خبرنگاران خرید گندم در لارستان 61 درصد افزایش یافت

به گزارش مجله باهام، لارستان-خبرنگاران- مدیر تعاون روستایی شهرستان لارستان گفت: در سال زراعی جاری بیش از 33 هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان در این شهرستان خریداری شد که این رقم در مقایسه با سال زراعی پارسال، بیانگر 61 درصد افزایش است.

خبرنگاران خرید گندم در لارستان 61 درصد افزایش یافت

احمدرضا خسروپور، دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به اینکه، سال زراعی 98 میزان خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان در این منطقه حدود 22 هزار تن بود، اضافه نمود: سال جاری گندم مازاد بر مصرف کشاورزان شهرستان لارستان، توسط پنج مرکز خرید تعاونی روستایی این شهرستان خریداری شد.

وی، ارزش ریالی 33 هزار تن گندم خریداری شده از کشاورزان لارستان را رقمی افزون بر851 میلیارد ریال اعلام و بیان نمود: کل این مبلغ به کشاورزان پرداخت شده است.

خسروپور گفت: یکی از دلایل اصلی افزایش میزان خرید گندم از کشاورزان، علاوه بر افزایش نزولات جوی و پراکنش مناسب بارندگی ها، برنامه ریزی مدون از سوی دولت و مسوولان ذی ربط به ویژه سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل تعاونی روستایی استان فارس و لارستان بوده است.

وی اضافه نمود: بیشترین میزان خرید گندم سال جاری در مناطق دُرزسایبان، بلغان، بخش بیرم و صحرای باغ لارستان و بخشی نیز مربوط به شهرستان اوز بوده است.

مدیر تعاون روستایی لارستان بیان داشت: این میزان افزایش خرید گندم مربوط به کل ظرفیت منطقه و کشاورزان این شهرستان نیست زیرا بعضی از بهره برداران بنا به دلایل مختلف به جای فروش گندم به مراکز خرید در شهرستان لارستان اقدام به فروش محصول خود در سایر مناطق و حتی استان های همجوار کردند.

خسروپور ادامه داد: بعضی از کشاورزان نیز بنا به دلایلی از جمله، نزدیکی به مراکز تحویل و ذخیره سازی در سایر مناطق، پرداخت یاری هزینه حمل توسط سیلوها و کارخانجات خارج از استان، تکمیل ظرفیت مراکز خرید گندم تعاونی روستایی شهرستان، سختی کار و عدم تمایل بعضی از رانندگان برای جابه جایی محموله گندم، اقدام به ارسال گندم فراوریی خود به شهرستان های همجوار از جمله خنج و لامرد و یا استان هرمزگان کردند.

مدیر تعاون روستایی لارستان، همچنین یکی از مسائل مهم در زمینه خرید محصول گندم در این شهرستان را عدم حمل به موقع بار در مزارع دانست و گفت: این چالش علاوه بر اینکه باعث می گردد ظرفیت ذخیره سازی مراکز تحویل گیری گندم تکمیل گردد و در پی آن امکان خرید گندم از تمام کشاورزان منطقه وجود نداشته باشد، موجب سرگردانی کشاورزان و تحمیل هزینه های مازاد حمل بر دوش آنان نیز می گردد.

خسروپور اضافه نمود: همچنین ماندگاری طولانی گندم از دیگر چالش های فراروی کشاورزان در مراکز تحویل گیری است که باعث می گردد به دلیل شرایط جوی از جمله گرمای شدید و بارش های تابستانه، خسارت و زیان های فراوانی به شرکت های تعاونی روستایی مباشر تحمیل کند.

وی، همچنین نبود کارخانه فراوری آرد در این شهرستان را از دیگر مسائل فرا روی کشاورزان و مراکز خرید برشمرد و بیان داشت: وجود کاخانه آرد در این منطقه سبب می گردد عمده گندم فراوریی در شهرستان ذخیره سازی و مصرف گردد و حتی زمینه ارسال گندم و آرد به شهرستان های همجوار و استان هرمزگان نیز فراهم خواهد شد.

خسرپور ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی اجرا شده، ارسال گندم با مجوز اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان فارس به مقصد کارخانجات آرد و سیلوهای ذخیره سازی داخل استان به شهرستان های جهرم، فسا و شیراز و در خارج از این استان نیز به استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و تهران اجرا شده است.

سطح زیرکشت گندم دیم و آبی در شهرستان لارستان حدود 30 هزار هکتار است که از این میزان حدود 10 هزار هکتار آن به گندم آبی اختصاص دارد.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار در 378 کیلومتری شیراز واقع است.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 مهر 1399 بروزرسانی: 13 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1280

به "خبرنگاران خرید گندم در لارستان 61 درصد افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران خرید گندم در لارستان 61 درصد افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید