چگونه از جعل امضا چک جلوگیری کنیم؟

به گزارش مجله باهام، کسی که امضا صاحب حساب را روی چک شبیه سازی یا به عبارت دیگر امضا او را جعل می کند؛ معمولا از آشنایان صاحب حساب است.

چگونه از جعل امضا چک جلوگیری کنیم؟

یکی از اعمال مجرمانه و شاید یکی از ساده ترین آن ها به گمان مجرمان جعل امضا در اسناد رسمی به خصوص جعل امضا چک است. در خبرنگاران به چند راه چاره برای جلوگیری از جعل امضاء چک اشاره شده است.

جعل امضا چک

جعل امضا چک از دو حالت خارج نیست:

1. امضا صاحب حساب شبیه سازی شود.

2. امضائی غیر از امضاء صاحب حساب در چک درج شود.

به طور معمول کسی که امضا صاحب حساب را روی چک شبیه سازی یا به عبارت دیگر امضا او را جعل می کند، معمولا ً از آشنایان وی است. زیرا کسی که صاحب حساب را ندیده و از امضا او بی اطلاع است، به سختی می تواند امضائی شبیه امضا دارنده حساب روی چک درج کند. در واقع اگر شخص چک را پیدا یا آن را سرقت کند و از نمونه امضا صاحب حساب نیز بی اطلاع باشد، به نام خود و با امضایی غیر از نمونه امضای موجود در بانک امضا می کند.

پیشگیری از جعل چک

برای جلوگیری از جعل امضا راه چارههای زیر توصیه می شود.

1. صاحب حساب امضائی داشته باشد که به سادگی نتوان آن را جعل کرد. البته امضاهای شلوغ و پر از خطوط هم ممکن است دردسرساز شود. از این نظر که در صورت لزوم، تعیین اصالت بسیار سخت خواهد شد.

2. امضای روی چک منحصر به صاحب حساب باشد. این کار باعث می شود که از نمونه امضا شما افراد کمتری مطلع شوند و یا اینکه برای صدور چک از اتوماتیک اختصاصی که مخصوص تحریر و امضا چک باشد استفاده شود.

3. دسته چک و یا برگ چک را در دسترس دیگران قرار داده نشود و باید به صورتی نگهداری کرد که امکان دسترسی به آن برای دیگران غیر ممکن یا سخت باشد.

شایان ذکر است راه چاره هایی که بیان شد، می تواند تا حدودی از جعل امضاء توسط جاعل پیشگیری کند، اما به طور قطع نمی توان از آن جلوگیری کرد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نحوه اعلام مفقودی چک مفقودی چک ؛ مراحل اعلام و اثبات آن را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 31 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1008

به "چگونه از جعل امضا چک جلوگیری کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از جعل امضا چک جلوگیری کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید