معرفی زیباترین جنگل های پاییزی ایرانجنگل الیمستان، آمل

به گزارش مجله باهام، فصل پاییز را پادشاه فصل ها می نامند، فصلی که با فرارسیدن آن عاشقان بسیاری را به کوه و دشت و خیابان می کشاند. با رسیدن فصل پاییز برگ های درختان هفت رنگ شده و زیبایی خاصی به محیط پیرامون خود می بخشند. بسیاری از گردشگران و علاقه مندان طبیعت علاقه خاصی به سفر به جنگل ها در فصل پاییز دارند. برگ درختان با آمدن پاییز شروع به زرد و قرمز شدن کرده و آرام آرام سقوط می کنند و کف زمین را برای رهگذران فرش می کنند. کشور ایران با وجود آب و هوای نسبتا گرم و خشک، دارای جنگل های فراوانی در اقصی نقاط کشور است، در ادامه به معرفی چندین جنگل پاییزی در ایران می پردازیم.

معرفی زیباترین جنگل های پاییزی ایرانجنگل الیمستان، آمل

پارک جنگلی ناهارخوران

پارک جنگلی نهارخوران یکی از زیباترین پارک های جنگلی ایران است که در شهر گرگان در استان گلستان واقع شده است. بنابه گفته گذشتگان، این پارک جنگلی در گذشته در جهت عبور کاروان های حج بوده است و کاروانیان برای استراحت و صرف نهار در این جنگل اتراق می کردند، به همین دلیل از آن زمان به آن جنگل نهارخوران گفته می شود. وسعت جنگل نهارخوران حدودا 300 هکتار است و پوشیده از درختان تنومند و سربه فلک کشیده است که در فصل پاییز به شکل یک دفتر نقاشی در می آیند.

پوشش گیاهی این پاک جنگلی بسیار متنوع است و شامل درختان ممرز، افرا پلت، نمدار، گیلاس وحشی، آزاد، خرمندی و درختان تنومند بلوط و درختچه های تمشک، کوله خاص و ازگیل می باشد. گزار، شغال، خفاش، عقبا و راسو و جغد از جمله گونه های حیوانی هستند که در جنگل نهارخوران زیست می کنند. در جای­جای پارک جنگلی نهارخوران پوشش های گیاهی ماگنولیا، شمشماد و بید مجنون و مینا به چشم می خورد که مناظر خیره کننده ای را ایجاد می کنند. اگر به پارک جنگلی نهارخوران سفر کردید حتما از چشمه سفید نیز بازدید کنید. این پارک جنگلی زیبا در تمامی فصل ها زیبا و چشم نواز است اما در فصل پاییز با زرد شدن برگ ها، صحنه های محسورکننده ای در پیش چشم بازدیدکنندگان به تصویر کشیده می شود.

جنگل ابر در سمنان

استان سمنان یکی از نردیک ترین استان های مجاور استان تهران است که با طبعیت بکر خود همیشه مقصد گردشگران داخلی و خارجی زیادی بوده است. جنگل ابر در شهرستان شاهرود یکی از زیباترین نواحی جنگلی در ایران است، این جنگل بکر در فصل پاییز یکی از مقاصد محبوب گردشگران و طبیعت دوستان است. جنگل ابر در 30 کیلومتری شمال شرق سمنان و در کیلومتر 50 جاده سمنان به شاهرود قرار گرفته است. این جنگل زیبا بیش از 36 هزار هکتار وسعت دارد و میزبان بیش از هشتاد گونه گیاهی نظیر بلوط، افرا، توسکا، گونه های کلاه میر حسن ، اسپرس، دم روباهی، آویشن و سبدر و نارون و… است. فضای رمانتیک جنگل ابر در فصل پاییز چند برابر می شود، تصور کنید بر روی فرشی از برگ های زرد، قرمز و نارنجی راه می روید و در بالای سر شما اقیانوسی از ابرها در حال حرکت است.

جاده چمستان به نور

جاده چمستان به نور در استان سرسبز مازندران یکی از زیباترین جاده های شمالی کشور است، در طول جهت این جاده زیبا پارک های جنگلی کوچک و بزرگی دیده می شود. در این منطقه دریاچه­­ی رویایی وجود دارد که با پوشش های جنگلی متنوعی احاطه شده است، به این منطقه پارک جنگلی و دریاچه الیمالات گفته می شود. در ابتدا وارد یک جاده ای می شوید که در دو طرف خود درختان سربه فلک کشیده ای وجود دارد و هرچه به سمت ارتفاعات حرکت می کنید مناظر اطراف چشم نوازتر می شود. در فصل پاییز جنگل و دریاچه الیمالات یکی از شلوغ ترین مقاصد گردشگری است و علاقه مندان زیادی برای اقامت شبانه به این منطقه سفر می کنند. دریاچه و جنگل الیمالات در هشت کیلومتری نور و سه کیلومتری جاده رویایی چمستان به نور واقع شده است.

پوشش جنگلی شهرستان درود در لرستان

استان زیبای لرستان به عروس آبشار های ایران شهرت دارد و یکی از اقلیم های خوش آب و هوای کشور است. این استان زیبا در فصل پاییز رنگ و بوی دیگری دارد و عاشقان جنگل های پاییزی را به خود جذب می کند. اگر به شهرستان درود رفتید حتما باید به آبشار بیشه سری بزنید. آبشار درود در نزدیکی روستای بیشه از توابع شهر خرم آباد است که در حدود 50 کیلومتری آن واقع شده است. در طی رسیدن به این آبشار رویایی به پوشش های جنگلی انبوهی برخورد می کنید که محیط پیرامون را بیش­از­بیش سحرانگیز کرده­اند. ارتفاع آبشار بیشه به بیش از 45 متر می رسد و در سال 87 به عنوان یکی از آثار طبیعی لرستان در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده است.

جاده اسالم به خلخال

اگر در فصل پاییز به جاده اسالم به خلخال سفر کنید، عظمت و شکوه فصل پاییز را در این جهت خواهید دید. به جرات می توان گفت یکی از بهترین مناظر پاییزی در دنیا، جاده اسالم به خلخال است، این جهت 70 کیلومتری پاییز هزار رنگ را در پیش چشم مسافران به تصویر می کشد. جاده اسالم به خلخال معروف به جاده بهشتی است، این جاده بکر در هر فصل از سال زیبایی به خصوصی دارد که حتی گردشگران خارجی را محسور می کند. جاده اسالم از گیلان همیشه زیبا شروع شده و به خلخال در جنوب استان خوش و آب و هوا اردبیل منتهی می شود. در طول جهت شگفتی های طبیعت را یک به یک مشاهده خواهید کرد، از جاده های مه گرفته تا جنگل، آبشار و دریاچه و گل زار ها، بخشی از جاذبه های طبیعی بی نظیر جاده اسالم به خلخال است.

جنگل دالخانی رامسر، مازندران

رامسر یکی از سرسبزترین شهرهای شمال کشور است که در استان مازندران واقع شده است، زمانی که در شهر رامسر قدم می زنید کافی است سر خود را به اطراف بچرخانید تا دوتادور خود را پوشیده از کوه هایی با درختان جنگلی ببینید. اما اگر دوست دارید از شهر بیرون بزنید و زمانی را در طبیعت پاییزی شهر بگذرانید، جنگل دالخانی باید در صدر لیست خود قرار دهید. زمانی که جهت جنگل دالخانی را در پیش می گیرید از همان ابتدا به جاده ای روبه­رو می شوید که پوشیده از درختانی در مه و ابر است. هرچه بیشتر پیش می روید مه غلیظ روی درختان را می پوشاند، انگار که دارید بر روی تکه از بهشت رانندگی می کنید، بی­دلیل نیست که این جنگل را دالان بهشت می نامند. این جنگل رویایی پوشیده از انواع درختان و پوشش های گیاهی است و در ارتفاع 800 متری از دریا قرار گرفته است به همین سبب دارای آب و هوایی بی نظیری نیز است.

شهر آمل یکی از سرسبزترین شهرهای استان مازندران است که در گوشه و کنار خود چندین پارک جنگلی را جای داده است. منطقه فیلبند یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در فصل پاییز است که در نزدیکی شهر آمل قرار گرفته است، پوشش گیاهی و جنگلی فیلبند از زیباترین مناظر پاییزی در کل ایران است. اما معروف ترین جنگل شهر آمل، جنگل الیمستان است که در چهل و هشت کیلومتری آمل و در نزدیکی روستای لهاش قرار گرفته است. الیمستان در فصل پاییز بسیار زیبا و شگفت انگیز است، گردشگران و عاشقان عکاسی زیادی هر هفته به این جنگل زیبا سفر می کنند. نام این جنگل زیبا از گیاهی به نام الیما ریشه گرفته است. در نقطه­نقطه این جنگل طبیعت بکری را خواهید دید، رودخانه هایی با آب زلال و خنک که اسبان وحشی در کنار آن ها اتراق کرده و لبی تر می کنند.

ایرانایرانگردی

منبع: الی گشت
انتشار: 13 دی 1399 بروزرسانی: 13 دی 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1468

به "معرفی زیباترین جنگل های پاییزی ایرانجنگل الیمستان، آمل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی زیباترین جنگل های پاییزی ایرانجنگل الیمستان، آمل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید