طراحی باغ ویلا سنتی: ضربه هایی بدتر از ویلاسازی به شالیزارهای گیلان

به گزارش مجله باهام، خبرنگاران/گیلان مدیر جهاد کشاورزی سیاهکل گفت: خرید و فروش زمین کشاورزی با هدف نکاشتن برنج، ضربه ای جبران ناپذیر به اراضی کشاورزی وارد می نماید.

طراحی باغ ویلا سنتی: ضربه هایی بدتر از ویلاسازی به شالیزارهای گیلان

جهت دریافت خدمات طراحی باغ ویلا سنتی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

محمد کریمی در گفت و گو با خبرنگاران گفت: برداشت محصول در شالیزارهای این شهرستان سرانجام یافته است و در حال حاضر کشاورزان برای پرورش راتون آماده می شوند.

وی اضافه نمود: پرورش راتون موجب ارتقای عایدی کشاورزان و مقدار فراوری برنج سفید شهرستان می گردد.

کریمی با بیان اینکه همه کوشش ما این است که در جهت حفظ شالیزارها فراوری برنج را در این اراضی مالی تر کنیم، اعلام نمود: با توجه به افزایش قیمت فروش برنج اخیرا افراد بیشتری برای پرورش راتون رغبت هستند و این امر منجر به بهبود معاش خانوارهای روستایی می گردد.

وی توضیح داد: در سالهای گذشته کشاورزان پس از برداشت برنج معمولا مرحله به مرحله برنج را برای فروش به شالکوبی ها می بردند، اما اخیرا فرایند فروش تغییر پیدا نموده است و محصولات بلافاصله پس از برداشت برنج برای فروش به واسطه ها عرضه می گردد.

شرایط مالی بعضی از کشاورزان ضعیف است

کریمی گفت: به علت ضعیف بودن شرایط مالی بعضی از کشاورزان شاهد هستیم که برنج ها بلافاصله پس از برداشت فروخته می شوند، چون برنجکار بدهکار است و باید قرضش را ادا کند.

وی ابراز امیدواری کرد: در دولت تازه تدابیر ویژه ای برای حمایت از برنج کاران اندیشیده گردد تا کسی به فکر فروش زمین نباشد.

مدیر جهاد کشاورزی سیاهکل گفت: ساخت و ساز در شالیزارها ممنوع است و با متخلفین در این حوزه برخورد می گردد و خوشبختانه شاهد هستیم که ساخت خانه های دوم یا ویلاها در شالیزارها بسیار کم و حتی در مناطقی به صفر هم رسیده است اما متاسفانه خرید و فروش ها همچنان انجام می گردد و افرادی هم هستند که زمین می خرند و آن را به صورت نکاشت نگه می دارند.

وی گفت: نکاشتن برنج در شالیزار موجب می گردد که به تدریج زمین حالت حاصلخیزی خود را از دست بدهد و اگر چند سال بگذرد دیگر نمی توان در آن برنج کاشت و سود جویان با استفاده از این موضوع در حال ضربه زدن های پنهان و حتی مخرب تر زا ویلاسازی به شالیزارها هستند.

بعضی دهیاران در کم شدن سطوح شالیزارها همکاری می نمایند

کریمی توضیح داد: بعضی از دهیاران نسبت به حفظ شالیزارها برای تامین امنیت غذایی کشور آگاهند و در این خصوص حساسیت به خرج می دهند و با متخلفین همکاری نمی نمایند اما متاسفانه دهیارانی هم داریم که خود بنگاه معاملاتی دارند و خرید و فروش زمین را به افراد غیر بومی انجام می دهند.

وی تاکید نمود: لازم است برای حفاظت از شالیزارها و اراضی ارزشمند باغی عزم ملی داشته باشیم زیرا این خاک ارزشمند برای فراوری محصولات کشاورزی از جمله برنج که محصولی استراتزیک است،باید برای آیندگان حفظ گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 شهریور 1400 بروزرسانی: 24 شهریور 1400 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1901

به "طراحی باغ ویلا سنتی: ضربه هایی بدتر از ویلاسازی به شالیزارهای گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی باغ ویلا سنتی: ضربه هایی بدتر از ویلاسازی به شالیزارهای گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید