ساختار های مسئول در ترویج علم وجود ندارد

به گزارش مجله باهام، وحید احمدی گفت: ترویج علم نماینده بلوغ ساختار نسبی جامعه است و ضرورت دارد در جهت توسعه کشور به آن پرداخته گردد.

ساختار های مسئول در ترویج علم وجود ندارد

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، وحید احمدی، مشاور وزیر و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در آئین گشایش پنجمین جشنواره سراسری علم برای همه که در باغ موزه قصر برگزار گردید، گفت: 19 آبان مصادف با روز جهانی شدن علم در خدمت صلح و توسعه است که در ایران با نام هفته ترویج علم نام گذاری شده است. در جامعه مدرنی که علم و فناوری نقش اساسی دارد طبیعی است که مردم درک تجربی و واقعی از کاربرد علم در زندگی خود داشته باشند.

وی ادامه داد: در حال حاضر علم توسط افراد لمس می گردد علم موجود اگر افزایش یابد تخصصی تر خواهد شد. گسل موجود میان دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و جامعه موجب می گردد که این سوال برای ما به وجود بیاید که آیا ترویج علم لازم است یا نه.

احمدی با بیان اینکه ترویج علم یک علم فرارشته ای است، گفت: بحث ترویج علم خود به معنای یک علم مجزا محسوب می گردد ترویج علم در حقیقت در درون علم رشد می نماید و وظایفی جدا از علم را دارد به طوری که یک صنعت گر نمی تواند به ترویج علم بپردازد. در حقیقت باید کوشش کنیم تا عالمان مان به زبان مردم سخن بگویند و بتوانند علم را به زبان مردم اشاعه دهند. اگر علم به زبان مردم گفته نگردد جامعه منحطی خواهیم داشت و درک علمی در جامعه به وجود نخواهد آمد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با بیان اینکه هنوز فهم دقیق علمی وجود ندارد، ادامه داد: در جامعه که هنوز خرافات وجود دارد با این وجود که هشتاد درصد مردم به اینترنت دسترسی دارند، اما همچنان با مشکل کمبود سواد علمی روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه بعضی فکر می نمایند ترویج علم به معنای خوراک علمی به مردم است، توضیح داد: ترویج علم در حقیقت مجموعه تمام فعالیت هایی است که نتیجه آن ها گسترش و تعمیق دیدگاه ها در جامعه خواهد بود اگر اینترنت و تلویزیون را به جامعه وارد کنیم، اما تفکر علمی آن را به جامعه تزریق نکنیم مردم درک درستی از آینده و سواد علمی آن نخواهند داشت بنابراین ترویج علم کاری سهل و ممتنع است.

احمدی تاکید نمود: ارکان توسعه علم پژوهش، آموزش و نوآوری است این ارکان در مراکز علمی وجود دارند، اما نظام ترویج علم وجود ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در سرانجام اظهار داشت: ساختار های مسئول در ترویج علم وجود ندارد شاید تعیین باشد که مسئولیت ترویج علم بر عهده وزارت علوم و موزه است، اما این مسئولیت در بخش خصوصی و دولتی تقسیم نشده اند بنابراین ما نیازمند یک بازنگری در روابط و ساختار ها هستیم. ترویج علم نماینده بلوغ ساختار نسبی جامعه است باید به آن پرداخته گردد، چون می دانیم توسعه کشور با آن محقق می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 628

به "ساختار های مسئول در ترویج علم وجود ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساختار های مسئول در ترویج علم وجود ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید