شیرین زبانی بایدن برای شاه سعودی پس از آتش بس یمن

به گزارش مجله باهام، به گزارش خبرنگاران به نقل از العربیه، در واکنش به اعلام آتش بس در یمن از سوی سازمان ملل، حال جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بدون اشاره به نقش مخرب عربستان سعودی در شکل گیری بحران یمن، نقش رهبری سعودی را در برقراری آتش بس یمن ستود.

شیرین زبانی بایدن برای شاه سعودی پس از آتش بس یمن

رئیس جمهور آمریکا شامگاه آدینه ضمن استقبال از آتش بس اعلام شده در یمن، ادعا کرد که او در این زمینه مدیون نقش رهبری سعودی و عمان برای به موفقیت رساندن رایزنی های طرف های یمنی برای برقراری آتش بس در یمن پیش از شروع ماه رمضان است.

بایدن در عین حال گفت: وقت آن شده که به راه چاره هایی سیاسی برای تحقق صلح پایدار در یمن دست یافت.

تعریف و تمجید رئیس جمهور آمریکا از پادشاهی سعودی در حالی صورت می گیرد که براساس آمار سازمان ملل، 30 میلیون نفر از مردم یمن به شدت به یاری احتیاج دارند و حدود 80 درصد از جمعیت این کشور به نوعی یاری برای بقا احتیاج دارند. وضعیتی که در نتیجه تجاوز و جنگ عربستان سعودی علیه یمن رقم خورده است.

واکنش بایدن پس از آن صورت می گیرد که سازمان ملل گفت طرف های درگیر در یمن با آتش بس قابل تمدید دو ماهه از شنبه، اولین روز ماه مبارک رمضان و توافقی در خصوص محموله های سوخت و فرودگاه صنعا موافقت نموده اند.

هانس گراندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن در بیانیه ای گفت: طرف های درگیر به پیشنهاد سازمان ملل برای یک آتش بس دو ماهه که فردا 2 آوریل در ساعت 19:00 اجرایی می گردد، پاسخ مثبت داده اند.

گفته شده است که آتش بس پس از مدت دو ماه با توافق طرفین قابل تمدید است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز از این اعلامیه استقبال و ابراز امیدواری کرد که فرآیند سیاسی برای برقراری صلح در کشور یمن ایجاد گردد. او گفت: شما باید این شتاب را به کار بگیرید تا مطمئن شوید که این آتش بس کاملاً رعایت و تجدید می گردد و یک فرایند سیاسی واقعی شروع خواهد شد.

گوترش اضافه نمود: این نشان می دهد که حتی زمانی که همه چیز غیرممکن به نظر می رسد، زمانی که اراده برای سازش وجود دارد، صلح ممکن می گردد.

گفرایندبرگ گفت: طرف ها پذیرفتند که تمامی عملیات های نظامی تهاجمی هوایی، زمینی و دریایی در داخل و فراتر از مرزهای یمن را متوقف نمایند. آنها بعلاوه موافقت کردند که کشتی های سوختی و پروازهای تجاری وارد بنادر حدیده شوند تا در داخل و خارج از فرودگاه صنعا به مقصدهای از پیش مشخص شده فعالیت نمایند.

گراندبرگ روز آدینه بعلاوه اضافه نمود: طرفین به توافق رسیدند که تحت نظارت من برای باز کردن جاده ها در تعز و سایر استان های یمن دیدار نمایند. او از هر دو طرف برای همکاری با او با حسن نیت تشکر کرد و گفت: هدف این آتش بس این است که یمنی ها از خشونت خلاص شوند و مهمتر از همه امیدواری برای سرانجام دادن به این درگیری ممکن باشد.

گراندبرگ گفت که به تعامل با طرف های درگیر در طول دو ماه، با هدف دستیابی به یک آتش بس دائمی ادامه خواهد داد و از هر دو طرف خواست تا به آتش بس پایبند باشند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 خرداد 1401 بروزرسانی: 13 خرداد 1401 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 2161

به "شیرین زبانی بایدن برای شاه سعودی پس از آتش بس یمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیرین زبانی بایدن برای شاه سعودی پس از آتش بس یمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید