آب تهران جیره بندی می شود؟، راه های اضطراری تامین آب روی میز وزارت نیرو

به گزارش مجله باهام، قاسم زاده سخنگوی صنعت آب موجودی سد های تهران را 12 درصد گفت و گفت: جیره بندی آب در دستور کار وزارت نیرو نبوده و برای گذر از شرایط بحرانی در پی تنوع بخشی به روش های تامین آب هستیم.

آب تهران جیره بندی می شود؟، راه های اضطراری تامین آب روی میز وزارت نیرو

به گزارش بازار، آمار های اعلامی نشان می دهد که موجودی سد های تهران به 12 درصد رسیده که نسبت به پارسال که اتفاقا آن هم سال خشکی بود، حدود 25 درصد کاهش را نشان می دهد. سد های پنج گانه تهران تنها 234 میلیون مترمکعب آب دارند. برای درک بهتری از حجم پایین ذخایر باید بدانید که مرکز نشین ها روزانه چیزی حدود 3 میلیون مترمکعب آب مصرف می کنند. کار به جایی رسیده که سخنگوی صنعت آب می گوید: مرکز کشور یکی از بحرانی ترین شرایط را به لحاظ تامین آب سپری می کند.

با این وجود فیروز قاسم زاده تاکید می کند که وزارت نیرو برنامه ای برای جیره بندی آب ندارد و در پی تنوع بخشی راه های تامین آب است. راه هایی که برخی از آن ها تنها برای شرایط اضطراری طراحی شده اند.

دست درازی به آب های زیر زمینی بیشتر شد

حجم ذخیره آب سد لار به حدود 12 میلیون مترمکعب رسیده در حالیکه این سد در مدت مشابه سال گذشته 13 میلیون مترمکعب آب را در خود جای داده بود. حجم آب سد ماملو نیز از 70 میلیون مترمکعب به 44 میلیون مترمکعب رسیده؛ ذخیره 12 میلیون مترمکعبی سد لتیان هم در مقایسه با روز مشابه سال گذشته 5 میلیون متر مکعب کاهش را نشان می دهد. حجم آب موجود در مخزن سد امیرکبیر حدود 23 میلیون مترمکعب اعلام شده است. حجم ذخیره آب سد طالقان هم از 178 میلیون مترمکعب سال گذشته به 144 میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

کاهش بارندگی ها در استان تهران حالا باعث شده که دست درازی به آب های زیر زمینی هر روز بیشتر و بیشتر شود. بر اساس آنچه محمدرضا بختکمک مدیرعامل سابق آب و فاضلاب تهران گفته هم اکنون چیزی حدود 60 درصد آن مصرفی مرکز از منابع زیر زمینی و تنها 40 درصد آن از آب های سطحی تامین می شود.

سخنگوی صنعت آب هم این نکته را تلویحا تایید کرده و از بروز محدودیت هایی در تامین از آب های سحطی خبر داده واضافه می کند: دنبال تنوع بخشی در تامین آب مرکز هستیم به گونه ای که ممکن است خرید آب چاه های کشاورزی، استفاده از ظرفیت های تخصیص داده شده در حوزه شرب یا منابع آب سطحی که ممکن است به صورت اضطراری در تهران استفاده شود را طی برنامه ای دنبال می کنیم.

او تاکید می کند که ممکن است طرح های اضطراری وارد مدار کنیم تا عبور ایمنی از شرایط سخت امسال داشته باشیم.

قطع آب 12 هزار مشترک پر مصرف

بسکمک، اما گره حل مشکل صنعت آب و خشکسالی را در اصلاح تعرفه های آب می دانند و معتقدند که باید برخورد های جدی با مشترکین پر مصرف صورت گیرد. بر اساس آمار های اعلامی تامین هر مترمکعب آب در کشور به طور میانه 10 هزار تومان آب می خورد، اما میانه پولی که مشترکین برای آن پرداخت می کنند، حدود یک هزار تومان است. البته وزارت نیرو با معین تعرفه های پلکانی سعی کرده که سر و سامانی به شرایط مصرف آب در کشور بدهد.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده که واقعا این تعرفه تا چه اندازه بازدارنده بوده است. سوالی که سخنگوی صنعت آب در پاسخ به آن می گوید: تعرفه های پلکانی باعث شده که مصارف بالای آب کاملا حذف شوند. به عنوان مثال کسی که 20 برابر الگوی مجاز آب مصرف می کرده حالا 4 الی 5 برابر الگو آب مصرف می کنند. ضمن اینکه شرایط مصرف در خانوار ها هم کاهشی است؛ اما همچنان شکاف بین سرانه استاندارد و سرانه مصرفی بالاست.

او با اشاره به قطع آب حدود 12 هزار مشترک به دلیل مصارف غیر متعارف، گفت: این مشترکان پر مصرف رفتار های خود را تا حدودی اصلاح کردند. طرح های تشویقی هم به ما کمک کرد تا مصرف را مدیریت کنیم. امیدواریم که این طرح ها در سال های آینده هم ادامه داشته باشد.

منبع: فرارو
انتشار: 24 بهمن 1401 بروزرسانی: 24 بهمن 1401 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 2316

به "آب تهران جیره بندی می شود؟، راه های اضطراری تامین آب روی میز وزارت نیرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب تهران جیره بندی می شود؟، راه های اضطراری تامین آب روی میز وزارت نیرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید