چرا باید دره چاهکوه را حتما ببینیم؟

به گزارش مجله باهام، این فقط ساحل و بازارهای قشم نیستند که برای مهمانان جزیره جذابند. قشم، طبیعت حیرت انگیزی دارد و یکی از دلایل حیرت انگیز بودنش، دره چاهکوه است. چاهکوه پر از شیار، شکاف و حفره های عجیب و غریب است و یکی از عجایب هفتگانه جزیره محسوب می گردد، محبوب گردشگران داخلی و خارجی.

چرا باید دره چاهکوه را حتما ببینیم؟

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

  • دره چاهکوه کجاست؟
  • چرا نامش چاهکوه است؟
  • ژئوپارک
  • چرا باید این جا را ببینیم؟
  • به چه نکته هایی توجه کنیم؟
  • برترین فصل سفر
  • کجا اقامت کنیم؟
  • جاذبه های نزدیک
  • جهت دسترسی

دره چاهکوه کجاست؟

قشم بزرگ ترین جزیره هرمزگان است؛ جایی که طبیعت بکر و قشنگش گردشگران زیادی را راهی اش نموده،طوری که در نوروز 97، 46 هزار نفر از آن تماشا نموده اند.

نزدیک ترین فرودگاه به این جاذبه، فرودگاه قشم و بندرعباس است. اگر بخواهید زمینی سفر کنید، می توانید با قطار به بندرعباس برسید و با اتوبوس دریایی به قشم بروید. از بندرعباس تا قشم 40 دقیقه با قایق و لنج راه است.

این دره حدود 70 کیلومتر از مرکز شهر قشم فاصله دارد و حوالی روستای چاهوی شرقی قرار گرفته. از جایی که ماشین را پارک می کنید تا نزدیکی تنگه باید 20 دقیقه پیاده روی کرد و وقتی به لب آن برسید، حیرت زده می شوید.

دره چاهکوه بیشتر از این که زیبا باشد، مجذوب نماینده و عجیب است. تصور کنید وارد دره ای می شوید که دیواره های آن تا صد متر بلندند و آسمان را شکل یک باریکه آبی در آن بالا می بینید.

این دره از چهار طرف تنگه دارد. عمق دره 100 متر است؛ این یعنی تا 100 متر، دیواره های تنگه را می بینید.

چرا نامش چاهکوه است؟

طبیعی است که آب در یک جزیره اهمیت زیادی داشته باشد. قدیم ها وقتی باران می بارید، آب در کف تنگه جاری می شد. محلی ها که ارزش آب را می دانستند، چند چاه در کف آن کندند تا آب باران را ذخیره نمایند. نام چاهکوه هم از همین جا می آید. بیشتر از 400 سال است که این چاه ها با نظم و ترتیب کنار هم قرار گرفته اند. به همین علت است که روی تابلوی راهنمای این جا نوشته شده دره مقدس چاهکوه. البته این جا چاه و حفره طبیعی هم کم ندارد.

ژئوپارک

ژئوپارک قشم به تایید یونسکو رسیده. در این محدوده تنوع زیستی و زمین شناسی قابل توجهی وجود دارد که قدمت آن به میلیاردها سال می رسد. در ژئوپارک قشم 25 ژئوسایت وجود دارد که یکی از آنها این تنگه است. جنگل حرا، دره ستاره ها، ساحل تخم گذاری لاک پشت ها و غار خربس تعدادی دیگر از ژئوپارک های قشم به حساب می آیند.

چرا باید این جا را ببینیم؟

شاید دره چاهکوه در قشم یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری جهان نباشد، اما واقعا کم نظیر است و نمونه اش را در کمتر جایی می گردد دید.

تمام صخره ها پر از شیار و حفره ها و خطوط فرسایشی موازی هستند که هر کدام شکل و شمایلی دارند.

این دره ورودی عجیب و غریبی هم دارد. وارد تنگه که می شوید تندیس سه سر نگهبان را می بینید. همه تندیس هایی که می بینید طبیعی هستند، به غیر از چهار چاه که همان چاه هایی است که مردم بومی برای ذخیره آب کنده اند و برای تان گفتیم.

تنگه چاهکوه از دو دره عمود برهم تشکیل شده که دهانه ورودی شان هرچند در ابتدای راه عریض است، ولی دیواره ها در آخر به هم نزدیک می شوند و حالتی شبیه v را درست می نمایند، طوری که هرچی جلوتر می رویم، جای راه رفتن مان هم تنگ تر می گردد، جوری که راه رفتن سخت و حتی غیر ممکن می گردد و بالا را که نگاه کنید خط باریکی از آسمان به چشم تان می خورد.

فرسایش از دیوارهای عمودی تنگه مجسمه بزرگ و پرتراشی درست نموده و شکل های زیادی شبیه کاسه و قیف می بینید.

اگر به انتهای تنگه که راه حسابی باریک شده برسید، چشم تان به جمال لانه های پرندگان و کندوهای زنبور هم باز می گردد. بخش جنوبی تنگه آنقدر باریک می گردد که دیگر بدون تجهیزات سنگ نوردی نمی توانید از آن رد شوید.

برخی ها شب را در همینجا و زیر آسمان پرستاره اش می خوابند. ستاره های اینجا آنقدر نزدیک زمین اند که انگار اگر دست دراز کنید می توانید یکی از آنها را بگیرید.

اینطور می گویند که دره چاهکوه در قشم به خاطر شکستگی طاقدیس بزرگی ایجاد شده و همین شکستگی، گنبد نمکی نمکدان را هم به وجود آورده که از دیگر تماشای های قشم است.

جنس سنگ دیواره ها رسوبی ست. کوه های زاگرس هم از همین جنس اند. اسیدی که در آب باران هست، آهک سنگ ها را آب نموده و در طول سال ها این حفره ها و شکاف ها را به وجود آورده.

به چه نکته هایی توجه کنیم؟

نزدیک ترین سرویس بهداشتی به این تنگه در روستای چاهکو قرار گرفته. آخرین سطل زباله هم همین جاست. پیشنهاد می کنیم کیسه برای جمع کردن زباله ها همراه تان باشد.

اولین رستوران و سوپرمارکتی هم که سر راه می بینید، در روستای چاهوی شرقی واقع شده.

برترین فصل سفر

قشم تابستان های گرمی دارد و برترین وقتی که می گردد به این جزیره سفر کرد، از آبان تا فروردین است.

کجا اقامت کنیم؟

در این جزیره چند اقامت گاه بوم گردی وجود دارد. اما اگر جای راحت تر و امکانات بیشتری می خواهید هتل های قشم را آنالیز کنید. قیمت رزرو هتل ها در این جزیره از 39 هزار تومان آغاز می گردد. این قیمت مربوط به سال 1397 است.

8 هتل مقرون به صرفه در قشم

جاذبه های نزدیک

وقتی دارید به قشم برمی شد، بین درگهان و قشم، غار خربس و جزایر ناز را پیدا می کنید. از تنگه تا جزایر ناز حدود یک ساعت راه است. بعد به غار خربس می رسید. از تنگه چاهکوه تا جنگل حرا با ماشین حدود نیم ساعت راه است. جنگل هایی که جزرو مد آب باعث می گردد پیدا و پنهان شوند.

جزیره هنگام از زبان یک راهنمای محلی

جهت دسترسی

این تنگه در غرب ساحل شمالی قشم قرار گرفته. اول باید از قشم به درگهان بروید. از میدان درگهان وارد جاده غربی می شوید. 20 کیلومتر جلوتر، دوراهی دیرستان قرار گرفته است. البته شما همان راه مستقیم را باید ادامه بدهید.

11 کیلومتر دیگر هم رانندگی کنید تا به یک میدان برسید. اولین جاده در سمت راست را انتخاب کنید. یادتان باشد تابلوهای روستای چاهکوه را دنبال کنید.

این راه شما را به روستای چاهوی شرقی می رساند. از میدان تا روستا حدود 40 کیلومتر راه است. بعد از روستا از جاده سمت چپ، 7 کیلومتر دیگر که بروید تا به چاهکوه برسید.

خبر خوب این که همه جهت آسفالت است. فقط یکی، دو کیلومتر آخر راه خاکی است، که آن را هم به راحتی می گذرانید. اگر ماشین شخصی همیشه ندارید، که احتمال آن زیاد است، باید تاکسی دربست بگیرید.

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 22 تیر 1401 بروزرسانی: 22 تیر 1401 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 2197

به "چرا باید دره چاهکوه را حتما ببینیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا باید دره چاهکوه را حتما ببینیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید