روستاهای زیبا و گردشگری در اطراف تهران

به گزارش مجله باهام، با افزایش روزافزون آلودگی هوا در شهرهای عظیم و مسائل زندگی شهری بیش از پیش به طبیعت پاک روستایی احتیاج داریم، جایی که هوای پاک تنفس کنیم و روحی تازه بگیریم که با خرید بلیط هواپیما ارزان می توانید به چنین مناطقی دسترسی داشته باشید. اما بعضی از این مناطق در فاصله بسیار نزدیکی از شهر قرار دارند که با رانندگی 1 الی 2 ساعته قابل دسترسی هستند.

روستاهای زیبا و گردشگری در اطراف تهران

بعضی از این روستاهای دیدنی در نزدیکی شهر تهران قرار داند؛ روستاهایی که در تعطیلات آخر هفته میزبان گردشگران زیادی هستند و علاوه بر این از جاذبه های طبیعت گردی تهران به شمار می فرایند و دسترسی به این روستاها نیز بسیار آسان است.

معمولا ساکنان شهرهای عظیم مثل تهران برای رهایی از شلوغی به فکر سفرهای یک روزه یا چند روزه می افتند تا در مکان های دنج روستایی نفسی تازه نمایند که اطراف تهران را انتخاب می نمایند تا از چندین روستای زیبا بازدید نمایند، ما نیز در ادامه به شرح هرکدام از این روستا ها می پردازیم تا گشت و گذار کوتاه و دور از شلوغی شهر داشته باشید:

روستای هرانده

روستای هرانده جزو ییلاق های نزدیک به پایتخت است و در 120 کیلومتری شمال شرق تهران واقع شده است. روستای هرانده با هوای بسیار خوب خود راهی برای فرار از زندگی شهری است و کوچه پس کوچه های این روستا برای عکاسی و پیاده روی بسیار مناسب است، مخصوصا در فصل پاییز زیبایی این روستا چندین برابر می گردد؛ جاذبه های تاریخی و دیدنی هرانده گردشگران زیادی را به سوی جذب می نماید و سیب های سرخ باغ های روستای هرانده روح تازه ای به انسان می بخشد.

مورد جالب توجه در خصوص روستای هرانده اینست که رودخانه پر آب نمرود از بین این روستا می گذرد و به همین دلیل باغ های زیادی را سیراب نموده و فضایی خوش آب وهوا و مناسب برای پیک نیک ایجاد می نماید. در روستای هرانده امامزاده کوچکی به نام امام زاده یحیی وجود دارد که مردم روستا به آن متوسل می شوند و در میان روستاییان مکانی بسیار مقدس به شمار می رود.

با ورود به این روستای زیبا صدای خروش آب رودخانه نمرود شما را به سوی خود جذب خواهد نمود که در ادامه این رود به غاری هزار ساله خواهید رسید، این غار محلی امن برای زندگی انسان های اولیه بوده است. در جهت دسترسی به غار بورنیک انبوهی از درختچه های زالزالک وحشی و زرشک های سیاه کوهی خواهید دید. مورد جالب توجه دیگر در خصوص روستای هرانده صحبت کردن اهالی به زبان گیلکی است.

همچنین درآمدشان به وسیله فعالیت های زراعی، باغداری، دامداری و کارگری است. انواع گل و ماهی قزل آلا نیز در این روستا پرورش داده می گردد و به عنوان محل عبور و اتراق گاه ایل الیکایی و ایل اصانلو در فصل تابستان است.

لواسان

شهر لواسان مرکز شهرستان لواسانات در نزدیکی شهر تهران است و نزدیک ترین روستاها به لواسان عبارتند از لشگرک، باغ سرهنگ قریب، نوشانی، اصطلک، توک مزرعه، اصطلک پایین (کشفیا)،چناربن، احمدآباد، باستی، شورکاب، جاییج، گلندوک، نجارکلا ، قاضی آباد، ناران، کلاک، باغ دره، تیمورآباد، سبو عظیم و سبو کوچک. لواسان از نظر آب و هوایی بی نظیر است و با ساخت و سازهای اجرا شده تمامی روستاها به صورت یکپارچه در آمده اند و لواسان امروز را تشکیل داده اند که سفر و بازدید از این منطقه خالی از لطف نیست و سالانه میزبان گردشگران بسیاری از سراسر کشور است.

روستای افجه

روستای افجه از توابع بخش لواسانات و شهرستان شمیران در 30 کیلومتری شمال شرقی تهران است و آب و هوای روستای افجه به خاطر قرارگیری در منطقه کوهستانی البرز در فصل بهار و تابستان مطبوع است. افجه به عنوان یکی از جذابترین روستاهای اطراف تهران است که با آب و هوای مطبوع و جاذبه های سرسبز خود گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می نماید. پس از رسیدن به روستا باید جهتی کوتاه به دشت سرسبز هویج را طی کنید و از منظره های بکر آن لذت ببرید. در این جهت بازدید از آبشار پسچویک به گردشگران پیشنهاد می گردد که در فاصله 2 کیلومتری از روستا واقع شده است و دارای جذابیت زیادی است، رانندگی در جهت کوهستانی روستای افجه برایتان بسیار لذتبخش خواهد بود.

طالقان

از جاهای دیدنی اطراف تهران می توان به منطقه طالقان اشاره نمود که در شمال استان البرز و 120 کیلومتری شمال غرب تهران واقع شده است. منطقه طالقان دارای جاذبه های طبیعی و گردشگری زیادی مانند سد طالقان، دشت های سرسبز، آبشارهای متعدد، چشمه های دائمی و فصلی، چشمه آب گرم گنداب، چشمه آب گرم شمال روستای هرنج، چشمه آب گرم گراب بالاطالقان، چشمه آب گرم خچیره است.

روستای کردان

روستایی خوش آب و هوا در 15 کیلومتری کرج و در شهرستان ساوجبلاغ واقع شده است. امروزه این روستای سرسبز سرشار از لطافت و ظرافت است که همین ها سبب شده اند تا به جذاب ترین مقاصد گردشگری تبدیل گردد و بی شک کردان برای گردشگران تجربه ای خاص خواهد بود.

کردان به دلیل نزدیکی به کرج و تهران یکی از بهترین مناطق برای بازدید به شمار می رود و جزو پر رفت و آمدترین مناطق تفریحی شناخته شده است تا حدی که در سال های اخیر به یکی از اصلی ترین مقاصد تفریحی برای تهرانی ها تبدیل شده است. مجموعه ای مجهز در کردان وجود دارد که شامل 50 ویلا، سالن کنفرانس و سمینار و سالن های ورزشی گسترده ای است.

در هنگام مراجعه به روستای کردان علاوه بر جاذبه های گردشگری، خانه های زیبا و آب و هوای فوق العاده می توانید به امام زاده حسین کردان نیز بروید که ساختمانی مدور با نقشه خورشیدی دارد و متعلق به دوره سلجوقیان است و در سال 1378 مورد بازسازی و بازسازی قرار گرفته است؛ درختان بلند و کهنسالی در کنار این امام زاده عامل اصلی جذب مسافران شده است. این روستا به خاطر نبود دود، آلودگی و صداهای گوش خراش همیشه در میان گردشگران محبوبیت خاصی داشته است.

فشم

فشم یکی از شهرهای شهرستان شمیرانات در شمال شرقی تهران قرار گرفته است. شهرستان شمیرانات در حالت کلی از چهار شهر تجریش، لواسان، فشم و میگون تشکیل شده است. اوشان فشم یا اوشون فشم به عنوان مرکز بخش رودبار قصران شمیرانات زیباترین روستاهای اطراف تهران را دارد.

از فشم تا تهران تقریبا 50 کیلومتر فاصله وجود دارد و به دلیل قرارگیری در میان رشته کوه های البرز دارای آب و هوای خنک و کوهستانی است و به دلیل نزدیکی به تهران جزو محبوب ترین مناطق برای تفریح و گردش آخر هفته به شمار می رود. در منطقه خوش آب و هوای فشم علاوه بر وجود جاذبه های طبیعی زیبا چندین رستوران و کافی شاپ به چشم می خورند که در هنگام سفر به این منطقه می توانید خستگی در کنید و از غذاهای محلی شان لذت ببرید. فشم همیشه برای پایتخت نشینان محبوب بوده و برای سپری کردن تعطیلات آخر هفته خود بهترین گزینه است.

در طی سال ها فشم به دو بخش روستایی و شهری تقسیم شده است که در بخش روستایی بعضی از بومیان و بعضی از مهاجران سکونت دارند. تعداد خانه های کاه گلی در این روستا رو به کاهش است و در عوض ساختمان های آجری زیادی به چشم می خورند. بیشتر بومیان افراد مسنی هستند که علاقه ای به جابه جا شدن ندارند.

منبع: گردشبان
انتشار: 4 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1400 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1683

به "روستاهای زیبا و گردشگری در اطراف تهران" امتیاز دهید

1 کاربر به "روستاهای زیبا و گردشگری در اطراف تهران" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستاهای زیبا و گردشگری در اطراف تهران"

1 دیدگاه

مجید 11 فروردین 1401

زرنان قلب طلایی تهران
بهترین انتخاب برای سفره یک روزه و یا اقامت کوتاه مدت روستای زرنان در غرب تهران باشد. زرنان دارای ورودی مستقیم از کیلومتر 14 جاده مخصوص کرج هست. روستای زرنان دارای اب و هوای بسیار دلپذیر، و باغ های چشم نواز و زمین های کشاورزی و رویایی می باشد که وجود چنین منطقه ای در درون تهران بزرگ بسیار عجیب و جذاب هست. زرنان فاصله اندکی با دریاچه خلیج فارس در منطقه 22 دارد. زرنان از مناطق رو به رشد، بکر و ویلایی در اطراف تهران است. مقدار زمین‌های آزاد این منطقه کم ولی بسیار با ارزش و زیبا است زرنان به دو بخش بالا و پایین تقسیم می‌شود.
خوشبختانه تمام روستای زرنان اعم از مناطق پایین و بالا در کنار اب و برق و انتن دهی موبایل و اینترنت از گاز بهره مند هستند و این امکانات راه را برای توسعه و پیشرفت زرنان فراهم کرده و مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران قرار گرفته است خصوصا که دسترسی عالی به پنج اتوبان غربی تهران را دارد.
بعضی از امکانات و امتیازات زرنان عبارت است
1- انشعاب گاز
2- خانه بهداشت
3- چمن ورزش مصنوعی
4- مساجد ولی عصر وامیرالمومنین
5- تالار و رستوران
6- چند محل پرورش گل و گلخانه
7- محل نگهداری و سوارکاری اسب
8- مجموعه سینمایی و فیلم برداری
9- فضای باز و طبیعت باغی و کشاورزی
10- مزیت نزدیک بودن به تهران
11- دسترسی به پنج بزرگراه تهران - کرج، فتح، جاده مخصوص، حکیم وهمت در عرض 10-15 دقیقه
12- نزدیک بودن به دریاچه خلیج فارس
13- امامزاده حضرتین و در کنار روستای زرنان
طبیعت زیبای زرنان ان چنان مسحور کننده است که موجب می شود حتی بسیاری از مسافران گذری ماشین شان را برای دقایقی متوقف کنند و ناظر طبیعت رنگارنگ زرنان و چشم اندازهای دوست داشتنی ان باشند و چند عکس از این مناظر بی مانند در تهران بگیرند.
شکوفه های باغی درختان در بهار، سر سبزی زمین کشاورزی در تابستان، نقاشی رنگارنگ
برگ های درختان در پاییز و چشم اندازهای برفی در زمستان زرنان را تبدیل به یک تابلوی زیبا از طبیعت رنگارنگ در تمام فصل ها نموده که همه تهرانی ها می توانند با کمترین هزینه و صرف وقت به راحتی از ان دیدن کنند.
بنابراین اگر قصد دارید آخر هفته‌ ای آرام و به‌ دور از هیاهوی تهران را داشته باشید و در هوایی با اکسیژن خالص نفس بکشید و سفر یک روزه در اطراف تهران را تجربه کنید پیشنهاد می‌کنیم حتما دیدن روستای زرنان را در برنامه خود قرار دهید.

پاسخ به مجید
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید