شباهت جالب بهار چینی ها با جشن نوروز!

به گزارش مجله باهام، بهار چینی ها

جشن دریافت بهار که آغاز هم چیز و آغازی دوباره برای طبیعت است در بسیاری از کشورهای جهان مرسوم است، برای ما ایرانی ها هم آمدن بهار مبارک است و به همین خاطر آن را جشن می گیریم که این جشن همزمان با نوروز می گردد. البته نوروز فقط مختص ایران نیست و در کشورهای همسایه ایران هم جشن گرفته می گردد. با این حال نوروز تنها جشن بهاری نیست و در کشورهای دیگر جهان مراسم های دیگری برای رسیدن بهار وجود دارد که یکی از جالب ترین آنها بهار چینی ها است. بهار چین با عید نوروز خودمان علیرغم وجود تفاوت ها، شباهت های جالبی دارد، در این جا قصد داریم تا نقاط مشترک جالب مراسم عید نوروز و بهار چینی ها را شرح دهیم، خبرنگاران را همراهی کنید.

شباهت جالب بهار چینی ها با جشن نوروز!

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

تاریخچه بهار چینی ها

اول از همه دوست داریم تا تاریخچه ای از بهار چینی ها بگوییم تا ببینید آن ها به چه دلیل سال نو را جشن می گیرند. گفته می شود که در روزگاران بسیار دور که به باور عده زیادی به حدود 1700 سال قبل از میلاد مسیح برمی شود، دهکده ای به نام نیان (Nian) در کشور چین وجود داشته و دیو ترسناکی در آن زندگی می نموده است. این دیو بچه ها را می بلعید و مردم را می ترساند تا این که به طور اتفاقی مردم دهکده متوجه شدند که رنگ قرمز و صدای بلند چیزی است که دیو از آن می ترسد به همین خاطر در همه جای دهکده از رنگ قرمز استفاده کردند، از آن موقع تا به امروز به این روز گو نیان (Guo Nian) می گویند که به معنی گذر سال است به همین خاطر است که چینی ها این روز را که برایشان روز مهمی است جشن می گیرند. در واقع آن ها رسیدن سال جدید را در کنار خانواده شان با آرزوی داشتن سال پر آرامش جشن می گیرند.

بهار چینی ها کی است؟

بهار چینی ها بین روزهای 21 ژانویه و 20 فوریه است. آن ها هم در این روز جشن های خود شان را با آن اژدهای مشهور قرمز رنگشان برگزار می نمایند و کارهایی که مخصوص به این روز باشد را انجام می دهند.

سنت های رایج در بهار چینی ها و شباهت های آن به نوروز

در خصوص نوروز باید گفت که در واقع قدیمی ترین جشن ایرانیان بوده است، در آن دوران به سنت ها و آداب و رسوم بیشتر پرداخته می شد و به همین خاطر این جشن با رسم و رسوم هایی همراه است که اگر چه برخی از آن ها به مرور زمان کمرنگ شده است و از بین رفته است با این حال برخی از آن ها همچنان بعد از گذشت هزار سال پا بر جا هستند. یکی از سنت هایی که در بهار مرسوم است خرید لباس جدید و پوشیدن آنها در عید و بعد عید دیدنی است، جالب است بدانید که در بهار چینی ها هم عینا چنین چیزی وجود دارد، آن ها در اولین روز از سال نو، لباس های نوی خود را می پوشند و به دید و بازدید از فامیل می روند. در این روز بیشتر لباس های رنگارنگ و با رنگ های روشن و شاد رواج دارد که این موضوع هم بین مردم ایران و هم مردم چین مشترک است.

همان طور که در فرهنگ ما ایرانی ها غذاهای عید اهمیت دارند، این مورد برای مرم چین هم در هنگام جشن دریافت بهار حتی پر اهمیت تر است. برای مردم کشور چین، شام شب سال نو اهمیت زیادی دارد چون آن را عاملی برای جمع شدن افراد خانواده می دانند.

غذاهای شب عید چین

یکی از غذاهایی که مردم چین در شب عید درست می نمایند ماهی است که از نظر آن ها سمبل ثروت و سلامت و از طرف دیگر نمادی از خوش شانسی در سال جدید است.

دامپلینگ مشهور هم غذای دیگری است که نقش مهمی را در فرهنگ غذایی چین بازی می نماید و پای این غذا به عید آن ها هم باز شده است. دامپلینگ در واقع نوعی خمیر نازک است داخل آن را با سبزیجات و گوشت پر می نمایند و بعد به حالت بخارپز در می آورند. دامپلینگ از سنتی ترین غذاهای چین است و برای آن ها نماد پول است.

خوردن دامپلینگ بیشتر = ثروت بیشتر!

از دیگر خوراکی های سال نونیانگائو نام دارد که یک نوع کیک خوشمزه چینی درست شده از آرد برنج چسبناک، شکر و خرما و برگ درخت سدر است. این کیک به شکل دایره ای کوچکی است که سمبل جمع شدن خانواده و اقبال است.

تزیینات بهار چینی ها و کارهایی که انجام می دهند

همان طور که در بالا هم به آن اشاره شد، رنگ قرمز رنگ کلیدی ای در سال نوی چینی هاست و به همین خاطر است که اگر در بهار به چین سفر کنید همه تزیینات را از فانوس ها گرفته تا انواع و اقسام تزیینات کاغذی را به این رنگ می بینید. روی این تزیینات کلمه Fu به چشم می خورند که به معنای خوش شانسی است.

یکی از کارهایی که چینی ها در سال نوی چینی انجام می دهند، آتش بازی است. آن ها یا به تماشای آتش بازی می نشینند یا این که خودشان دست به کار می شوند و آتش درست می نمایند. در این مراسم از فشفشه های شو سوئی استفاده می نمایند که روشن کردن این فشفه ها نماد دور کردن اهریمن و نیروهای اهریمنی و شروع سال جدید است.

پاکت های قرمز المان های دیگری هستند که در موقع سال نو در چین زیاد می بینید، گذاشتن پول در پاکت های قرمز نماد شانس است هر چند که خود پاکت به اندازه کافی آنقدر مهم است که حتی اگر در آن چیزی نباشد هم مهم نیست.

پایکوبی اژدها هم که مهم ترین خصوصیت بهار چینی هاست. اژدها برای چینی ها از اهمیت زیادی برخوردار است و در فرهنگ آن ها صندلی خاصی دارد. پایکوبیاندن عروسک های به شکل اژدها که از هنرهای مورد علاقه چینی ها هم هست را بیشتر در شهرهای بزرگ چین مثل شانگهای باید ببینید.

منبع: الی گشت
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 412

به "شباهت جالب بهار چینی ها با جشن نوروز!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شباهت جالب بهار چینی ها با جشن نوروز!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید