اولین سیگنال کابینه بایدن به بازارهای ایران، بازگشت به برجام نزدیک است؟

به گزارش مجله باهام، به گزارش خبرنگاران جو بایدن، رییس جمهوری امریکا از زمان کورس رقابتی با دونالد ترامپ فقط به این جمله بسنده کرده است که امریکا به برجام برمی گردد. او از آن زمان تا به امروز، جزییات دیگری از تصمیمش برای رفتار با ایران افشا نکرده است.

اولین سیگنال کابینه بایدن به بازارهای ایران، بازگشت به برجام نزدیک است؟

در مراسم تحلیف هم بایدن بیشتر به امور داخلی امریکا صحبت کرد و به طور معین اسمی از ایران نبرد. در مقابل تعدادی از افراد منتخب او برای کابینه اش به صورت خلاصه به موضوع ایران هم گریزی زده اند.

جن ساکی، سخنگوی جدید کاخ سفید در نخستین کنفرانس مطبوعاتی گفته است که دولت بایدن قصد دارد درباره موضوع هسته ای ایران و برجام با متحدان خارجی خود مصاحبه کند.

نظرات گزینه پیشنهادی بایدن برای وزارت خزانه داری صراحت بیشتری داشت.

به گزارش ایسنا جنت یلن، در پرسش و پاسخ سنای این کشور در فرایند تایید صلاحیتش گفته است که دولت بایدن-هریس(معاون رئیس جمهور آمریکا) متعهد به اطمینان یافتن از این است که ایران اقدامات مناسبی در راستای از سرگیری پایبندی اش انجام دهد. ایران تنها در صورتی از لغو تحریم ها تحت برجام بهره مند خواهد شد که به محدودیت های هسته ای پایبند باشد.

یلن با ذکر ادعاهایی علیه ایران گفت: من باور دارم که باید محدودیت های سختی را بر ایران با هدف سرانجام تنش در منطقه به کار ببریم.

در عین حال برخی منابع خبری مدعی شده اند که بایدن قصد دارد رابرت مالی را به عنوان نماینده ویژه دولت در امور ایران منصوب کند. مالی از مقام های دولت سابق آمریکاست که در مذاکرات هسته ای با ایران نقش داشته است و گفته می شود که او چهره ای منعطف با ایران به شمار می آید.

چه شرایطی در انتظار بازارهای ایران است؟

با این وجود بازارهای مالی ایران که در هفته منتهی به تحلیف جو بایدن، ریزشی بوده اند در سرانجام هفته ریزش را متوقف کردند و بهای طلا و دلار اندکی صعودی شد. در عین اینکه شاخص بازار سرمایه هم فرایند صعودی در پیش گرفت.

اینکه بازارهای ایران در ادامه چه واکنشی به تحولات سیاسی در کاخ سفید نشان می دهند، موضوعی است که به عقیده کارشناسان چندان قابل پیش بینی نیست. آنها می گویند که بازارهای ایران تا روشن شدن شرایط بازگشت امریکا به برجام فعلا در سردرگمی به سر می برند و شوک قیمت را تجربه نخواهند کرد.

هرچند که برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که به نظر نمی رسد امریکا ساده به برجام برشود اما در مقابل عده ای از کارشناسان معتقدند که بایدن در گام اول به سرعت برخی تحریم ها را لغو می کند تا فضای مذاکره با ایران را ایجاد کند. در هر صورت به نظر می رسد که فعلا برای قضاوت شرایط پیش روی اقتصاد ایران کمی زود است.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 5 اسفند 1399 بروزرسانی: 5 اسفند 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1563

به "اولین سیگنال کابینه بایدن به بازارهای ایران، بازگشت به برجام نزدیک است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین سیگنال کابینه بایدن به بازارهای ایران، بازگشت به برجام نزدیک است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید