نقد و آنالیز بازی Blasphemous 2؛ عمیق تر، پیچیده تر، نقش آفرینی تر
به گزارش مجله باهام، بازی بلسفموس (Blasphemous) در سال 2017 به عنوان یک بازی مستقل (Indie) برای کامپیوتر عرضه شد. پس از آن باتوجه به استقبال گسترده ای که از این بازی شد شرکت سازنده تصمیم گرفت تا بلسفموس را برای پلتفرم های مختلف مثل نینتندو سوییچ و پلی استیشن 4 هم عرضه کند و این بازی توانست موفقیت بسیار خوبی کسب کند.
بلسفموس یک بازی در سبک اکشن دو بعدی بوده که جهانی بسیار عجیبی را نمایش می دهد. جهانیی که تحت تأثیر یک نیروی ماوراء الطبیعی به نام معجزه (Miracle) قرار گرفته و به نوعی تمامی افراد داخل این جهان در عذاب هستند. بلسفموس زمانی که عرضه شد توانست با طراحی بسیار خاص و داستان عجیب خود توجه افراد زیادی را به خود جلب کند.
در سال 2022 میلادی بود که شرکت سازنده یعنی تیم 17 (Team 17) بلسفموس 2 را معرفی کرد. در نتیجه این شرکت تصمیم گرفت تا این بازی را تبدیل به یک مجموعه نموده و شماره های بیشتری را از آن منتشر کند. بلسفموس 2 نزدیک به یک ماه پیش عرضه شد و توانست توجه منتقدین را به خود جلب کند.
نکته اصلی اینجاست که شرکت سازنده به حرف های منتقدان گوش نموده است. در نتیجه بیشتر ایرادات بازی بلسفموس در شماره 2 رفع شده و حال این بازی به یک عنوان کامل تبدیل شده است. عنوانی که تجربه بسیار خاصی را در اختیار هواداران سبک دو بعدی قرار می دهد.
در این متن من قصد دارم بازی بلسفموس 2 را آنالیز کنم. از آنجایی که بازی بلسفموس 1 را چند بار به اتمام رسانده و به طور کامل با آن آشنا هستم میان این دو بازی مقایسه های زیادی انجام خواهم داد. پس با آنالیز بازی بلسفموس 2 با من همراه باشید.
آغاز کار با داستان بازی
داستان بازی بلسفموس 2 چیزی نیست که بتوان آن را به راحتی توضیح داد. اگر شما شماره 1 را بازی نموده باشید می دانید که جهانی بازی درگیر نیرویی عجیب به نام معجزه (Miracle) است. معجزه به نوعی باعث شده تا افراد داخل جهانی بازی بلسفموس به روش های مختلف مورد عذاب باشند و تبدیل به موجودات عجیبی شده باشند.
شما در نقش توبه کار (Penitent One) هستید. فردی که آخرین بازمانده از یک گروه است و قصد مقابله با معجزه را دارد. در نتیجه شما باید چالش های مختلفی را به اتمام رسانده و مسیرهای مختلفی را طی کنید تا به منبع معجزه برسید. در میانه راه شما با بچه ها معجزه و افرادی که خدمتگذار آن هستند روبرو خواهید شد.
داستان بازی به راحتی برای شما توصیف نمی شود. در ابتدا یک توضیح کوچک در خصوص روند کلی بازی به شما داده شده و پس از آن شما با شکست دادن غولآخر (Boss) و بدست آوردن آیتم های مختلف می توانید تا حدی داستان بازی را متوجه شوید. همین سبک بسیار خاص داستان سرایی بلسفموس یکی از نکات بسیار مجذوب نماینده آن است.
نسبت به شماره 2 داستان بازی تغییر چندانی ننموده و به طور کامل یک دنباله است. با این حال بازی به طور کلی عمیق تر شده و موارد مبهم در آن بسیار کمتر از شماره 1 شده است. به این شکل که در شماره 1 شما برای فهم کامل بازی و جهانی آن باید حتماً از منابع دیگر استفاده می کردید. این در صورتی است که در بلسفموس 2 اگر شما توضیحات آیتم ها را کامل خوانده و به جهانی بازی توجه کنید، داستان بازی را می فهمید.
بحث اصلی اینجاست که بلسفموس نسبت به بازی های دیگر سبک دو بعدی و پیکسلی داستان چندان قدرتمندی ندارد. مخصوصاً اینکه روند داستان سرایی بازی بسیار خاص و سخت است در نتیجه بسیار از افراد داستان اصلی را نمی فهمند. این موضوع باعث می شود تا این پتانسیل خوب بازی به از دست برود.
نکته اصلی داستان بازی اینجاست که هماهنگی بسیار خوبی با جهانی آن دارد. به این شکل که داستان بازی به طور کامل شرایط جهان را توضیح داده و برای هر چیزی در بلسفموس 2 دلیل وجود دارد. همینطور اینکه کرکترهای بازی باعث شدند تا بلسفموس از همواره عمیق تر و مجذوب نماینده تر بشود.
یکی از شاخصه های اصلی بازی های بلسفموس زبان آن است. به این شکل که در هر دو بازی شما با گویش قدیمی و بسیار خاصی روبرو هستید. این مدل گویش در اصل برای دوران رونسانس بوده و حالت قدیمی دارد. این حالت قدیمی باعث شده تا فهم دیالوگ های بلسفموس کمی سخت باشد ولی همین موضوع بازی را مجذوب نماینده نموده است. البته این موضوع در شماره 2 شدتش کمتر شده است. به این شکل که در شماره 2 دیالوگ ها روان تر و کمی معقول تر از شماره 1 شده است.
به طور کلی در خصوص داستان بازی باید گفت که شما باید بسیار کنجکاو باشید. به این شکل که متن های مختلف بازی را مطالعه نموده و تمامی توضیحات آیتم ها را بخوانید. در این صورت است که شما داستان بازی را به طور کامل متوجه شده و از آن لذت خواهید برد. در میانه راه ویدئوهای زیادی به شما از داستان و شرایط بازی ارائه می شود ولی این موارد تنها یک داستان سطحی را به شما نشان می دهند تا شما یک اطلاعات کلی از شرایط بازی داشته باشید. این در صورتی است که جهان و داستان بازی بلسفموس بسیار عمیق تر از چیزی است که فقط در ویدئو نمایش داده می شود.
انیمیشن های نقاشی گونه
این مورد یک ایراد نسبتاً بزرگ است که من از بازی بلسفموس 2 می گیرم. به طور کلی عناوین بلسفموس بازی های تاریک و پیکسلی هستند. در نتیجه روند داستان نیز باید به همین شکل به کاربران ارائه شود. در شماره 1 تمامی قسمت های بازی پیکسلی بود. همین موضوع بازی را بسیار مجذوب نماینده و البته تاریک نموده بود. حال در شماره 2 اینگونه نیست.
در بلسفموس 2 طراحی کلی بازی و قسمت گیم پلی به طور کامل پیکسلی است. با این حال جایی که بازی حالت ویدئو گرفته و داستان را به شما نشان می دهد به طور کامل تغییر نموده و حالت نقاشی گونه به خود گرفته است. به حدی که این نقاشی ها شما را به یاد کارتون های قدیمی دیزنی می اندازد.
این حالت انیمیشن نو باعث شده که بازی اصلاً تاریک بودن قبلی خود را نداشته باشد. به این شکل که داستان بازی همچنان بسیار ناراحت نماینده و عجیب است. اینکه هر شخصیت در حال عذاب بوده و جهانی بازی رو به نابودی است چیزی نیست که شما بتوانید با یک نقاشی آن را نشان دهید. در نتیجه استفاده از این سبک ویدئو برای این بازی کمی غیر منطقی است.
نکته اصلی اینجاست که بازی بلسفموس 2 به سبکی ساخته شده که برای بیشتر مردم قابل تجربه باشد. شرکت سازنده کوشش نموده تا بازی را از حالت تاریک گذشته خود خارج کند و برای افراد بیشتری این بازی مناسب باشد. نکته جالب اینجاست که در بعضی از قسمت های بازی این موضوع اصلاً رعایت نشده پس شرکت سازنده هم احتیاجی نداشته تا این ویدئوها را به این شکل طراحی کند.
کرکترهای عجیب بازی بلسفموس
شخصیت های داخل بازی بلسفموس سبک و سیاق مخصوص خود را دارند. با این حال بازی بلسفموس 2 اشاره های زیادی به شماره 1 دارد. به این شکل که در ابتدای کار شما کسی که در شماره 1 کرکتر اصلی را هدایت می کرد را خواهید دید. در ادامه راه نیز اشاره های زیادی به بازی 1 می شود که به نوبه خود جالب است.
کرکترهای بلسفموس همگی به یک دلیل خاصی به شما یاری می نمایند. به نوعی همه این افراد مورد عذاب بوده و وظیفه خود می دانند که به شما یاری نمایند تا به هدف خود برسید. شرکت تیم 17 تمام کوشش خود را نموده تا کرکترهای بازی ارتباط تنگاتنگی با داستان آن داشته باشند. در نتیجه شما با صحبت با هرکدام بیشتر به داستان بازی پی خواهید برد.
نکته مثبت بلسفوس 2 این است که بیشتر کرکترها را در دو منطقه جمع نموده است. در نتیجه شما احتیاجی به گشتن در کل نقشه ندارید و به راحتی می توانید این افراد را در دو قسمت از بازی پیدا کنید. هر کرکتر نیز کار خاصی انجام می دهد. یکی بار گناهان شما را کم می نماید، دیگری کرکتر اصلی را ارتقاء می دهد و حتی یک دست هم در اینجا وجود دارد که به شما موارد مختلفی را می فروشد.
جهانی بازی بلسفموس تاریک ولی بی نظیر
یکی از دلایلی که من به تجربه بازی بلسفموس 1 ترغیب شدم جهانی بسیار خاص و تاریک آن بود. همین موضوع در شماره 2 هم وجود دارد. به این شکل که جهانی بازی مانند شماره 1 بسیار تاریک و عجیب بوده و از طرفی طراحی بسیار مجذوب نمایندهی دارد. این سبک خاص بلسفموس باعث شده تا این بازی برای همه افراد مناسب نباشد.
در گوشه و کنار بازی شما موارد عجیب زیادی پیدا می کنید. برای مثال اینکه افراد زیادی به چوب بسته شده یا دشمنان شما ظاهر بسیار عجیبی دارند. جهانی بازی نیز هماهنگی بسیار خوبی با داستان دارد و به خوبی از آن پشتیبانی می نماید. همه چیز در بازی حالت تاریک و عجیب داشته و برای هر موردی هم یک داستان خاص وجود دارد.
اولین چیزی که شما متوجه خواهید شد این است که بلسفموس 2 نسبت به شماره 1 بسیار بزرگ تر شده است. به راحتی می توان گفت که نقشه بلسفموس 2 حدود 2 برابر از شماره 1 بزرگ تر بوده و گشت و گذار هم در آن کار چندان راحتی نیست. به دلیل اینکه در این بازی موانع بسیار زیادی وجود دارد و شما برای رسیدن به هر قسمت با چالش های زیادی روبرو خواهید شد.
نقشه بازی بلسفموس 2 می تواند بسیار کارآمد باشد. به دلیل اینکه این نقشه بسیار کامل طراحی شده و از طرفی طراحی خوبی هم دارد. بیشتر کرکترهای بازی در آن معین بوده و اگر چیزی در آن وجود نداشت شما خودتان می توانید اضافه کنید. نقشه بازی هدایت خوبی در زمینه های مختلف به شما می نماید. برای مثال اینکه بعضی منطقه ها به یکدیگر راه داشته و شما متوجه آن ها نشدید به طور کامل در نقشه معین بوده و می توانید از آن بهره ببرید. نکته دیگر اینجاست که در بازی بلسفموس 2 مقصد شما روی نقشه معین است. حتی امکان دارد شما تا به حال به آن قسمت نرسیده و آن بخش از بازی را کشف ننموده باشید ولی مقصد به صورت حدودی به شما نشان داده شده تا به سمت یک غولآخر یا یک مرحله نو از بازی حرکت کنید.
جهانی بلسفموس از چندین بخش مختلف تشکیل شده است. هر بخش دارای ویژگی های مخصوص به خود است. شرکت سازنده در اصل کوشش نموده تا بازی بلسفموس دارای پلتفرمینگ (Platforming) قوی ای باشد در نتیجه هر قسمت از جهانی بازی دارای سکو و موانع مختص به خود است. همینطور اینکه هر بخش دشمنان مخصوص به خود را داشته که ظاهر منحصر به فرد و مرتبط با آن قسمت را دارند. البته بخش دشمنان مسائل خاص خود را دارد که در قسمت گیم پلی به آن می پردازم.
پلتفرمینگ با استفاده از سلاح!
شرکت تیم 17 در بازی بلسفموس 2 تمرکز بسیار زیادی روی پلتفرمینگ و بحث گشت و گذار داشت. به همین خاطر بازی بلسفموس 2 دارای یک محیط گسترده است که پتانسیل زیادی برای هر دو مورد دارد. در ابتدای کار شما به 3 سلاح روبرو می شوید که باید یکی را انتخاب کنید. سپس با پیشرفت در بازی شما دو سلاح دیگر را نیز بدست خواهید آورد.
نکته اینجاست که برای رسیدن به منطقه ها مختلف و گشتن در بازی شما احتیاج به هر سه سلاح دارید. به دلیل اینکه هرکدام برای مواقع خاصی استفاده شده و بدون این سه سلاح شما نمی توانید تمام بازی را بگردید. قسمت جالب هم همینجا است. سلاح های شما در اصل دو کار مختلف را انجام داده و هیچکدام بلا استفاده باقی نمی مانند.
موانع بازی هم طراحی بسیار خوبی داشته و شما از لحاظ عبور از موانع مشکل خاصی نخواهید داشت. نکته اینجاست که مکانیسم های بسیار خوبی برای پلتفرمینگ در بازی بلسفموس در نظر گرفته شده که باعث شده شما با اعتماد به نفس زیادی به گشت و گذار بپردازید. همینطور اینکه طراحی سطوح بازی بسیار خوب و دقیق بوده که نسبت به قبل هم بهتر شده است.
نکته اینجاست که دشمنان هر بخش با قسمتی دیگری تفاوت دارند ولی بیشتراً این تفاوت ظاهری است. درست است که بعضی دشمنان فقط در منطقه ها خاص وجود دارند اما تعدادی هم هستند که تنها لباس عوض نموده و در چندین بخش حضور دارند. نکته اینجاست که حضور این دشمنان باعث شده تا بازی روند تکراری و کمی خسته نماینده داشته باشد. همینطور اینکه پس از مدتی که شما روند مقابله با یک دشمن را آموخته باشید دیگر چالش خاصی برای روبرویی با آن نخواهید داشت.
جهانی بلسفموس بدون ایراد نیست!
طراحی جهانی بلسفموس پیشرفت بسیار خوبی نسبت به شماره 1 داشته است. در نتیجه نمی توان ایراد چندانی از آن گرفت. مخصوصاً اینکه جهان از چند بخش مختلف تشکیل شده که به نوبه خود بسیار جالب و مهیج است. با این حال این جهان بدون ایراد نیست. مخصوصاً اگر شما از دسته افرادی باشید که به گشت و گذار علاقه زیادی داشته باشید.
یکی از نکات مهم در خصوص بازی حجم زیاد دشمنان موجود در آن است. در نتیجه شما برای رسیدن به یک قسمت از بازی باید دشمنان زیادی را از بین ببرید. حال اگر شما بخواهید یک آیتم را به یک کرکتر در شهر اصلی تحویل دهید چه کاری باید انجام دهید؟
در بازی بلسفموس سیستم سفر سریع (Fast Travel) وجود دارد. به این شکل که یک سری جایگاه که روی نقشه به شکل یک دست هستند، وجود دارند که کرکتر از آن قسمت می تواند به مکان های دیگر جابجا شود. بحث اصلی اینجاست که این سیستم چندان کار آمد نیست. به این دلیل که نقشه بازی بسیار گسترده و بزرگ شده است، پس باید تعداد مکان های سفر سریع هم بسیار زیاد باشد. در صورتی که اینگونه نیست.
برای هر منطقه یک جایگاه سفر سریع وجود دارد و این جایگاه معمولاً در مکان مناسبی نیست. شما با محل ذخیره بازی فاصله بسیار زیادی داشته و در نتیجه خطر اینکه بمیرید و به جایی که اول بودید بازگردید بسیار زیاد است. بخش سفر سریع به حالتی طراحی شده که کاربر حس می نماید شرکت سازنده زمان زیادی برای آن نگذاشته است. دو عدد از این جایگاه های سفر سریع در مکان خوبی قرار دارند و موارد دیگر به صورت کاملاً رندوم در نقشه پخش شده اند.
گیم پلی بازی؛ حضور عناصر نقش آفرینی به سبک بلسفموس
بازی بلسفموس در سبک دو بعدی و اکشن است. با این حال شرکت سازنده کوشش نموده که عناصر نقش آفرینی را در این بازی وارد کند. در نتیجه شما توانایی شخصی سازی ظاهر کرکتر اصلی را ندارید ولی می توانید قابلیت های خاصی را به آن بدهید. برای مثال سلاح ها قابلیت خاصی داشته و شما می توانید از موارد دیگر برای ارتقاء کرکتر بهره ببرید.
شرکت تیم 17 برای اینکه تنوع در بازی بلسفموس 2 زیاد شود، کوشش نموده تا سلاح های آن را بیشتر کند. با این حال شما همچنان با محدودیت زیادی روبرو هستید. در ابتدای کار شما می توانید از میان 3 سلاح یکی را انتخاب کنید. یک شمشیر عادی به نام Ruego Al Alba، یک وسیله گرز مانند به نام Verdicto و یک خنجر و شمشیر تیز به نام های Sarmiento & Centella.
بحث اینجاست که این سه سلاح به شدت در گیم پلی بازی مؤثر هستند. به این معنا که شما برای عبور از منطقه ها مختلف یا گشت و گذار در بازی احتیاج به هر 3 سلاح دارید. پس شما در ابتدا یک سلاح را انتخاب خواهید کرد ولی در ادامه دو مورد دیگر را نیز پیدا خواهید کرد. هر سلاح دارای ویژگی های خاص خود است که باعث شده مجذوب نمایندهیت بازی نسبت به شماره 1 که شما فقط به یک سلاح یعنی Mea Culpa دسترسی داشتید، بیشتر شده باشد.
شما به راحتی و به سرعت می توانید میان سلاح های مختلف جابجا شوید. شرکت سازنده نیز از این موضوع به برترین نحو استفاده نموده است. به این شکل که شما در مبارزات و در بخش پلتفرمینگ می توانید از هر سه سلاح استفاده نموده و به راه های مختلفی در بازی پیش بروید. شرکت تیم 17 از این سه سلاح در بخش های مختلفی از بازی استفاده نموده است. برای مثال بعضی از غولآخرها را تنها با یک نوع سلاح می توان شکست داد که باعث شده شما مجبور شوید هر سه سلاح را ارتقاء دهید.
هر سه سلاح نیز قابل ارتقاء هستند. به این شکل که شما در بازی بلسفموس مکانیسم درخت توانایی (Skill Tree) را دارید ولی در غالب ارتقاء سلاح ها است. انتخاب هر قابلیت به شما اجازه خواهد داد تا در مبارزات بهتر عمل کنید و تجربه جالب تری داشته باشید. مخصوصاً اینکه این توانایی ها به شما اجازه می دهند تا شما از حرکات نوی استفاده نموده و بیشتر به دشمنان آسیب برسانید.
عناصر نقش آفرینی به صورت مشهود در بازی وجود دارند
در بلسفموس 1 عناصر نقش آفرینی وجود داشتند اما چندان معین نبود. به این شکل که بازی روند خطی داشت و شما برای چند مورد باید در جهانی آن می گشتید. برای مثال برای اینکه انتهای اصلی بازی را ببینید باید چند مأموریت خاص را انجام می دادید با این حال قابلیت شخصی سازی در بازی وجود نداشت.
نکته اینجاست که ظاهر توبه نماینده یکی از شاخصه های اصلی بازی بلسفموس است. به همین خاطر شرکت سازنده تمام کوشش خود را نموده تا این بخش را ثابت نگه دارد. قسمت های دیگر بازی تا حد خوبی قابل تغییر است. اینکه سه سلاح وجود داشته و هر کدام توانایی ارتقاء دارند یک حرکت در جهت مثبت است.
از طرفی در بازی کرکترهای بسیار زیادی وجود دارند که شما اگر برای آن ها موارد مختلف را بیاورید در مسیر به شما یاری خواهند کرد. در نتیجه می توان گفت که تیم 17 کوشش خود را نموده تا بازی حالت نقش آفرینی به خود بگیرد با این حال همچنان فاصله دارد. برای مثال در این بازی قدرت ضربات کرکتر اصلی ثابت است. چیزی که در گذر زمان بسیار عذاب دهنده می شود. مخصوصاً زمانی که مبارزه با دشمنان سخت شده و ضربات آن ها بسیار سهمگین می شود. در نتیجه بهتر بود که شرکت سازنده قابلیت ارتقاء خود کرکتر را در اختیار کاربران قرار می داد.
سختی بی منطق
این قسمت از بازی جایی است که مرا تا حد زیادی ناامید کرد. به طور کلی بازی های دو بعدی به میزان بازی های سه بعدی سخت نیستند. دلیل آن هم منطقی است؛ چونکه طرف مقابل تنوع حرکات کمتری نسبت به حالت سه بعدی دارد. برای اینکه یک بازی دو بعدی سخت شود شرکت های سازنده دست به کارهای غیر منطقی و عجیب می زنند. برای مثال بازی های بسیار سخت همگی دو بعدی هستند اما دلیل سختی آن ها بی منطق بودن مبارزات و عجیب بودن حرکات دشمنان است.
در خصوص بلسفموس مبارزات تا این حد غیر منطقی نیست اما عجیب است. در قسمت غولآخرهای بیشتر توضیح خواهم داد که بازی تمام کوشش خود را می نماید که شما را از بین ببرد. در نتیجه شما دو راه چاره دارید. اول اینکه شخصیت اصلی بازی را تا حدی ارتقاء دهید که دیگر هیچ دشمنی نتواند آن را از بین ببرد. دوم اینکه به حدی در حرکات مهارت پیدا کنید که دیگر هیچ کار دشمن نتواند شما را شگفت زده کند.
در خصوص غولآخرها هرچه این بخش سخت تر باشد بازی جالب تر است ولی در طول مسیر این حجم از سختی منطقی نیست. به شکلی که بازی کوشش نمی نماید تا با تنوع دشمنان شما را به چالش بکشد بلکه همان موارد تکراری را ارتقاء داده و فقط ضربات آن ها را قوی تر و تعداد آن ها را بیشتر می نماید.
در طول مسیر امکان دارد که شما وارد یک منطقه شوید و به طور ناگهانی مسیر مسدود شود. سپس چند دشمن ظاهر شده که شما باید آن ها را از بین ببرید. این حالت برای چالشی کردن بازی جالب است. معمولاً هم در طول بلسفموس این بخش سه فاز بیشتر ندارد. دقیقاً در همین قسمت است که بازی بسیار بی منطق می شود.
بسیاری از دشمنان در بازی احتیاج به فضای زیادی برای مبارزه دارند. برای اینکه شما بتوانید از دست آن ها فرار نموده یا اینکه کاری کنید که ضربات به شما برخورد نکند. حتی بعضی دشمنان هم هستند که اگر ضربه آن ها را دفع کنید شما را به یک سمت پرتاب خواهند کرد. در نتیجه شما احتیاج به فضای زیاد برای مبارزه دارید.
حال این فضای کم با دشمنان سرسخت و فازهای زیاد ترکیبی کاملاً عجیب و غیر منطقی است. من بیشتر از اینکه در قسمت غولآخرها بمیرم در این قسمت مردم و برایم خیلی عجیب است که بازی چگونه در این قسمت کاملاً از تعادل خارج می شود. مخصوصاً اینکه این بخش کاری به مهارت شما ندارد و چالشی بودن آن صرفاً به ایراد طراحی برمی شود.
در کنار این موضوع فاصله میان مکان های ذخیره در بازی بسیار زیاد است. مانند بیشتر عناوین سولز لایک شما به صورت دستی نمی توانید بازی را ذخیره کنید. در اصل شما باید به جایگاه های خاصی در بازی رفته و آنجا بازی را ذخیره کنید. این سیستم در بازی بلسفموس هم وجود دارد ولی مشکل اینجاست که فاصله میان این جایگاه ها بسیار زیاد است.
نکته جالب اینجاست که شرکت فرام سافتور که مخترع این سیستم ذخیره است تعداد آن ها را افزایش داده تا کاربران ضرر چندانی در روند بازی ننمایند. این موضوع در بلسفموس 2 کاملاً برعکس شده است. به این شکل که تعداد این جایگاه ها بسیار کم شده و فاصله میان آن ها هم بسیار زیاد شده است. شما این موضوع را با تعداد زیاد دشمنان در بازی ترکیب کنید تا متوجه شوید که گشت و گذار در بلسفموس تا چه حد سخت می شود!
طراحی جالب غولآخرها
طراحی غولآخر جایی است که بلسفموس 2 در آن می درخشد. شرکت سازنده کوشش خود را نموده تا این مبارزات چالش برانگیز و مجذوب نماینده باشد و در نتیجه عملکرد بسیار خوبی داشته است. هر غولآخر روند کار خود را دارد و هر مبارزه به سبک خاصی انجام می شود که به نوبه خود جالب است. مخصوصاً اینکه طراحی هر غولآخر بسیار خاص بوده که به مجذوب نمایندهیت بازی اضافه می نماید.
نکته جالب اینجاست که هر مبارزه یک دلیل در این بازی دارد. به این شکل که با کشتن یک غولآخر شما وارد جهانی خاصی شده و در آن داستان این غولآخر به شما نمایان می شود. همینطور این غولآخرها از لحاظ بصری به طرز عجیبی زیبا طراحی شده اند که توجه شما را جلب خواهد نمود.
برای اینکه مبارزات سخت شوند تیم 17 حرکات غولآخرها را بسیار رندوم نموده است. هر غولآخر معمولاً چندین فاز مختلف دارد و این فازها ثابت هستند ولی حرکاتی که در این فازها انجام می دهند کاملاً رندوم است. به همین خاطر شما نمی توانید غولآخر را پیش بینی نموده و بازی را به راحتی پیش ببرید. بلکه بر خلاف تصور این رندوم شدن حرکات بازی را بسیار سخت نموده است.
نکته اصلی اینجاست که آن سختی بی منطق در بلسموس 2، در قسمت غولآخرها از بین می رود. به این شکل که شما دیگر با اشکال طراحی روبرو نیستید بلکه مبارزات بسیار لذت بخش و جالب هستند. هر غولآخر در این بازی از شما می خواهد که روی هر کار خود فکر کنید و کوشش کنید برترین سبک مبارزه را انتخاب کنید.
تنوع غولآخرها نیز بسیار زیاد است. شما با تعداد زیادی از دشمنان مختلف روبرو شده که هرکدام سبک خاصی از مبارزه را دارند. یکی حمله از راه دور می نماید، یکی حرکات بسیار سریع دارد و حتی امکان دارد یکی از غولآخرها شما را مجبور کند تا به طور دائم سلاح خود را تغییر دهید. همین موارد باعث شدند که تجربه بلسفموس 2 در قسمت مبارزه با غولآخرها به اوج خود برسد.
یکی از بخش های عجیب در مبارزات با غولآخرها طولانی بودن آن است. این طولانی شدن هم از همان موضوع عدم ارتقاء قدرت کرکتر اصلی منشأ می گیرد. به این شکل که شما ممکن است روند کار با یک غولآخر را آموخته و دیگر از آن ضربه خاصی نخورید ولی به دلیل اینکه آسیب کمی به آن وارد می کنید، یک مبارزه با غولآخر نزدیک به 10 دقیقه طول می کشد که برای یک بازی دو بعدی بسیار زیاد است.
سیستم ارتقاء عجیب در بازی بلسفموس 2
سیستم ارتقاء در بازی بلسفموس به نوبه خود هم جالب و هم کمی ناکارآمد است. با این حال در روند بازی تأثیر گذاشته و آن را کمی راحت تر می نماید. نکته جالب اینجاست که سیستم ارتقاء در این بازی به چندین چیز بستگی دارد که شما باید آن ها را در طول مسیر بدست بیاورید. همینطور اینکه مبارزه برای شما امتیاز زیادی داشته و کشتن دشمنان به شما ارز داخل بازی می دهد.
شما با ارز داخل بازی می توانید آیتم های مختلف بخرید. با این حال واحد ارتقاء شما در بازی چیزی مثل Ability Point در بازی های دیگر است که نام آن Marks of Martyrdom است. با استفاده از این موارد شما می توانید حرکات نوی برای سلاح های خود بدست بیاورید و به نوعی آن ها را ارتقاء دهید. همینطور اینکه از آن ها برای خرید جایگاه مجسمه هم می توانید بهره ببرید.
در ابتدای کار گفتیم که شما نمی توانید قدرت ضربات کرکتر اصلی را ارتقاء دهید و این حرف درست است. با این حال شما کمی می توانید کرکتر اصلی را ارتقاء دهید ولی روند آن بسیار فرق دارد. در طول بازی شما مجسمه های مختلفی را بدست می آورید که باید به یک مجسمه ساز تحویل دهید. او نیز این موارد را در جایگاه خاصی قرار داده تا قابلیت های خاصی به کرکتر اصلی شما بدهد.
برای مثال یک مجسمه قدرت ضربات شما را 15 درصد بیشتر می نماید که میزان خاصی نیست. یک مورد دیگر به شما مقاومت در برابر آتش یا رعد و برق می دهد و موارد دیگر در این دسته که تا حد خوبی کرکتر شما را ارتقاء می دهند. نکته اصلی اینجاست که این ارتقاء ها تا حد خوبی عمل می نمایند ولی آنقدر نیست که کاربر متقاعد شود زمان زیادی را برای یافتن این مجسمه ها صرف کند.
یک سیستم ارتقاء دیگر هم در بازی به نام Rosary Beads وجود دارد. آیتم های این قسمت نیز در جهانی بازی پراکنده شده و کاربر باید کوشش کند آن ها را پیدا کند. Rosary Beads کرکتر اصلی را چندان ارتقاء نمی دهند ولی قابلیت های خاصی را به کاربر داده تا بتوانند در مبارزات بهتر عمل نمایند یا اینکه مسیرهای خاصی را طی نمایند.
پلتفرمینگ یکی از شاخصه های اصلی بازی بلسفموس
در قسمت جهانی بازی توضیح دادم که پلتفرمینگ در بازی بلسفموس 2 ارتقاء زیادی داشته است. در بلسفموس 1 نیز حرکت کرکتر بسیار خوب و دقیق بود ولی این موضوع در شماره 2 بهتر هم شده است. به این شکل که هر حرکت شما کاملاً قابل اطمینان بوده و می توانید به کرکتر خود اعتماد کنید. در کنار آن تنوع هم در زمینه پلتفرمینگ بیشتر شده است.
اولین نکته اینجاست که اگر کرکتر اصلی بازی از جایی به پایین پرت شود یا روی نیزه بیافتد نمی میرد بلکه قسمتی از جان آن کم می شود. در نتیجه شما دیگر نگران بحث پلتفرمینگ نخواهید بود و به راحتی از موانع مختلف عبور خواهید کرد. همینطور اینکه توانایی موانع به لطف مکانیسم سلاح نو بسیار بیشتر شده و پلتفرمینگ حالت پازلی به خود گرفته است.
شما با استفاده از سه سلاح موجود در بلسفموس می توانید از موانع مختلف عبور کنید. از طرفی تعدادی قابلیت خاص هم در بازی وجود دارد که با گشتن در محیط بلسفموس می توانید آن ها را پیدا نموده و به آن ها دسترسی پیدا کنید. برای مثال یکی از کلیدی ترین حرکات در بازی بلسفموس پرش دوگانه است که شما برای عبور از موانع و راحت تر شدن روند بازی به شدت به آن احتیاج خواهید داشت.
یکی از نکات جالب گیم پلی بلسفموس 2 این است که شما باید مکانیسم های نو را در بازی پیدا نموده و آن ها را بدست بیاورید. شرکت سازنده در ابتدا یک بازی ساده و تکراری را به شما تحویل می دهد و این شما هستید که با گشت و گذار در جهانی بازی و یافتن موارد مختلف بلسفموس 2 حقیقی را کشف می کنید. این حالت بسیار مجذوب نماینده باعث شده که شما بر هر سختی در بازی غلبه نموده و در پی پیشرفت در آن باشید. به دلیل اینکه می دانید قرار است چیز نوی را در بلسفموس 2 تجربه کنید.
موسیقی بازی بلسفموس تاریک و زیبا
قطعاً شما از یک بازی مستقل مثل بلسفموس انتظار یک موسیقی شاهکار و بزرگ را ندارید ولی این بازی شما را شگفت زده خواهد نمود. بلسفموس 1 به نوبه خود موسیقی بسیار خوبی داشت و شرایط به برترین نحو تغییر می داد. حال در شماره 2 این شرایط بهتر شده و تنوع آهنگ های بازی نیز بیشتر شده است.
قطعاً برای ساخت موسیقی این بازی از یک ارکستر بزرگ استفاده نشده ولی بحث اینجاست که موسیقی با جهانی بازی سازگار است. همینطور اینکه هیچ وقت این موسیقی قطع نشده تا شما احساس خالی بودن بازی را نداشته باشید. از طرفی موسیقی هر قسمت می تواند به نوعی شرایط آن منطقه را به شما توضیح دهد که به نوبه خود جالب است.
عملکرد بازی بلسفموس 2
بازی بلسفموس 2 یک عنوان دو بعدی، اکشن و پلتفرمر است. حجم این بازی بسیار کم بوده و در نتیجه روی بیشتر دستگاه های موجود قابل تجربه است. نکته جالب اینجاست که این بازی جزو معدود مواردی بود که من به راحتی روی باتری لپتاپ آن را اجرا نموده و در کافه و مکان های مختلف آن را تجربه کردم.
بازی بلسفموس 2 بازی سنگینی نیست و طراحی آن نیز بهینه است. در نتیجه به راحتی روی کامپیوتر شما اجرا شده و از همه مهمتر اگر پردازنده شما نو باشد، احتیاجی به پردازنده گرافیکی مجزا ندارد. البته این بحث عملکرد بازی بدون ایراد نیست و نکاتی دارد که باید به آن توجه کرد.
اول اینکه من هیچ دلیلی نمی بینم که نرخ فریم بازی بلسفموس احتیاج به محدودیت داشته باشد. مثلاً بازی های بزرگ مثل استارفیلد (Starfield) به این دلیل محدود هستند که بسیار گسترده بوده و در نتیجه برای اینکه دستگاه توانایی اجرای آن را داشته باشد نرخ فریم این عناوین محدود می شود. این موضوع برای بازی بلسفموس صدق نمی نماید، با این حال شرکت سازنده تصمیم گرفته تا نرخ فریم بازی را به 72 محدود کند.
لپتاپ من جزو قوی ترین دستگاه های بازار نیست و یک زفیروس ام 16 (Zephyrus M16) ایسوس است. از طرفی این لپتاپ ضعیف هم نیست و توانایی اجرای بیشتر بازی های بزرگ را با نرخ فریم 60 دارد. در نتیجه بحث این نیست که دستگاه توانایی اجرای بازی را نرخ فریم بالا را نداشته باشد بلکه بازی به طور کامل محدود شده است.
نکته مثبت اینجاست که بلسفموس 2 احتیاج به نرخ فریم بالا برای تجربه خوب ندارد ولی هرچه بالاتر باشه صفحه روان تر بوده و تجربه بازی بهتر خواهد بود. در نتیجه این محدود بودن از طرف شرکت سازنده چندان موضوع جالبی نیست ولی قابل اصلاح است. به این شکل که شرکت تیم 17 می تواند با یک به روزرسانی این محدودیت را برداشته و بگذارد کاربران با بیشترین نرخ فریم بلسفموس 2 را تجربه نمایند.
جمع بندی
بازی بلسفموس 2 یک بازی بسیار خاص و منحصر به فرد است. بازی ای که نمی توان آن را به همه افراد پیشنهاد کرد. شرکت تیم 17 همچنان روی روند خاص خود در بلسفموس 1 پایبند بوده و قصد ندارد مجموعه بلسفموس را یک مجموعه عامه پسند کند. به همین خاطر است که این دو بازی جایگاه خاصی در جهانی گیمینگ و سبک دو بعدی دارند.
جهانی بازی بلسفموس 2 به شدت تاریک است. داستان آن تفکر برانگیز بوده و سؤال های زیادی را برای شما مطرح می نماید. از طرفی داستان بازی در عین پیچیدگی عمق بسیار زیادی داشته و هماهنگی بسیار خوبی میان داستان و جهانی بازی وجود دارد. دیالوگ های بلسفموس با وجود سخت بودن بسیار زیبا طراحی شده و شرکت سازنده به برترین نحو داستان را به کاربر ارائه می دهد.
گیم پلی بازی ارتقاء بسیار زیادی داشته و بلسفموس 2 یک بازی کامل از لحاظ گیم پلی است. شما می توانید کارهای بسیار زیادی در بازی انجام دهید و سلاح های مختلف را انتخاب کنید. قابلیت ارتقاء در بلسفموس 2 پیشرفت بسیار زیادی داشته که باعث شده این بازی حالت نقش آفرینی به خود بگیرد. پلتفرمینگ و سکوبازی نیز در بازی بلسفموس پیشرفت عجیبی داشته است. به حدی که سلاح های شما به ابزار مختلف برای عبور از موانع تبدیل شدند و روند بازی را بسیار جالب و مهیج نموده اند.
طراحی جهانی بازی به شدت زیبا و با جزئیات بوده که باعث شده شما به گشتن در جهانی بازی علاقه داشته باشید. طراحی هر غولآخر هم در بلسفموس 2 خاص بوده که باعث شده شما مشتاق باشید تا با این موجودات سرسخت روبرو شوید. ظاهر خاص بازی داستان و سبک کلی آن هماهنگی داشته که باعث شده بلسفموس 2 یک تجربه بسیار جالب باشد.
مانند بازی های دیگر بلسفموس نیز بدون ایراد نیست. این بازی دارای مسائل عملکردی است و احتیاج به اصلاح دارد. سختی بیش از حد بازی در بعضی مواقع باعث می شود روند آن کند شده و کاربر از بعضی مراحل خسته شود. گویش و طرز ارائه داستان بازی در عین خاص بودن بسیار سخت بوده و برای افرادی که در زبان انگلیسی تسلط زیادی دارند مناسب نیست.
اگر شما شماره 1 این بازی را تجربه کردید و دوست داشتید، قطعاً بازی بلسفموس 2 را نیز بازی کنید. اگر هم تا به حال این مجموعه را تجربه نکردید و برای اولین بار وارد آن می شوید، بازی بلسفموس 2 از لحاظ تجربه و گیم پلی بازی کامل تری است ولی از لحاظ داستانی و فهم آن بهتر است شماره 1 را ابتدا تجربه کنید.
بازی بلسفموس 2 یک دنباله و پیشرفت بسیار خوب برای بازی بلسفموس 1 است. عنوانی که با عرضه خود توانست توجه افراد زیادی را به خود جلب کند و یک داستان جالب را توضیح دهد، حال با شماره 2 بهتر شده و یک قدم به جلو رفته است. تجربه بلسفموس 2 یک تجربه بسیار لذت بخش و جالب برای افرادی است که به بازی های خاص و عجیب علاقه دارند. تجربه ای که تا مدت زیادی در یاد آن ها خواهد ماند.
نام لاتین بازی: Blasphemous 2
تهیه نماینده: Team17
سازنده: The Game Kitchen
سبک: نقش آفرینی اکشن دوبعدی / مترویدوانیا
پلتفرم ها: پلی استیشن 5، ایکس باکس سری، نینتندو سوییچ، کامپیوتر
منبع: دیجیکالا مگ