مروری بر تاریخ چین

به گزارش مجله باهام، تاریخ چین

تاریخ پر فراز و نشیب چین یکی از تاریخ های جالب توجه است. تاریخ چین قدمتش به 5000 سال می رسد و در این زمان طولانی این سرزمین بستر حوادث و اتفاقات بسیار زیاد و متنوعی بوده است جنگ ها و صلح های بسیار زیاد، خاندان ها و امپراتوری های متعدد، بلایای طبیعی و غیر طبیعی گوناگون همه و همه در تاریخ چین و در این سرزمین اتفاق افتاده است. سرزمینی که با همه این چالش ها از فرهنگ و تمدن هم غافل نبوده و برای خود دارای تمدنی غنی و پربار بوده است. با خبرنگاران همراه باشید تا در سفر به تاریخ چین از این سرزمین بیشتر بدانیم.

مروری بر تاریخ چین

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

جغرافیا و آب و هوای چین

چین بعد از روسیه و کانادا سومین کشور پهناوردنیاست. با مساحتی در حدود 9٬597٬000 کیلومتر مربع کیلومتر که 9٬362٬410 کیلومتر مربع آن خشکی و 270٬550 کیلومتر مربع آن را آب فرا گرفته است. این سرزمین در شرق آسیا واقع شده و در مجاورت آن رود چین واقع شده است. دارای آب و هوای متنوع است و جنوب آن نقاط گرمسیری و بارانی دارد و نقاط سردسیر آن در شمال است. در مناطق ساحلی جنوب و شرق پدیده ها و بلایای طبیعی مانند زلزله، خشک سالی، طوفان های موسمی، رانش زمین، سیل های ویران کننده و سونامی های وحشتناک امری عادی و طبیعی است. چین دو نوع همسایه دارد همسایگانی که با آن ها مرز آبی دارد و آنهایی در خشکی با چین هم مرز هستند. کشورهایی که با آن ها مرز آبی دارد کشورهایی مانند مالزی، فیلیپین، کره جنوبی، ژاپن، برونئی، و اندونزی هستند و دیگر همسایگانش مانند ویتنام، بوتان، هند، برمه، قزاقستان، روسیه، کره شمالی، مغولستان، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، پاکستان، نپال، لائوس است که با این کشورها تنها مرز خاکی دارد.

خط و زبان، فرهنگ، اقوام، دین

بیش از هزاران سال از زمان استفاده حروف چینی می گذرد که از آن درنوشتن زبان های چینی بهره می گیرند. دولت چین در سال 1956 تصمیم گرفت حروف چینی ساده ای را به مردم معرفی تا مسائل خط چینی قدیمی کمی برطرف گردد و اکنون چینی سنتی به کلی از میان رفته است. زبان های چینی قسمتی از خانواده زبان های سینی تبتی می باشند. زبان اصلی یا زبان رسمی مردم چین، چینی ماندارین یا پوتونگ خوا است که مردم به آن حرف می زنند. درباره فرهنگ چین باید گفت که فرهنگی بسیار غنی است و وجود فلاسفه بزرگی که در این سرزمین رشد پیدا کردند خود گویای این مساله است. قوم هان ها قوم غالب کشور چین است و پس از آن به ترتیب اقوام ژوانگ، منچو، اویغور و هان های مسلمان، مغول، تبتی ها و … سایر اقوام این سرزمین هستند. در طول تاریخ سه مکتب اصلی چین یعنی کنفوسیوس گرایی و تائویی رواج داشته و به نوبه خود هر یک نقش مهمی در فرهنگ چین داشته اند.

تاریخ چین، گذشته دورهای دور

تمدن چین در کنار رود زرد و رود یانگ تسه شکل گرفته وپیشینه آن 5000 سال پیش از میلاد می رسد و گویای این نکته است که افراد ساکن در این نقطه به کشاورزی مشغول بوده و از آن جایی که آب و هوای چین مناسب کشت برنج بود این محصول را می کاشتند. این ساکنان کم کم سبب بوجود آمدن روستاها و شهرها شده و با کشت و فراوری برنج زندگی خود را سپری می کردند. رفته رفته با گذشت زمان فرهنگ یانگ شائو بوجود آمد. مورخان عصر طلایی این فرهنگ را سالهای 5000 تا 3000 پیش از میلاد می دانند. در قرن بیست و سوم پیش از میلاد، امپراتور یائو به تخت نشست که امپراطوری خردمندی و مهربان و مورد احترام مردم بود. در دوره او سیل و طوفان چین را ویران کرد و ناامنی اجتماعی بوجود آمد تا جایی که خطر نابودی امپراتوری احساس می شد. پس از امپراتور یائو، امپراتور شوین به امپراتوری برگزیده شد وبه برطرف مسائل موجود در چین پرداخت. سلسله شانگ از دیگر سلسله ها و امپراتوری ها پیش از میلاد در چین بود که همزمان با عصر برنز برنز قدرت داشتند. سلسله جو سلسله بعدی بود که پس از سلسله شانگ به قدرت رسید. اگرجه امپراتوری مقتدر بود اما کم کم رو به ضعیف و زوال رفت. ناامنی و شورش شروع شده بود و هرکسی در گوشه ای یک حکومت برای خود تشکیل داد. فیلسوف پر آوازه چین استاد کانگ یا همان کنفسیوس در سال 551 پیش از میلاد در استان شاندونگ در باختر چین، متولد شد. کنفوسیوس در زمان حیات او انیت و رفاه اجتماعی در اوج خود بود. کنفوسیوس در سال 479 پیش از میلاد درگذشت. عاقبت سلسله چین که روز به روز قدرت می یافت و قوی تر می شد بر دیگر رقبا غلبه یافت و سلسله چین روی کار آمد. نام کشور چین هم از نام همین سلسله برای کشور چین گزیده شد.

دیوارچین

دیوارچین در قرن پنجم تا هشتم قبل از میلاد ساخته شد. این دیوار با هدف پیشگیری از حمله اقوام نژاد مغول و قوم هون از طرف حکومت چین ایجاد شد. چین شی هوان پس از ایجاد آرامش و وحدت در چین، دیوارهای دوک ها را به هم متصل کرد تا از هجوم دشمن به مراتع و مزارع شمالی پیشگیری کند. پس از شی هوانگ دی، ناامنی و ناآرامی کشور را فرا گرفت و آخرین امپراتور چین در مبارزه بازنده شد. کشاورز لیوبانگ به عنوان امپراتور به قدرت رسید و 7 سال پادشاهی کرد و پس از او یکی پس از دیگری به تخت نشستند تا اینکه حکومت ون و جینگ رسید که یکی از طلایی ترین دوران چین از هر نظر بود و در همین زمان جاده ای معروف ابریشم برای رفت و آمد کاروان ها ایجاد شد.

چین کنونی

نظام کنونی چین جمهوری است و در سال 1911 بوجود آمد. سال 1921 حزب کمونیست چین تاسیس شد. در سال 1949 مائوتسه تونگ جمهوری خلق چین را در کشور بوجود آورد که در در آن هنگام دو کشور چین بود؛ جمهوری خلق چین در چین اصلی و جمهوری چین در تایوان.

بعضی از جاذبه های توریستی چین

تاریخ چین را گفتیم و حالا برای شما از جاذبه های گردشگری چین می گوییم. چند نمونه را نام مبریم و یکی از آن ها را شرح می دهیم. مهم ترین جاذبه های چین به این ترتیب است: پودانگ، غار موگای، بودای لشان، کوه هوانگ، کوه هواند، رودخانه لی کروز ارتش تراکوتا، بندرگاه ویکتوریا، شهر ممنوعه، شهر ممنوعه، کاخ پولاتا، کاخ پولاتا ، دیوار بزرگ چین که قبلا هم در بالا درباره اش شرح دادیم. و اما شهر ممنوعه: شهر ممنوعه در پایتخت چین یعنی شهر پکن واقع شده است. در مرکز شهر پکن بزرگترین کاخ دنیا با وسعت 72 هکتار در میانه سال های 1406 تا 1420 بنا شده است. در حال حاضر این شهر ممنوعه به عنوان یک موزه مورد بازدید علاقمندان و گردشگران قرار می گیرد و به عنوان یک جاذبه های توریستی در این کشور می باشد.

منبع: الی گشت
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 411

به "مروری بر تاریخ چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مروری بر تاریخ چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید