تورم لب ها در صبح

به گزارش مجله باهام، آیا تابه حال با لب متورم از خواب بیدار شده اید؟ در حالی که یک آسیب به صورت که باعث زخمی شدن لب ها می گردد، می تواند سبب تورم لب ها گردد، لب ها می توانند به علت بعضی شرایط بهداشتی متورم یا ملتهب شوند. در مقاله زیر

تورم لب ها در صبح

مترجم: سعید علیزاده

منبع:راسخون

آیا تابه حال با لب متورم از خواب بیدار شده اید؟ در حالی که یک آسیب به صورت که باعث زخمی شدن لب ها می گردد، می تواند سبب تورم لب ها گردد، لب ها می توانند به دلیل بعضی شرایط بهداشتی متورم یا ملتهب شوند. در مقاله زیر اطلاعاتی در خصوص علل شایع تورم لب همراه با راه هایی برای درمان آن وجود دارد.

لب های ما دارای گوشتی نرم و بافت های متحرک اطراف دهان هستند. پوست لب بسیار ظریف است. از آنجا که لب ها غدد عرق ندارند تا آن را چرب کند و با روغن بدن تغذیه کند، لب ها زود خشک می شوند. این کار به دلیل قرار گرفتن لب ها در شرایط سخت محیطی، می تواند سبب خشک شدن لب ها گردد. بعضی اوقات لب ها به دلیل پاسخ غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن، می توانند تا چند برابر حالت عادی متورم شوند. معمولا پس از اینکه دلیل تورم شناسایی شدد، تورم لب می تواند به راحتی درمان گردد. با این حال، تورم هم می تواند نشانه ای از بیماری خاص باشد که احتیاج به آنالیز بیشتر دارند.

علل

تورم لب می تواند با توجه به طیف گسترده ای از دلایل ایجاد گردد. در این جا بعضی از علل نوشته شده است:

آلرژی

بیشتر اوقات تورم لب ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض یک ماده آلرژی زا ایجاد گردد. یک واکنش آلرژیک اساسا به دلیل پاسخ ایمنی غیرطبیعی یا اغراق آمیز است که در آن سیستم ایمنی بدن یک پروتئین یا سایر مواد حاضر در غذا را برای بدن مضر می پندارد.

بادام زمینی، صدف، تخم مرغ، سویا، شیر گاو، محصولات لبنی، گندم، قلقل و بعضی افزودنی ها به غذا بعضی از مواد غذایی آلرژی زا هستند. مصرف هر کدام از مواد غذایی ذکر شده سبب آزاد شدن هیستامین می گردد که این باعث متورم شدن لب ها می گردد.

گاهی اوقات، یک واکنش آلرژیک ممکن است به دلیل استفاده بعضی داروها اتفاق بیافتد.

زهر نیش زنبورعسل و یا نیش حشرات و یا قرار گرفتن در معرض شوره حیوان خانگی، گرده یا گرد و غبار هم می تواند باعث واکنش آلرژیک گردد.

آلرژی درماتیت تماسی

این یک حالت التهابی پوست است که در آن بر اثر تماس مستقیم با محرک، باعث تورم، قرمزی، خارش یا التهاب پوست می گردد. استفاده از محصولات آرایشی با کیفیت پایین بر روی لب ها باعث واکنش آلرژیک می گردد. بعضی اوقات، تماس با یک ماده آلرژی زا ممکن است سبب تورم زیر اپیدرم، که باعث ایجاد تورم درم، بافت زیرجلدی و بافت زیرمخاطی می گردد. این شرایط در پزشکی به اسم آنژیوادم شناخته می گردد.

تبخال

تبخال عفونتی است که به دلیل وجود ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می گردد. این بیماری به وسیله توسعه زخم سرد در لب ها یا گوشه دهان شناخته می گردد.

Macrocheilia

این بیماری به وسیله تورم دائمی لب شناخته می گردد. تورم به دلیل ورم کردن فضاهای لنفاوی ایجاد می گردد. التهاب لب glandularis یک اختلال التهابی است که در آن ال پایین متورم و به سمت بیرون پیچیده می گردد.

سلولیت صورت

سلولیت به التهاب بافت های بدن اشاره دارد. سلولیت صورت به التهاب بافت های بدن که در زیر سطح پوست یک نفر واقع شده و می تواند بر هر قسمتی از صورت تاثیر بگذارد، مربوط می گردد. گاهی اوقات، لب های یک نفر می تواند به دلیل عفونت باکتریایی عفونت کند. این می تواند سبب تورم لب ها گردد.

ضربه به لب

تورم لب بعلاوه می تواند به دلیل عفونتی باشد که ممکن است بخاطر آسیب به پوست لطیف لب در طی یک رویداد اتفاق افتاده باشد. در حالی که سوراخ کردن لب می تواند جالب به نظر برسد، اما این امر سبب عفونت می گردد. بسیاری از ما ناخوداگاه لب های خود را گاز می گیریم.

درمان

بیشتر اوقات، لب ها متورم می شوند به دلیل این که شخص به یک نوع ماده غذایی حساسیت دارد و آن را مصرف می نماید. بنابراین شناسایی ماده غذایی که باعث واکنش آلرژیک می گردد لازم است.

اگر تورم به دلیل یک واکنش آلرژیک ایجاد می گردد، درمان شامل استفاده از آنتی هیستامین به منظور مقابله با هیستامین هایی است که در طی واکنش آلرژیک آزاد شده اند.

گاهی اوقات، ممکن است داروهای ضدالتهابی یا استروئیدها هم تجویز شوند.

مصرف بعضی مواد حتی می تواند باعث آنافیلاکسی گردد، که یک واکنش ازدیاد حساسیت و تهدیدنماینده زندگی است. برای جلوگیری از ایجاد بحران سلامتی، یاری های فوری پزشکی باید تسهیل گردد.

اگر از یک واکنش آلرژیک خفیف رنج می برید، می توانید از درمان های خانگی ساده استفاده کنید. استفده از کمپرس یخ ممکن است در کاهش تورم یاری نماینده باشد. تعدادی قطعه یخ را در حوله قرار داده و روی لب ها قرار دهید.

بعلاوه می توانید ژل آلوئه ورا را روی لب ها قرار دهید. این کار قطعا لب متورم شده را تسکین خواهد داد. لب های خود را مرطوب نگه دارید و همیشه کاملا هیدراته باشید.

از آنجاکه تورم لب می تواند ناشی از درماتیت تماسی باشد، زنان باید حین خرید رژ لب و سایر لوازم آرایشی دقت نمایند. اگر تاریخ انقضا بر روی محصول وجود دارد، مطمئن شوید از محصولی استفاده می کنید که انقضای آن نگذشته است.

اگر تورم به دلیل عفونت ویروسی یا باکتریایی است، درمان با استفاده از آنتی بیوتیک و یا داروهای ضدویروسی انجام گردد.

در حالی که معمولا آلرژی دلیل موقتی برای تورم است و اجتناب از مواد آلرژی زا می تواند در آینده از چنین واکنش های آلرژیک جلوگیری کند، شرایط بهداشتی خاص می تواند منجر به تورم دایمی لب ها گردد. بنابراین اگر تورم زود فروکش نکرد در پی یاری های پزشکی باشید.

اگر تا به حال با لب های متورم از خواب بیدار شده اید، زود با یک دکتر مشورت کنید. مواد غذایی یا سایر موادی که ممکن است باعث حساسیت شما شوند را شناسایی نموده و از آن ها اجتناب کنید. مراقب لب ها باشید تا همیشه سالم بمانند.

منبع: راسخون
انتشار: 2 آبان 1400 بروزرسانی: 2 آبان 1400 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1942

به "تورم لب ها در صبح" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تورم لب ها در صبح"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید