تلسکوپ هابل دو کهکشان را در حال جنگ شکار کرد

به گزارش مجله باهام، کهکشان ها بیش از آنچه تصور می گردد محیط پویایی دارند و پدیده های شگفت آوری در آن ها روی می دهد، از جمله اکنون که پژوهشگران برای آنالیز تکامل ستاره ها با استفاده از هابل پیروز شده اند جزئیات دو کهکشان در حال نزاع را شکار نمایند.

تلسکوپ هابل دو کهکشان را در حال جنگ شکار کرد

در یک پژوهش نو دانشمندان از نگاه هابل به مجموعه دو کهکشان دوردست اشاره دارند که یک محیط مناسب برای آنالیز تکامل کیهانی محسوب می شوند. مجموعه این دو کهکشان با فاصله 220 میلیون سال نوری از زمین آرپ 86 (Arp 86) نام دارد و در صورت فلکی اسب بزرگ (Pegasus) قرار گرفته است. این مجموعه از کهکشان NGC 7753 و همدم بسیار کوچک تر NGC 7752 تشکیل شده است.

آژانس فضایی اروپا درباره این تصویر هابل گفت: کهکشان کوچک همدم تقریبا به کهکشان اصلی متصل شده و این ساختار، آرپ 86 را پدید آورده است. این نامگذاری نشان می دهد که جفت کهکشان در اطلس کهکشان های عجیبی که به وسیله ستاره شناس هالتون آرپ (Halton Arp) در سال 1966 گردآوری شده است، جای دارند.

ESA اضافه نمود: پایکوبی گرانشی میان دو کهکشان در نهایت منجر به پرتاب شدن NGC 7752 به فضای میان کهکشانی یا غرق شدن کامل در همسایه بزرگ تر آن می گردد.

مشاهدات تلسکوپ فضایی هابل به منظور روشن کردن چگونگی یاری گاز سرد در این منطقه به تشکیل ستارگان، که در تصویر معین هستند، صورت گرفت. به گفته ESA، این رصدخانه فضایی خوشه های ستاره ای، ابرهای گازی و ابرهای گردوغبار را در چندین محیط در همسایگی سوژه اصلی، از جمله کهکشان های دیگر خارج از آرپ 86 آنالیز کرد.

سپس داده های تلسکوپ هابل با مقدار گیری های آرایه میلی متری بزرگ آتاکاما (ALMA) ترکیب شد تا در میان گردوغبار کهکشانی، ستارگان جوان تجزیه وتحلیل شوند. تیم پژوهشی با استفاده از هابل و آلما در پی اطلاعات بیشتری درباره شیوه تشکیل ستارگان هستند.

این پژوهش بعلاوه به فعالیت تلسکوپ فضایی جیمز وب در آینده یاری می نماید. پرتاب وب که به سایت پرتاب رسیده، برای اواخر سال 2021 برنامه ریزی شده است تا پس از قرارگیری در مدار و راه اندازی ابزارهای علمی، بتواند به کشف منشأ کیهان یاری کند. به گفته ESA یکی از پروژه های تحقیقاتی وب، نگاه به کهکشان های حاوی گردوغبار است تا اطلاعات بیشتری درباره تکامل ستارگان به دست آورد.

عکس کاور: آرپ 86 از نگاه هابل

Credit: ESA/Hubble & NASA, Dark Energy Survey, J. Dalcanton

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 بهمن 1400 بروزرسانی: 3 بهمن 1400 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 2039

به "تلسکوپ هابل دو کهکشان را در حال جنگ شکار کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلسکوپ هابل دو کهکشان را در حال جنگ شکار کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید