گذری برزاویه دیدهای مدرن در اختیار نوقلمان نهاده شد

به گزارش مجله باهام، فرحناز علیزاده، نویسنده این اثر در گفت وگو با خبرنگاران ، بیان کرد: این کتاب حاصل خوانده ها، شنیده ها و تجربه مستقیم زیستی من است. طی سال ها تدریس و روبه رو شدن با سردرگمی شاگردان درخصوص تمایز و تفاوت های موجود بین زاویه دیدها و حتی عناصر داستانی جای کتاب کوچکی را که زاویه دیدهای مدرن در آن به شیوه ای مختصر و مفید معرفی گردد خالی دیدم.

گذری برزاویه دیدهای مدرن در اختیار نوقلمان نهاده شد

وی ادامه داد: این کتاب می تواند باز زبانی ساده خواننده را با مفهوم زاویه دید و مشخصه های آن آشنا کند و خواننده در کنار مطالب تئوری با نمونه های متنی، تحلیلی و تطبیقی نیز روبه رو می گردد.

علیزاده در توضیح مسائل امروز داستان نویسی گفت: مشکل داستان نویسی جوانان امروز به ویژه در داستان کوتاه تمرکز آنها روی چند زاویه دید محدود است و آگاهی داشتن و شناخت طرحی روشن از تفاوت ها، شباهت ها و مشخصات هر زاویه دید راه حلی برای نجات از این مشکل است.

وی توضیح داد: نوقلمان با شناخت زاویه دیدهای مختلف به نوعی نگارش نو دست می یابند. زاویه دیدها در عین سادگی پیچیدگی های خاصی دارند که تمایز بین آنها برای نویسندگان نوقلم موثر خواهد بود.

نویسنده گذری بر زاویه دیدهای مدرن گفت: در این کتاب کوشش کردم در قالب اثری کاربردی ضمن توضیح ادبیات مدرن تفاوت های موجود را در کنار شناخت سیر روان شناسی زاویه دیدهای مدرن بیان کنم. خواننده کتاب گذری بر زاویه دیدهای مدرن با زاویه دیدهایی چون دانای کل، اول شخص مفسر و دانای محدود تحلیلگر آشنا می گردد و کوشش شده با نمونه های متنی از نویسندگان معاصر و مجموعه داستان هایشان توضیحات تکمیل گردد.

وی در سرانجام گفت: از جمله مطالب مندرج در این کتاب می توان به تعریف زاویه دید، ادبیات مدرن، سیر روان شناسی زاویه دیدهای مدرن اول شخص، انواع تک گویی، حدیث نفس یا خودگویی، جریان سیال فکر، راوی دوم شخص و زاویه دید ترکیبی اشاره نمود.

این کتاب که نخستین اثر نشر تازه تاسیس پلات است، به تازگی در 214 صفحه با ویراستاری سارا خاکزاد منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 12 تیر 1401 بروزرسانی: 12 تیر 1401 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 2188

به "گذری برزاویه دیدهای مدرن در اختیار نوقلمان نهاده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گذری برزاویه دیدهای مدرن در اختیار نوقلمان نهاده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید