خبرنگاران 37 میراث فرهنگی ناملموس در فهرست آثار ملی ثبت شد

به گزارش مجله باهام، تهران- خبرنگاران- 37 عنصر فرهنگی ناملموس از استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، سیستان و بلوچستان و یزد در فهرست آثار ملی ثبت شد.

خبرنگاران 37 میراث فرهنگی ناملموس در فهرست آثار ملی ثبت شد

به گزارش خبرنگاران از میراث آریا، در جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس که در سالن اجتماعات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار گردید، هشت اثر از استان های آذربایجان غربی، یازده اثر از استان اردبیل، 14 اثر از استان آذربایجان شرقی، سه اثر از استان سیستان و بلوچستان و از استان یزد نیز جشن انار ثبت ملی شد.

جشن انار که از جشن های مرتبط با جشن مهرگان است در استان یزد ریشه ای کهن داشته و امروزه به صورت گسترده در این استان برگزار می گردد.

از جمله آثار شاخص ثبت شده استان آذربایجان شرقی می توان به مهارت بافت فرش هریس، مراسم مصلی در روستای اسپیران، مهارت تهیه پنیر سنتی لیقوان، مراسم تعزیه اهل قبیله در خسروشاه از توابع شهرستان تبریز اشاره نمود.

از استان اردبیل می توان به ثبت ملی مراسم باران خواهی چمچه خاتون یا چمچه گلین و آیین و مراسم برپایی قارقارا اشاره نمود. همچنین آیین و مراسم خیدیر نبی به پیشنهاد استان اردبیل، منطقه ای (استان های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی) و مراسم گلین چیخدی(عروس بران) به پیشنهاد استان اردبیل، منطقه ای (عشایر استان های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان) و از استان سیستان و بلوچستان مهارت خمک دوزی (خامه دوزی) به عنوان میراث فرهنگی ناملموس ثبت ملی شد.

به گزارش خبرنگاران، طبق آیین نامه و دستورالعمل های مصوب، شورای ملی ثبت آثار، آنالیز و تصویب شرایط و ارزش ثبت آثار در چهار حوزه آثار غیرمنقول (اماکن تاریخی فرهنگی)، آثار منقول (اموال فرهنگی و اشیا تاریخی)، آثار طبیعی (مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه های طبیعی - تاریخی، پدیده ها و نمونه های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه ها) و آثار ناملموس (رویدادها، مراسم و آیین های معنوی و فرهنگی، آواها و مهارت ها و شیوه های پخت غذاهای سنتی و...) در فهرست ملی را در بر می گیرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رییس شورا، معاون میراث فرهنگی نایب رییس و مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی وطبیعی به عنوان دبیر شورا هستند که جلسات آن به صورت دوره ای و بر اساس پرونده های موضوعی با حضور اشخاص حقوقی ثابت، اشخاص حقیقی و تعدادی از صاحب نظران و نمایندگان دستگاه ها و سازمان های مرتبط با هر پرونده به صورت متغیر تشکیل می گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 2 فروردین 1400 بروزرسانی: 2 فروردین 1400 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1619

به "خبرنگاران 37 میراث فرهنگی ناملموس در فهرست آثار ملی ثبت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 37 میراث فرهنگی ناملموس در فهرست آثار ملی ثبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید