طرح آموزش مهارت های زندگی و افزایش اشتغال پذیری اجرا می گردد
به گزارش مجله باهام، به گزارش خبرنگاران به نقل از پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد و با هدف توانمند سازی، افزایش اشتغال پذیری و تاب آوری روانی اجتماعی زنان و جوانان اقدام به طراحی و اجرای دوره آموزشی مهارت های زندگی نموده است.
به گفته دکتر کوروش پرند رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی طرح آنالیز مطالب مهارت های زندگی و برنامه درسی آن برای جوانان و زنان و اجرای طرح آزمایشی آن با هدف توانمندسازی اجتماعی- مالی و تاب آوری با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، UNFPA و UNDP درصدد تدوین برنامه درسی مناسب در مورد مهارتهای زندگی برای تدریس و اجرا در شهرستان پلدختر از توابع استان لرستان، یکی از شهرستان های آسیب دیده در فاجعه سیل سال 1398 برای بالا بردن میزان تاب آوری ساکنین این منطقه با استفاده از آموزش مهارت های زندگی و در نهایت افزایش اشتغال پذیری در آنها است.
به گفته رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی این طرح با هدف مستندسازی برنامه ها، اقدام ها و فعالیت های مرتبط با آموزش مهارت های زندگی در کشور، تحلیل نتایج و طراحی و اجرای برنامه آموزشی متناسب به منظور توانمندسازی، افزایش توان اشتغال پذیری و تاب آوری روانی و اجتماعی جامعۀ هدف طراحی شده است.
پرند به عنوان مجری اصلی این طرح گفت: براساس گام های پیش بینی شده ابتدا تجارب تمامی دستگاه ها، سازمان ها و نهادهایی (وزارتخانه های کشور، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان بهزیستی، شهرداری های سراسر کشور) که به نوعی به موضوع مربوط بودند مورد آنالیز نهاده شد و اقدام های اجرا شده در مورد آموزش مهارت های زندگی جمع آوری و تحلیل شد. در گام بعدی برنامۀ آموزشی مهارت زندگی تدوین و آماده اجرا شد. بر این اساس ابتدا عناصر برنامه شامل منطق، هدف و برونداد یادگیری، محتوا و فعالیت های یادگیری از مستندات مربوطه استخراج و اعتباریابی و آماده اجرا شد.
وی تاکید نمود: در طراحی این برنامه آموزشی ضمن مرور ادبیات نظری مرتبط با موضوع، کوشش شد تا به نوعی تجارب بومی نیز مد نظر قرار گیرد.
در ادامه دکتر غلامرضا یادگارزاده عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و از مجریان این طرح سرفصل های آموزشی برای 11 مهارت زندگی شامل خوداگاهی، همدلی، روابط بین فردی، ارتباط مؤثر، مقابله با استرس، مدیریت هیجان، حل مسأله، تصمیم گیری، تفکر خلاق، تفکر نقاد، و رفتار جرأت مندانه از جمله نتایجی بود که به نوعی با تقسیم بندی سازمان جهانی بهداشت جهانی نیز هماهنگ بود.
به گفته یادگارزاده محتوای این برنامه آموزشی در گام سوم تبدیل به سناریو آموزشی شد و با یاری سه مدرس خبره دوره های آموزشی مهارت زندگی، مهارت های خوداگاهی، همدلی، روابط بین فردی، ارتباط مؤثر، مقابله با استرس، مدیریت هیجان، حل مسأله، تصمیم گیری، تفکر خلاق، تفکر نقاد، و رفتار جرأت مندانه تبدیل به فیلم های آموزشی 30 دقیقه ای شد. در یک گام موازی با گام دوم و با هدف غربالگری جامعه هدف آزمون مهارت زندگی نرم شده برای جامعه ایران اجرا شد و این گام با شناسایی نیازهای آموزشی و هدف غربالگری روانی مخاطبان برنامه آموزشی صورت گرفت. در گام نهایی و با هدف اجرای آموزش در بستر اینترنت و شبکه های تلویزیونی، پلتفرمهای مورد نظر طراحی و آماده اجرا شد.
قرار است فردا 19 بهمن ماه 1399 در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی آنالیز فعالیت های اجرا شده در طرح آموزش مهارت های زندگی، معرفی چارچوب اجرایی طرح، مرور فعالیت های اجرا شده، برطرف نواقص احتمالی وهمفکری با ذی نفعان اصلی با حضور صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، مدیر کل سیاستگذاری و اشتغال و مدیر کل راهنمایی نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همکاران طرح از دانشگاه های علوم پزشکی ایران، علامه طباطبایی، شهید بهشتی و دو شرکت دانش بنیان همکار صورت گیرد.
منبع: خبرگزاری مهر