هشدار آمریکا به جزایر سلیمان درخصوص ایجاد رابطه با چین

به گزارش مجله باهام، شماری از مقامات آمریکایی با حضور در پایتخت جزایر سلیمان کوشش کردند مسئولان این کشور را از چرخش دیپلماتیک از تایوان به سمت چین، منصرف نمایند.

هشدار آمریکا به جزایر سلیمان درخصوص ایجاد رابطه با چین

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مقامات آمریکایی به جزایر سلیمان هشدار دادند فریب قول های چین مبنی بر سرمایه گذاری در این کشور را نخورده و روابط خود با تایوان را قطع نکند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، کاترین ایبرت گری سفیر آمریکا در کشورهای پاپوا گینه نو، جزایر سلیمان و وانواتو در پاسخ به خبرنگاران حاضر در پایتخت جزایر سلیمان در خصوص احتمال قطع روابط این کشور با تایوان و برقراری روابط با چین، گفت: می خواهیم نخست وزیر و مردم جزایر سلیمان و اعضای مجلس را تشویق کنیم احساس ننمایند در زمینه این تصمیم گیری تحت فشار هستند. درخصوص سرکایه گذاری و پروژه ها پرس وجو نمایند که آیا این ها وام هستند یا یاری اقتصادی.

آن ماری یاستیشوک معاون دستیار رئیس بخش آسیایی آژانس توسعه بین المللی آمریکا مدعی شد: هنگامی که ما [آمریکایی ها] به کشوری می آییم به دنبال این هستیم که چگونه می توانیم به وسیله سیستم یاری اقتصادی همکاری داشته باشیم. ما قرض نمی دهیم.

کشور 600 هزار نفری جزایر سلیمان که تا سال 1975 تحت قیمومیت انگلیس بود، از انتخابات عمومی ماه آوریل امسال میلادی در حال آنالیز چرخش موضع درخصوص روابط با چین و تایوان است.

آمریکا چین را متهم می نماید که کشورهای فقیر حوزه اقیانوسیه را تحت نام اعطای وام برای اجرای پروژه های عظیم زیرساختی، در تله بدهی می اندازد و آن ها را به خود وابسته می نماید.

آمریکا مدعی است سیاست چین در قبال این کشورها اقتصاد سارق دریایی وار است. ادعایی که چین بارها آن را رد نموده است.

چین تایوان را بخشی از خاک خود می داند و روابط دیپلماتیک با هر کشور را به قطع رابطه دیپلماتیک آن کشور با تایوان منوط می نماید. تایوان که تحت کنترل حاکمان چین تا پیش از انقلاب کمونیستی است، تا سال 1971 با عنوان جمهوری چین کرسی چین در سازمان ملل و شورای امنیت را در اختیار داشت، اما از آن سال از این کرسی خلع ید شد. در حال حاضر تنها 16 کشور با تایوان رابطه دیپلماتیک دارند.

ق

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 7 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 371

به "هشدار آمریکا به جزایر سلیمان درخصوص ایجاد رابطه با چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار آمریکا به جزایر سلیمان درخصوص ایجاد رابطه با چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید