بانک ژن آرتمیا رونمایی می گردد، احیای تنها موجود زنده دریاچه ارومیه

به گزارش مجله باهام، خبرنگاران، گروه استان ها - سکینه اسمی: در سالهای ابتدایی دهه 70 دریاچه ارومیه یکی از بهترین مکان ها و زیستگاههای جهانی آرتمیا بود اما با خشک شدن دریاچه ارومیه در سه دهه اخیر زندگی این گونه ارزشمند دچار خطرات زیادی شده و هم اکنون نیز آرتمیای زنده ای در این تالاب وجود ندارد.

بانک ژن آرتمیا رونمایی می گردد، احیای تنها موجود زنده دریاچه ارومیه

آرتمیا از بین کل جانوران پرسلولی در کره خاکی مقاوم ترین گونه در زمینه زیست در آب با میزان شوری بالاست ولی متأسفانه شرایط موجود دریاچه ارومیه و رسیدن آب آن به حالت فوق اشباع موجب به خطر افتادن حیات آرتمیا نیز شده است.

مرکز تحقیقات آرتمیای کشور برای حفاظت از این گونه ارزشمند اقدام به تهیه بانک ژن و سیست آرتمیا نموده است که به دلیل نبود اعتبار اجرا شدن این طرح سالها بود راکد مانده بود اما در سالجاری با پیگیری های اجرا شده این بانک ژن تهیه شده و دهه فجر نیز رونمایی می گردد.

بانک ژن و سیست آرتمیای کشور همزمان با دهه فجر در ارومیه رونمایی می گردد

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در مورد آخرین وضعیت آرتمیای دریاچه ارومیه به خبرنگاران گفت: جمعیت آرتمیا در دریاچه ارومیه وابسته به شوری آب است و به دلیل بالا بودن شوری آب دریاچه ارومیه سالیان متمادی است این گونه باارزش وضعیت مناسبی در دریاچه ندارد.

علی نکوئی فرد با بیان اینکه برای اینکه آرتمیا در دریاچه ارومیه زندگی کند و نوزاد آرتمیا از تخم زنده بیرون بیاید باید شوری دریاچه ارومیه کمتر از 80 گرم در لیتر باشد اضافه نمود: در دو دهه اخیر شوری دریاچه ارومیه به صورت متوسط 300 گرم بر لیتر است در این راستا در سال های اخیر ما شاهد وضعیت بحرانی آرتمیا در دریاچه ارومیه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون دریاچه ارومیه شرایط مطلوب برای زیست آرتمیا ندارد مطرح کرد: با وجود افزایش سطح تراز دریاچه ارومیه در پی رهاسازی آب مازاد سدها و نیز بارندگی ها اما شوری آب بالا بوده و شرایط همچنان برای آرتمیا بحرانی است.

نکوئی فرد با بیان اینکه در زمان حاضر نیز فصل زاد و ولد این گونه نیست باید منتظر باشیم ببینیم در فصل بهار شرایط دریاچه ارومیه مساعد برای آرتمیا خواهد بود اعلام کرد: این مرکز برای صیانت از آرتمیا اقدام به ایجاد بانک ژن و سیست نموده است.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: برای ایجاد بانک ژن آرتیما سیست آرتمیا از 18 منطقه کشور و نیز 18 منطقه دنیا با هدف مشخص هویت ژنتیکی این گونه جمع آوری شده و نگهداری شده است که همزمان با دهه فجر رونمایی می گردد.

پرورش مصنوعی آرتمیا در دستور کار قرار گرفته است

نکوئی فرد با بیان اینکه مهمترین هدف از تهیه بانک ژن صیانت و احیای آرتمیا اورمیاناست اضافه نمود: بیشترین سیست و نمونه های جمع آوری شده در این بانک ژن مربوط به آرتمیا اورمیاناست و از سیست 18 منطقه کشور فقط مقدار کمی برای مشخص هویت آرتمیا جمع آوری شده است.

وی سیست های جمع آوری شده از کشورهای آمریکا، تونس، الجزایر، پاکستان، قرقیزستان و آذربایجان عنوان و اعلام کرد: این بانک ژن برای فراهم کردن بستر احیای آرتمیا اورمیانا و نیز پروژه های تحقیقاتی در این خصوص تهیه و ایجاد شده است.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیا کشور، بازسازی و احیای ذخایر آرتمیا، جلبکها و میکرو ارگانیسمها دریاچه ارومیه، فراوری و پرورش آرتمیا در محیط بسته و تانک، ایجاد خزانه ژنتیکی، فرآوری و پرورش جلبکهای دونالیلا و کلرلا و فراوری پودر خشک از آنها و اجرای طرح پایلوت پرورش آرتمیا در استخرهای خاکی فسندورز میاندوآب را از جمله پروژه های در دست اقدام این مرکزدر راستای فراوری و پرورش این آبزی ارزشمند مطرح کرد.

وی با بیان اینکه آرتمیا اورمیانا یکی از هفت گونه آرتمیای شناخته شده در دنیا است اعلام کرد: یکی از اقدامات اساسی این مرکز پرورش آرتمیا ارومیانا به صورت مصنوعی در استخرهای ویژه ای در این زمینه در بعضی مناطق مستعد کشور از جمله دشت فسندوز ایجاد شده است که این طرح نیز در دست مطالعه بوده و بزودی اجرایی می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 144

به "بانک ژن آرتمیا رونمایی می گردد، احیای تنها موجود زنده دریاچه ارومیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بانک ژن آرتمیا رونمایی می گردد، احیای تنها موجود زنده دریاچه ارومیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید