توسعه همکاری رسانه های ایران وچین، سایت های خبری رتبه بندی می شوند

به گزارش مجله باهام، به گزارش خبرنگاران، مرور اخبار مهم حوزه رسانه را در هفته ای که گذشت، با نگاهی به سرنوشت ماهنامه شیرازه که از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی منتشر می گردد و الته بیش از سه ماه است انتشار آن متوقف شده است، شروع می کنیم.

توسعه همکاری رسانه های ایران وچین، سایت های خبری رتبه بندی می شوند

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

انتشار ماهنامه کتابخانه ملی متوقف نشده است

این نشریه که شماره اردیبهشت آن به عنوان شماره اول به پیشخوان مطبوعات رفت، به رویدادهای داخلی کتابخانه ملی و نیز موضوعات فرهنگی مرتبط با کتاب و کتابخوانی می پردازد و با مدیرمسئولی سیدرضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و سردبیری امین عارف نیا مدیرکل روابط عمومی این سازمان منتشر می شد.

شماره های دوم و سوم ماهنامه شیرازه هم مرداد و شهریور سال جاری منتشر شد اما انتشار آن پس از سه شماره (از ابتدای سال 94)، در شهریورماه سال جاری متوقف شد. امین عارف نیا سردبیر این نشریه در این باره گفت: نشریه شیرازه مشکل خاصی برای انتشار ندارد و به زودی انتشار خود را ازسرمی گیرد. انشاءالله شماره چهارم این نشریه تا هفته آینده منتشر خواهد شد.

در دادگاه مطبوعات چه گذشت؟

اما بشنوید از آنچه در جلسه هفته جاری دادگاه مطبوعت گذشت. در جلسه اخیر دادگاه مطبوعات مدیرمسئول و خبرنگار روزنامه ورزشی گل با شکایت علیرضا حقیقی به اتهام نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر با اکثریت آرا مجرم شناخته شدند و هیات منصفه دادگاه مطبوعات با اکثریت آرا متهم را مستحق تخفیف دانست.

همچنین مدیرمسئول پایگاه خبری شهدای ایران به دلیل نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی پس از دفاع و تشکیل جلسه دادگاه متهم تقاضای استمهال کرد تا در جلسه آینده با ارائه اسناد و شواهد به طور مبسوط از خود دفاع کند، بنابراین دادگاه و هیات منصفه با این تقاضا موافقت کردند.

در این جلسه دادگاه مدیرمسئول وطن امروز به دلیل عدم ذکر نام مدیرمسئول با اکثریت آرا مجرم شناخته شد و هیات منصفه مطبوعات با اکثریت آرا متهم را مستحق تخفیف دانست.

در هفته ای که گذشت، بیست و سومین نشست خبری سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با طرح مسائلی در حوزه رسانه و مطبوعات برگزار گردید. حسین نوش آبادی در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی که در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار گردید، با اشاره به نقش رسانه ها در شکل گیری، تداوم و پیروزی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی به اصحاب قلم و خبر اعتبار ویژه ای داد و لازم است که رسانه ها هم از ظرفیت های دهه فجر برای بیان مفاهیم بلند این انقلاب شکوهمند استفاده و همچنین ظرفیت حضور حداکثری مردم را در انتخابات آینده مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری فراهم نمایند.

سخنگوی وزارت ارشاد، رسانه ها را سفیر دوستی و برقرارنماینده روابط فرهنگی میان ملت ها مطرح نمود و با اشاره به نقش موثر رسانه ها در توسعه همکاری میان دولت ها و ملت ها گفت: اعزام خبرنگاران داخلی به کشورهای مختلف در قالب تورهای رسانه ای و نیز استقرار دفاتر رسانه های خارجی در کشور از جمله اقداماتی بوده که در دوره اخیر اجرا شده که به تقویت دیپلماسی عمومی در کشور یاری خواهد نمود.

وی رویکرد دولت یازدهم را تقویت کارکرد رسانه ها در تحولات فرهنگی، اجتماعی و حمایت از رسانه ها به عنوان یکی از ارکان اصلی در تقویت نظام مردمسالاری دینی ذکر کرد.

شروع طرح رتبه بندی سایت های خبری

معاون حقوقی پارلمانی و امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با یادآوری رتبه بندی روزنامه ها و خبرگزاری ها، از شروع طرح رتبه بندی سایت های خبری در معاونت مطبوعاتی این وزارتخانه اطلاع داد و گفت: بر این اساس کلیه سایت های خبری که مجوز فعالیت دارند، برای شرکت در طرح رتبه بندی باید در سامانه مربوطه ثبت نام و نسبت به تکمیل فرم های مربوطه اقدام نمایند. بدیهی است پرداخت هر گونه یارانه و تسهیلات در سال آینده به این پایگاه های خبری، منوط به ثبت نام در طرح رتبه بندی است.

وی همچنین گفت: رسانه هایی که خبرنگاران خودشان را به عنوان خبرنگار تحت پوشش تامین اجتماعی قرار می دهند، به میزان دو برابر سایر رسانه ها از یارانه بیمه خبرنگاران برخوردار می شوند.

انتظارات دولت از رسانه ملی

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران که انتقادهایی را نسبت به سیاست رسانه ملی در رابطه با دولت در خصوص مسئله برجام بیان نمود و خواهان حمایت این وزارتخانه از رسانه هایی که به صورتی واقع گرایانه و نه جانب دارانه برجام را مورد آنالیز قرار می دهند، شد، گفت: رعایت ادب و اخلاق از سوی همه رسانه ها لازم است، مخصوصا رسانه هایی که گستره مخاطبان آنها ملی است.

وی اضافه نمود: یک رسانه به همان میزان که نقشی گسترده و مخاطبانی بیشتر دارد، باید مراقب اخلاق و رعایت عدالت باشد. ما رسانه ملی را به عنوان رسانه ای که نقش موثری در وحدت ملی و انسجام ملی و توسعه فرهنگ عمومی کشور دارد، می شناسیم و انتظار هم داریم که به صورت واقع بینانه با مسائل مختلف برخورد کند. البته ما همواره از این رسانه تقدیر و تشکر داشته و داریم و امیدواریم سایر رسانه ها هم به این اصول پایبند باشند.

به گفته نوش آبادی، اقتدار ملی در سایه وحدت و وحدت در سایه انعکاس واقع بینانه اخبار و رویدادهاست و در دوران پسابرجام نقش رسانه ها در بسترسازی مناسب برای پیشرفت کشور، باید پررنگ تر باشد؛ چرا که این تصمیمی است که برای امنیت کشور و توسط مسئولان ارشدکشور اتخاذ شده و همه باید به آن احترام بگذاریم.

فعالیت یالثارات در فضای مجازی مجاز است

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص فعالیت پایگاه خبری منتسب به نشریه لغو مجوز شده یالثارات و اینکه آیا این موضوع هم ممکن است در هیات نظارت بر مطبوعات آنالیز گردد یا خیر، گفت: بعضی هفته نامه ها و روزنامه ها در کنار فعالیت خودشان در عرصه چاپی و کاغذی، در قالب الکترونیک و فضای مجازی هم فعالیت می نمایند.

نوش آبادی توضیح داد: فعالیت پایگاه های خبری این قبیل نشریات لغو مجوز شده در هیات نظارت بر مطبوعات، به معنای تعلیق سایر فعالیت های آنها از جمله در فضای مجازی نیست و دلیلی برای مسدود کردن آنها وجود ندارد. چنانچه سایت یاد شده مجوز لازم را داشته باشد، می تواند به فعالیت خود ادامه دهد و لغو امتیاز هفته نامه یاد شده، دلیلی بر لغو مجوز سایت مربوط به آن نیست.

سهمیه بلیت خبرنگاران در جشنواره فیلم فجر محفوظ است

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که علت کاهش سهمیه کارت جشنواره فیلم فجر برای خبرنگاران را به یک سوم جویا شد، ضمن بیان اینکه سال جاری دو مکان مناسب هم برای خبرنگاران و هم برای مردم، پیش بینی شده تا فیلم های جشنواره را مشاهده نمایند، گفت: کاخ مردمی جشنواره در پردیس سینمایی ملت و کاخ رسانه ای آن هم در برج میلاد خواهد بود. برای خبرنگارانی که پیروز نشده اند کارت حضور خود را در این جشنواره دریافت نمایند، کدی تعیین شده که با استفاده از آن کد می توانند بلیت رایگان را برای دیدن تمامی فیلم های جشنواره دریافت نمایند.

نوش آبادی ادامه داد: البته ما این گله را می پذیریم و معتقدیم که فضا برای حضور خبرنگاران در تمام رویدادها از جمله جشنواره فیلم فجر، باید بیش از اینها فراهم باشد اما به هر حال محدودیت هایی وجود دارد و امکان حضور همه خبرنگاران از همه گروه های خبری و یا رسانه ها وجود ندارد.

رسانه های ایران و چین در فراوری برنامه های مشترک همکاری خواهند کرد

اما در همین هفته جیانگ جان گویو وزیر نهاد اطلاع رسانی دولتی چین و رئیس دفتر مطبوعاتی شورای دولتی چین که در صدر هیئتی متشکل از مدیران 20 رسانه این کشور و به همراه رئیس جمهور چین به ایران سفر نموده بود، گفت: رسانه های ایران و چین در مقطع کنونی باید بیش از پیش با یکدیگر تعامل و ارتباط داشته باشند.

وی اضافه نمود: با تقویت روابط بین رسانه های دو کشور، مردم دو کشور هم بیشتر با فرهنگ یکدیگر آشنا می شوند و این می تواند به توسعه روابط فرهنگی و مالی میان دو کشور یاری کند. برای این منظور، رسانه های ما و ایران می توانند در سه زمینه با یکدیگر همکاری داشته باشند؛ اول دید و بازدیدهای بین رسانه ها، دوم ایجاد ساز و کار گفتگوی مستقیم بین رسانه ها و سوم فراوری برنامه ها و محتواهای رسانه ای مشترک.

وزیر نهاد اطلاع رسانی دولتی چین همچنین گفت: ما با استفاده از فرصت سفر رئیس جمهوری چین به ایران، قصد داریم روابط فرهنگی و رسانه ای با ایران را تقویت کنیم و امیدوار هستیم که بتوانیم با اینگونه همکاری ها، مبادلات رسانه ای میان دو کشور را در زمینه های مختلف به پیش ببریم. یکی دیگر از برنامه های ما در این سفر این است که جاذبه های طبیعی و گردشگری ایران را بیش از پیش به مردم کشور خودمان معرفی کنیم چرا که این قبیل مبادلات می تواند به تقویت روابط دوجانبه منجر گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 922

به "توسعه همکاری رسانه های ایران وچین، سایت های خبری رتبه بندی می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه همکاری رسانه های ایران وچین، سایت های خبری رتبه بندی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید