چیست؟

به گزارش مجله باهام، همدان جز پنج شهر مهم گردشگری در ایران است. اگر میخواهید دسته خالی از همدان بازنگردید باید سوغات آن را بشناسید.

سوغات شهر همدان چیست؟

همدان یکی از شهرهای مهم ایران و جز مقاصد اصلی گردشگران داخلی و خارجی کشور است که در دامنه کوه الوند و با ارتفاع 1741متری از سطح دریا واقع شده است. این شهر تاریخی جز استان های غربی و سردسیر؛ در حدود 20هزار کیلومترمربع وسعت دارد و با استان های زنجان، لرستان، قزوین، مرکزی، کردستان و کرمانشاه همسایه است.

درباره همدان

همدان به علت فرهنگ و تاریخ کهن خود دارای اماکن فراوان تاریخی و گردشگری از جمله، گنج نامه، غار علی صدر، تپه هگمتانه، بازار تاریخی، مجسمه شیر سنگی، مقبره بوعلی سینا، باباطاهر و تعداد فراوانی امام زادگان است. همین امر باعث شده تا مقصدی مناسب برای گردشگری در فصل تابستان باشد. از آنجا که خرید سوغات و یادگاری از این شهر جز ملزومات بازگشت از همدان است، قصد داریم در ادامه مطلب شمارا با سوغات خوراکی و صنایع دستی این شهر آشنا کنیم.

سفال همدان

سفال را شاید بتوان معروف ترین و مهم ترین سوغات شهر همدان دانست. هنوز هم ساخت اشیا سفالی در همدان رونق فراوانی دارد و جز صنایع دستی محسوب می گردد که از رونق فراوان مالی برخوردار است. مهم ترین شهر فراوری نماینده سفال در استان همدان شهرستان لاجین در فاصله 25 کیلومتری مرکز استان است. این شهر که به عنوان شهر جهانی سفال در یونسکو به ثبت رسیده است هم اکنون دارای 900 کارگاه فعال در زمینه فراوری سفال است.

چرم همدان

همدان به نوعی پایتخت دباغی در ایران قدیم بوده است. در حدود 90 سال پیش این صنعت رشد چشمگیری در هگمتانه را تجربه کرد و شهرت فراوانی در فراوری چرم گاو داشته است. امروزه با وجود اینکه تعداد فروشگاه های چرم در بازار همدان کاهش قابل تأملی داشته است اما باز هم چرم می تواند یک گزینه بسیار مناسب برای خرید سوغاتی شما باشد. اگر به بازار همدان بروید انواع کیف، کفش، کمربند و دیگر اقلام چرم را می توانید خریداری کنید.

مروار بافی

مروار به تکیه های چوبی گفته می گردد که ابتدا آن ها را با آب نرم می نمایند تا قابل انعطاف گردد و سپس به روشی خاص آن ها را می بافند و از لوازمی چون کلاه، کیف ، سبد و.... تهیه می نمایند. برای خرید این سوغاتی نیز می توانید به بازارهای همدان مراجعه کنید.

فرش و گلیم

فرش و گلیم بافی نیز در همدان مانند دیگر استان های کشور به عنوان یک صنعت دستی مهم همچنان پابرجاست و مسافران این استان غربی می توانند به عنوان یک سوغات از آن ها تهیه نمایند. شهرهای ملایر و کبوتر آهنگ معروف ترین فراوری نمایندگان این نوع از فرش و گلیم در استان همدان هستند. نقوش به کار گرفته شده در فرش، گلیم و حتی جاجیم های فراوری شده در همدان کاملاً منحصر به این شهر بوده و همین امر ارزش بالای به این سوغات ارزشمند همدان داده است.

باسلوغ

مردم همدان نیز مانند هم وطنان اراکی در نزدیکی عید، دست به تهیه شیرینی بسیار خوشمزه به نام باسلوغ می زنند. این شیرینی خوشمزه با استفاده از نشاسته، آب، پودر ژلاتین، گلاب، پودر نارگیل و مغز گردو تهیه می گردد.

نان کماج

در شهرهای مانند اصفهان، اراک، و آذربایجان نیز تهیه می گردد اما مدل همدانی آنکه از جمله معروف ترین نان کماج های ایران است را می توانید به عنوان یک سوغاتی خوشمزه از سفر همدان به خانه بیاورید. این نان خوشمزه و مقوی با استفاده از آرد، تخم مرغ، روغن، خمیر مایع و شکر تهیه می گردد.

راحت الحلقوم

یکی دیگر از سوغاتی های خوراکی همدان، راحت الحلقوم نام دارد. روش درست کردن این شیرینی خوشمزه به این شکل است که ابتدا نشاسته را با آب مخلوط می نمایند و با اضافه کردن شکر و جوهر لیمو روی حرارت ملایم قرار می دهند سپس آن را آن قدر هم می زنند تا از حالت مایع خارج و جامد گردد و پس از سرد شدن با اضافه کردن پودر نارگیل آن را میل می نمایند.

شیرمال

شیرمال که از ترکیب آب، زعفران، شکر هل و چند ماده دیگر تهیه می گردد یکی از سوغاتی های خوراکی محبوب شهر همدان است.

حلوا زرده

این حلوای خوشمزه و مقوی رسماً به عنوان سوغات شهر همدان به ثبت ملی رسیده است و در سفر به همدان می توانید تقریباً در هر نقطه شهر آن را تهیه کنید. این حلوای مخصوص با ترکیب شکر، نشاسته ، تخم مرغ، آرد برنج و گلاب تهیه می گردد و شباهت نسبی به شله زرد و های معمولی دارد.

منبع: setare.com
انتشار: 3 بهمن 1399 بروزرسانی: 3 بهمن 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1498

به "سوغات شهر همدان چیست؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "سوغات شهر همدان چیست؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات شهر همدان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید