بلندترین درخت جهان کجاست و چه نام دارد؟

به گزارش مجله باهام، هایپریون بلند قامت ترین درخت جهان در پارک ملی رد-وود کالیفرنیا است که در میان هزاران درخت دیگر زندگی می کند.

بلندترین درخت جهان کجاست و چه نام دارد؟

اگر از قدم زدن در میان درختان بلند در جنگل های بکر لذت می برید، شاید این سوال به فکر شما رسیده باشد که بلندترین درخت زنده جهان چند ساله است؟ درختان در چه شرایطی و چند سال به زندگی خود ادامه می دهند و چه خطراتی زندگی آن ها را به خطر می اندازد؟ بلندترین درخت جهان چه ارتفاعی دارد و آیا همه درختان می توانند و فرصت دارند که در طول زندگی به چنین ارتفاعی دست پیدا کنند؟

بی شک در سر تا سر جهان، جنگل های زیبا و بکر وجود دارد؛ اما جنگل های زیبای کالیفرنیا یکی از مهم ترین زیستگاه های درختان بلند قامت، کهن و غول پیکر است و این جنگل ها به واسطه شرایط آب و هوایی مساعد فرصت خوبی را برای رشد درختان فراهم کرده اند. اگر کنجکاو هستید که در مورد بلندترین و غول پیکرترین درختان جهان بیشتر بدانید، در این مقاله با ما همراه باشید.

هرآنچه باید درباره بلندترین درخت جهان بدانید:

  • بلندتری درخت جهان چه نام دارد؟
  • بلندترین درخت جهان کجاست؟
  • تاریخچه درختان سکویا
  • کشف بلندترین درخت جهان
  • بلندترین درختان جهان در چه آب و هوایی رشد می کنند؟
  • آیا بلندترین درخت جهان همان بزرگ ترین درخت جهان است؟

بلندترین درخت جهان چه نام دارد؟

بلندترین درخت جهان، هایپریون (Hyperion) از گونه سکویا همیشه سبز (Coast redwood) است. درختان سکویا، بزرگ ترین و غول پیکرترین درختان شناخته شده جهان هستند که در ارتفاعات 1371.6 تا 2133.6 متری رشد می کنند. از درخت سکویا با عناوینی همچون درخت ماموت، درخت غول و سرخ چوب غول پیکر نیز یاد می کنند. درخت سکویا پوستی بسیار ضخیم به رنگ قرمز و قهوه ای دارد. این درختان از شاخه مخروطیان و خانواده سرویان هستند.

قدیمی ترین درخت سکویای جهان بر اساس تعداد حلقه، عمری در حدود 3500 سال داشته است. میانه ارتفاع این درختان 50 تا 85 و قطر آنان بین 6 تا 10 متر تخمین زده شده است. یکی از نکات جالب در مورد ارتفاع درختان زمانی است که باید برای رسیدن به ارتفاع 76 متر سپری شود؛ این زمان 2000 تا 2500 سال معین شده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که بیشتر درختان سکویا سنی بالای 2000 سال دارند.

درخت سکویا با عبور از 12 سالگی میوه ای همچون درخت کاج تولید می کند که درون هرکدام از این میوه ها حدود 230 بذر نهفته است. بذرهای این درخت، چهار تا هفت سانتی متر بلندی و رنگ قهوه ای تیره دارند. این بذرها با آسیب حشرات یا در گرمای اواخر تابستان با خرد شدن فلس های میوه های مخروطی آزاد می شوند؛ هر چند که می توانند به مدت 20 سال سبز و بسته باقی بمانند. درختان سکویا از اواخر زمستان تا اواسط بهار گل می دهند.

درختان غول پیکر سکویا می توانند تا 11,000 میوه مخروطی تولید کنند که تراکم آن ها در قسمت تاج درختان بیشتر است. این درختان غول پیکر می توانند به طور میانگین سالانه 300 تا 400 دانه پراکنده کنند که برخی از دانه های بال دار آن ها تا 180 متر دورتر از درخت مادر پرواز می کنند. درختان سکویا رشد نسبتا سریعی دارند و سالی 30 تا 60 سانتی متر رشد می کنند.

در طی پژوهشی با نام پروژه ردوود و تغییرات آب و هوا سیلت و همکارانش یکی از درختان غول پیکر سکویا با نام پرزیدنت را مورد مطالعه قرار دادند؛ آن ها با نمونه برداری و میزان گیری تنه این درخت 3200 ساله در ارتفاعات مختلف دریافتند که این درخت هنوز به رشد خود ادامه می دهد. آن ها پی بردند که درختان سکویا در فصل رشد خود مقادیر زیادی دی اکسید کربن را در درون برگ ها ذخیره می کنند و در 6 ماه زمستان آن ها را به ترکیبات عالی و سلولزی تبدیل می کند. با وجود توقف رشد این درختان غول پیکر در فصل سرد، هنوز هم مرتفع ترین و بزرگ ترین درختان جهان از همین خانواده هستند.

استیو سلیت و همکاران وی در طی پژوهش های خود پی بردند که با افزایش سن این درختان نه تنها ارتفاع بلکه حجم و میزان چوب تولیدی آن ها نیز افزایش می یابد. در نتیجه یک سکویای کهنسال همچون پرزیدنت هر سال چوب بیش تری تولید می کند و ضخامت شاخه و تنه آن نسبت به سکویاهای جوان ضخیم تر خواهد شد.

درختان سکویا به واسطه چوب سخت و پوسته آغشته به ماده اسیدی در برابر بسیاری از قارچ ها و نفوذ حشرات ایمن هستند. همین پوسته ضخیم این درختان را در برابر آتش ایمن نگه می دارد و به آن ها فرصت می دهد تا سال های طولانی به زندگی خود ادامه دهند. آتش سوزی در جنگل ها سایر درختان را از میان می برد؛ اما برای تاج درختان سکویا فرصتی برای بهره مند شدن بیشتر از نور خورشید را فراهم می کند. بذر به زمین رسیده این درختان در خاکستر باقی درختان تغذیه و رشد می کند و تاج درختان بزرگ سکویا پر برگ تر از گذشته می شود. صاعقه می تواند به این درختان آسیب بزند؛ اما منجر به مرگ آن ها نمی شود؛ بنابراین در طی قرن ها این درختان روز به روز بلندتر شده و چوب بیش تری تولید می کنند.

بلندترین درخت جهان کجاست؟

بی شک برای دیدن بلندترین و غول پیکرترین درختان جهان، هیچ راهی جز سفر به استان کالیفرنیا و رفتن به پارک ملی سکویا، پارک ملی یوسمیت و پارک ملی و استانی ردوود (Redwood National and State Parks) نخواهید داشت. پارک ملی ردوود محل زندگی بلندترین درخت جهان، میراثی باستانی است که با قدمت بیشتر از سه هزار سال در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است. پوشش گیاهی این پارک به گونه ای است که با پا گذاشتن به عمق آن سفری به تاریخ خواهید داشت؛ به زمانی که سرخ پوستان در دل این جنگل های طبیعی زندگی می کردند. درختان حاضر در این جنگل ها زندگی اقوامی قدیمی همچون یوروک، تولووا، شاستا، کاروک و چیلولا را به چشم دیده اند و از کهن ترین ساکنان زنده کره زمین هستند. این پارک در حدود 132 هزار هکتار وسعت دارد و یکی از زیستگاه های نادر گونه های نادر گیاهی و جانوری است.

فضای دراماتیک این جنگل ها برای کسانی که اهل سینما هستند باید یادآور فیلم های جنگ ها ستارگان و پارک ژوراسیک باشد؛ چراکه بخش هایی از این فیلم ها در این جنگل ها فیلم برداری شده است.

تاریخچه درختان سکویا

درختان سکویا از قدیمی ترین ساکنان پارک ملی ردوود هستند. در سال 1850 جنگل های چوب سرخ مساحتی در حدود دو میلیون هکتار از سواحل کالیفرنیا را می پوشاندند. متاسفانه در سال 1848 تا 1855 گروه کثیری از مردم با امید کشف طلا به کالیفرنیا مهاجرت کردند و با افزایش این دست مهاجرت ها صنعت چوب رونق پیدا کرد و بسیاری از درختان سکویا با هدف ساختمان سازی و توسعه قطع شدند. قطع این درختان موضوع جنگ و درگیری های بسیار زیادی میان سفیدپوستان و سرخ پوستان این منطقه ها نیز بود.

پس از چند دهه قطع بدون محدودیت درختان، در سال 1920 جمعیت محافظت از چوب سرخ ها (Save the Redwoods) شکل گرفت و پس از دو سال پیگیری چند پارک و منطقه حفاظت شده تاسیس کرد؛ اما پارک ملی ردوود که نام خود را نیز از این درختان وام گرفته است در سال 1968 تاسیس شد؛ زمانی که 90 درصد از درختان چوب سرخ قطع شده بودند.

هایپریون جزو درختان خوش شانس منطقه بود؛ چون تنها دو هفته قبل از اینکه مورد هجوم اره های زنجیره ای شرکت های چوب بری قرار گیرد، دره ای که در آن قرار داشت به پارک ملی ردوود اضافه شد. امروز با گذشت بیشتر از یک قرن تنها پنج درصد از 810 هکتار از جنگل های بکر اولیه به جای مانده است.

کشف بلندترین درخت جهان

بلندترین درخت جهان، هایپریون در تاریخ 25 اوت 2006 از طریق دو طبیعت شناس به نام های کریس آتکینز و مایکل تیلور شناسایی و ثبت شد. هایپریون نام خود را از اسطوره های یونانی در معنای او کیست که قبل از خورشید می رود (He who goes before the sun) وام گرفته است. هایپریون در اسطوره ها فرزند اورانوس و گایا است که با خواهر خود تئا ازدواج می کند.

کریس آتکینز و همکار وی برای میزان گیری ارتفاع درخت هایپربون از ابزار لیزری حرفه ای استفاده کردند. میزان گیری این درخت با ارتفاعی بیشتر از برج بیگ بن لندن (96 متر) نیاز به تجهیزات خاص دارد. بعد از این کشف در سپتامبر همان سال گروهی از زمین شناسان متخصص، استیو سلیت (Steve Sillett) و همکاران وی از دانشگاه استانی هامبولت با صعود از این درخت مرتفع و انداختن نواری تا زمین مجدد ارتفاع آن را میزان گیری کردند. این کار ساده نبود چون پایین ترین شاخه درخت ارتفاعی برابر با یک ساختمان 25 طبقه دارد؛ اما در نهایت ارتفاع این درخت 115.84 متر ثبت شد.

درخت هایپریون که با این ارتفاع 21 متر از برج بیگ بن لندن بلندتر است، به نسبت سایر درختان سکویا هنوز بسیار جوان محسوب می شود. این درخت با 600 سال سن همچون جوانی 20 ساله است. پیش از این، غول بزرگ استراتوسفر با ارتفاع 112.5 متر دو برابر بلندتر از مجسمه آزادی و رکورددار جهان بود؛ اما هایپریون با اختلاف سه متر از این درخت پیش افتاد.

در زمان کشف هایپریون در همین پارک ملی ردوود درختان دیگری نیز چون هلیوس با 114.9 متر (به نام خدای خورشید یونانی)، ایکاروس با 113.4 متر و ددالوس با 110.76 متر ارتفاع نیز کشف شدند.

ریچارد پرستون نویسنده ای که برای روزنامه نیویورکر می نویسد با صعود به تاج بلندترین درخت جهان تجربه خود را این گونه توصیف می کند:

باد شروع به وزیدن کرده بود و تاج درخت هایپریون به جلو و عقب حرکت می کرد، شاخه های اینجا باریک، بلند و پوشیده از گل سنگ بود.

اولین بار در طول تاریخ در اعزام گروهی از طریق نشنال جئوگرافیک در سال 1963 یکی از این درختان بلند با ارتفاع 111.9 متر توجهات عمومی را نسبت به خود جلب کرد. معروفیت شکل گرفته برای این درخت مزایا و معایبی را با خود به همراه داشت. از جمله مزایای آن شکل گیری خواسته عمومی برای ایجاد پارک های جنگلی و منطقه ها محافظت شده بود؛ اما در کنار آن هجوم گردشگران برای بازدید از این منطقه ها مخاطراتی را نیز برای این درختان و زیست بوم به همراه داشت. پارکینگ و جاده هایی برای رفت و آمد گردش گران احداث شد و گروه های بزرگی به این جنگل ها سراریز شدند. در حال حاضر مکان دقیق هیچ کدام از این درختان بزرگ و غول پیکر به دلیل آسیب های احتمالی دقیقا معین نیست و اعلام عمومی نشده است.

بلندترین درختان جهان در چه آب و هوایی رشد می کنند؟

بی شک آب و هوا تاثیر شگرفی در رشد درختان غول پیکر چوب سرخ داشته است، بسیاری بر این باور هستند که وجود باران و مه همیشگی در این جنگل ها بر رشد این درختان غول پیکر موثر است. جنگل های ردوود در فصل تابستان به واسطه قرار گرفتن در نزدیکی اقیانوس تجربه هوای مدیترانه ای و خنک را دارند و میانگین هوا در این منطقه چیزی بین چهار تا 15 درجه سانتی گراد است.

آب و هوای مدیترانه ای و نزدیکی به اقیانوس منجر به شکل گیری لایه ای مه در بالای جنگل های ردوود شده است که علاوه بر تامین رطوبت مورد نیاز این درختان جلوی آتش سوزی را نیز می گیرد. بزرگ ترین دشمن درختان چوب سرخ خشکسالی و نبود رطوبت است. خوشبختانه پارک ملی ردوود شاهد باران های زیادی است و در فصل سرد در بخش های شمالی این جنگل ها بارش برف دیده می شود و ردوود سفیدپوش می شود. این درختان در برابر سرما مقاومت نسبتا خوبی دارند و در منطقه های با دمای منفی 20 درجه نیز رشد می کنند. از آن ها با عنوان درختان برفی نیز یاد می شود. در واقع تحمل سرما و وزن برف از ویژگی های عمومی آن ها است؛ اما شاخه های آن ها باید زمانی که جوان هستند، وزن برف را تاب بیاورند.

آیا بلندترین درخت جهان همان بزرگترین درخت جهان است؟

بی شک هایپریون بلندترین درخت کشف شده در طول تاریخ نیست و بسیاری از درختان مرتفع تر از آن بوده اند که امروز زنده نیستند؛ اما بلندترین درخت زنده جهان نیز بزرگ ترین درخت به حساب نمی آید؛ چراکه برای معین آن تنها به ارتفاع اکتفا نمی کنند. درخت ژنرال شرمن که نام آن از فرمانده کل ارتش ایالات متحده آمریکا از سال 1869 تا 1883 وام گرفته شده است، بزرگ ترین درخت زنده شناخته شده جهان است.

این درخت با ارتفاع 84.8 متر و حجم 1487 متر مکعب غول پیکرترین درخت زنده جهان است که سن آن را بین 2300 تا 2700 سال تخمین زده اند. ژنرال شرمن در سال 1905 بعد از سقوط درخت فرانسوی (بزرگترین ارگانیسم تک ساقه ای تاریخ) با حجم 2550 متر مکعب بر اثر طوفان به عنوان بزرگترین درخت زنده انتخاب شد. حجم تنه این درخت فرانسوی دو برابر ژنرال شرمن و پنچ برابر درخت هایپریون و ارتفاع آن حدود 118.8 متر بوده است.

از میان درختان زنده روی زمین، پرزیدنت که به عنوان دومین درخت بزرگ روی زمین شناخته می شود با ارتفاع 76 متر به دلیل صاعقه رشد نمی کند؛ اما چهار شاخه بزرگ دارد که از وسط به چهار طرف امتداد پیدا می کردند و هرکدام خود به میزان یک درخت هستند. این درخت به میزان ژنرال شرمن حجیم نیست؛ اما تاج این درخت بسیار بزرگ و پر بار است و حدود دو میلیارد برگ دارد. نام این درخت غول پیکر پس از بازدید رئیس جمهوری وارن جی هاردینگ (Warren G. Harding) از پارک ملی سکویا انتخاب شد.

پرزیدنت هرچند مرتفع ترین و بزرگ ترین درخت جهان نیست، چون هر ساله به حجم آن اضافه می شود از سریع ترین درختان جهان به جهت رشد محسوب می شود. این درخت غول پیکر به سختی درون قاب یک عکس جا می شود و عکاسان نشنال جئوگرافیک با حرفه ای ترین شیوه های عکاسی بعد از 32 روز کاری پیروز شدند با گرفتن 126 عکس تصویر این درخت بزرگ را به ثبت برسانند.

شگفت انگیزتر اینکه درختانی کهنسال با چنین ارتفاع و حجمی هنوز پیرترین درختان جهان نیستند و کاج باستانی متوشلخ (Methuselah) با 4,850 سال سن، در منطقه کوهستان سفید شهرستان اینیو کالیفرنیا رکورد کهن سال ترین درخت جهان را به دوش می کشد.

پرسش های متداول

بلندترین درخت جهان چه نام دارد؟

بلندترین درخت جهان هایپریون نام دارد که نام آن از اسطوره های یونان وام گرفته شده است.

بلندترین درخت جهان چه ارتفاعی دارد؟

این درخت 115.84 متر ارتفاع دارد.

بلندترین درخت جهان کجاست؟

این درخت در پارک ملی و استانی ردوود زندگی می کند.

آیا بلندترین درخت جهان، بزرگ ترین درخت جهان نیز است؟

برای معین بزرگ ترین درخت جهان فقط به ارتفاع اکتفا نمی کنند، بزرگ ترین درخت زنده جهان ژنرال شرمن با ارتفاع 84.8 متر و حجم 1,487 متر است.

منبع: کجارو / zmescience.com / famousredwoods.com / chekadeno.com / monumentaltrees.com / palmgarden.ir
انتشار: 18 اسفند 1400 بروزرسانی: 18 اسفند 1400 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 2088

به "بلندترین درخت جهان کجاست و چه نام دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلندترین درخت جهان کجاست و چه نام دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید