پهپاد طارق؛ چشمان تیزبین مهندسین ایرانی در نقشه برداری

به گزارش مجله باهام، فناوری پهپاد ها به قدری گسترش یافته که به طور گسترده در زمینه های گوناگون به کار گرفته می شوند.

پهپاد طارق؛ چشمان تیزبین مهندسین ایرانی در نقشه برداری

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

به گزارش ، پرنده راهنمایی پذیر از دور (پَهپاد) که به آن هواپیمای بدون سرنشین نیز می گویند؛ امروزه به قدری گسترش یافته اند که به طور گسترده در زمینه های مخابرات، ناوبری دنیای، تحقیقات هواشناسی، جغرافیایی و جاسوسی به کار گرفته می شوند.

در حال حاضر 32 کشور در حال ساخت و گسترش 250 مدل پهپاد های اکتشافی هستند.

پهپاد ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از پهپاد های بسیار کوچک که حتی در حد چند گرم وزن دارند MAV، پهپاد های م k مینیاتوری که کمتر از 25 کیلوگرم وزن دارند و پهپاد های سنگین، البته این سه نوع در دو دسته کلی بال متحرک و بال ثابت تقسیم بندی می شوند.

کاربرد های گوناگون هم از دیگر شاخصه های تقسیم بندی پهپاد ها هستند که پهپاد های نظامی با امکان حمله به اهداف زمینی یا هوایی، پهپاد های تجسسی و جاسوسی، پهپاد های پشتیبانی و لجستیکی، پهپاد های غیرنظامی و تجاری چهار شاخه اصلی در این تقسیم بندی به شمار می رود.

نخستین بار که از این محصول استراتژیک در دنیا استفاده شد به سال 1849 میلادی در اتریش باز می گردد و به مرور و با گذشت زمان به تدریج پیشرفت نموده و به نقطه کنونی رسیده است.

پهپاد ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از پهپاد های بسیار کوچک که حتی در حد چند گرم وزن دارند MAV، پهپاد های مینیاتوری که کمتر از 25 کیلوگرم وزن دارند و پهپاد های سنگین، البته این سه نوع در دو دسته کلی بال متحرک و بال ثابت تقسیم بندی می شوند.

خبرنگاران هم میخواهد تا مجموعه گزارش هایی دستاورد های حوزه پهپادی کشور را که به صورت بومی طراحی و ساخته شده اند را آنالیز و تحلیل کند.

ما در گزارش های قبلی از این مجموعه، پهپاد های شاهد 129، مهاجر 1، سیمرغ، مهاجر 2، صاعقه، مهاجر 3 و 4 ، صادق، مهاجر 6 ، کرار، یسیر، حماسه، ابابیل، سریر ، ابابیل 2، کمان 12 ، کیان ، حازم، مهاجم 92، فرپاد، سفره ماهی ، سینه سرخ و دلتا را آنالیز کردیم. در گزارش بیست و پنجم پهپاد طارق را آنالیز می کنیم که متن آن را در ادامه مطالعه می کنید.

این پهپاد یکی از انواع پهپاد های ساخت کشورمان است که برای مصارف تجاری به طور عام و بالاخص برای نقشه برداری هوایی استفاده می گردد.

پهپاد فوق سبک طارق نمونه دیگری از تلفیق بال و بدنه در ساخت پهپادهاست. دهانه بال آن 2 متر و 20 سانتیمتر، بیشینه جرم برخاستن 3.2 کیلوگرم و جنس بدنه آن از فوم، مواد ترکیبی فایبرگلاس و فیبرکربن است. این پهپاد با هر بار شارژ باتری لیتیومی خود یک ساعت به پرواز درآید. یک موتور الکتریکی با ملخ پلاستیکی در انتهای بخش مرکزی بدنه نصب شده و طارق را به پهپادی کم سر و صدا تبدیل نموده است.

سرعت این پهپاد در حالت کروز 58 کیلومتر در ساعت و در بیشترین حالت خود نیز در حدود 100 کیلومتر تخمین زده می گردد. البته ذکر این نکته در اینجا ضروری به نظر می رسد که این پهپاد در طول پرواز خود می تواند نهایتا در مقابل سرعت 40 کیلومتری جریان باد مقاومت کند.

روش به پرواز درآمدن این پهپاد با دست و به صورت اتوماتیک بوده و در هنگام فرود نیز بر روی شکم خود فرود می آید.

طارق مانند پهپاد سفره ماهی دارای دو سکان عمودی در نوک بال های خود است و به این دلیل چندان قابل طبقه بندی در دسته پهپاد های بال پرنده نیست. مداومت پروازی آن 90 دقیقه، سرعت پیمایشی آن 50 و سرعت بیشینه آن 80 کیلومتر بر ساعت اعلام شده. این پهپاد می توان محموله سبکی به جرم 500 گرم را حمل نموده و تا فاصله20 کیلومتری داده های کسب شده توسط آن را به صورت آنلاین ارسال کند.

دوربین تصویربرداری این پهپاد هم از نوع فوجی فیلم و با وضوح 24 مگاپیسکل تعبیه شده است. البته سایر دوربین ها نیز برحسب مناطق موردنظر قابلیت استفاده در این پهپاد را دارد.

ایران که روزی مجبور بود تا برای تامین کوچک ترین احتیاج های خود در زمینه صلح آمیز مانند نقشه برداری و سایر فعالیت ها دست به دامان کشور های غربی گردد، امروز محققان ایرانی توانستند تا این احتیاج ها را با ساخت انواع پهپاد ها با کاربری های مختلف تامین نمایند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 1 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 680

به "پهپاد طارق؛ چشمان تیزبین مهندسین ایرانی در نقشه برداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پهپاد طارق؛ چشمان تیزبین مهندسین ایرانی در نقشه برداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید