فواید سبزی پونه

به گزارش مجله باهام، گیاه پونه یکی از گیاهان سبزی است که علاوه بر مصرف خوراکی، خواص دارویی و درمانی بسیار مناسبی را برای بدن انسان به همراه دارد.در ادامه با ما همراه باشید.

فواید سبزی پونه
پونه گیاهی از خانواده نعناع است که دارای اسانس روغنی فرار یا روغن منتول ،حاوی میزان زیادی ویتامین A و B و C و کلیسیم ، میزانی تانن، مواد رزینی می باشد. این گیاه در فصل گرما و در خاک های مرطوب و غنی از مواد آلی مانند کود برگ به خوبی رشد می کند. پونه کوهی نوع دیگری از این گیاه است. مرغوبترین نوع پونه وحشی در کنار چشمه ها و آب ذوب شده برف ها می روید. بهترین زمان برای چیدن این نوع پونه ، اوایل فروردین تا اواسط اردیبهشت است.

طعم پونه در ابتدا گرم، گس و تلخ است، اما پس از مدتی در دهان حس خنکی ایجاد می کند ، همچنین دارای بوی مطبوع و قابل تشخیصی است که فضای خانه را مطبوع و حشرات موذی را دور می کند. این گیاه را می توان در گلدان کاشته و در بالکن قرار داد. پونه را می توان از طریق ریشه تکثیر کرد.

پونه به طور سنتی برای مقابله با سرماخوردگی، مسائل تنفسی، مثانه و بیماری کبد، نفخ شکم و درد معده مورد استفاده قرار گرفته است.

درادامه این مطلب به بیان برخی از فواید پونه پرداخته ایم همراه ما باشید.

مفید برای سرما خوردگی و آنفولانزاپونه از محتویات بالای منتول تشکیل شده است و در طی سالیان متمادی به دلیل ویژگی های تحریک کننده و توانایی آن در تسکین علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا مورد استفاده قرار می گرفته است. این گیاه ممکن است به تنفس کمک کند و به عنوان یک عامل تقویت کننده دستگاه تنفسی و ریه ها عمل نماید. طبق گفته طرفداران این گیاه، خاصیت خلط آور در پونه باعث شل شدن ساختن مخاط یا خلط می شود و آن را از سیستم تنفسی شما پاک می کند.

مفید برای گوارش و درد معدهبا رجوع به نسل های گذشته، در می یابیم که از پونه برای بهبود سلامت عمومی دستگاه گوارش و برای درمان چندین اختلال شایع در گوارش استفاده شده است. برای کمک به معالجه نفخ، گاز یا درد معده می توانید میزان کمی چای پونه بنوشید. این گیاه همچنین دارای خواص ضد اسپاسم است که می تواند به تسکین درد معده یا گرفتگی معده کمک کند. بسکمک از طرفداران معتقدند که این گیاه را می توان برای بهبود عملکرد کبد و تشویق تولید صفرا برای کمک به هضم غذا ، در حد اعتدال مصرف نمود.

موثر در درد عضلات و مفاصلروغن پونه از کیفیت گرم و بی حس کننده برخوردار است و در ماساژ برای کمک به درمان درد عضلات و مفاصل استفاده می شود. همچنین، به دلیل ویژگی های قابض، پونه درمان خوبی برای روماتیسم و آرتریت می باشد زیرا می تواند به ریشه کن کردن اسید اوریک از سیستم گردش مواد در پا کمک کند.1

خلط آوری و کمک به درمان سرماخوردگی و برونشیتپونه به خاطر داشتن میزان زیادی منتول خاصیت خلط آوری دارد و برای کسانی که از مسائل تنفسی رنج می برند، مفید است. پونه به تخلیه ترشحات انباشته شده در ریه ها کمک می کند. بنابراین برای درمان برونشیت و نیز درمان سرماخوردگی گزینه ای مناسب به شمار می رود.

تب بُرپونه تب بُر است و به درمان آنفولانزا و سرماخوردگی کمک می کند. همچنین پونه تعریق را افزایش می دهد و به کاهش تب کمک می کند.

آرام بخش و مُسکن طبیعیپونه آرام بخش و مُسکن خوبی است. چای پونه به ایجاد آرامش، کاهش عصبانیت و بهبود مسائل خواب کمک می کند. در موارد شدیدتر که فرد دچار تشنج و هیستری می شود، روغن ضروری پونه به آرامش اعصاب و مغز و در نتیجه درمان تشنج و توقف حملات کمک می کند.

مبارزه با عفونت هایکی دیگر از خواص پونه مبارزه با عفونت هاست. بنابراین مصرف آن برای بهبود عفونت های مجرای ادراری، کلیه و رحم توصیه می شود. مصرف مقادیر اندک روغن پونه به نابودی میکروب ها و باکتری ها کمک می کند.

استعمال خارجی پونه با خاصیت التیام بخشی و ضدعفونی کنندگی اش به تمیز کردن زخم ها، پیشگیری از عفونت ها و بهبود سریع تر زخم ها کمک می کند.

تنظیم چرخه های قاعدگیپونه با تنظیم چرخه های قاعدگی کمک می کند تا این چرخه ها به موقع ایجاد شوند. این ویژگی پونه به لطف تحریک هورمون های استروژن و پروژسترون اتفاق می افتد.

توجه: در مصرف روغن پونه باید بسیار محتاط باشید. زیرا این ماده می تواند برای انسان سمی و حتی کشنده باشد. روغن پونه باید در مقادیر بسیار اندک مصرف شود.2

سرشار از کلسیمبرای تقویت استخوان های و بچه ها در حال رشد می توانید از پونه استفاده کنید. برای این منظور بهتر است برای تاثیرگذاری بیشتر پونه تازه یا خشک شده را به همراه ماست یا دوغ مصرف کنید.

کاهش درد آرتروز و رماتیسمیکی دیگر از کاربردهای پزشکی پونه در بی حس کنندگی می باشد که باعث می شود تا درد بیماری هایی مثل رماتیسم و آرتروز کاهش یابد.

بادشکن و معرقاز برگ های گیاه پونه و همچنین ساقه های آن می توان برای جایگزین کردن بسکمک از داروها استفاده کرد. گیاه پونه دارای فوایدی نظیر بادشکن ، معرق ، مدر و محرک می باشد.

کاهش درد قاعدگیپونه به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. پونه به عنوان یک گیاه قاعده آور می باشد و باعث انقباضات در رحم می شود و به جریان قاعدگی کمک می کند.

افزایش ترشح صفرااستفاده از پونه باعث می شود تا ترشح صفرا شما افزایش پیدا کند و این امر به سلامت بدن کمک می کند.

سلامت ریه هایکی دیگر از خواص پونه که می توان به آن اشاره کرد رفع ترشحات انباشته شده در ریه می باشد که برای درمان بیماری های مختلف به مانند برونشیت و سرماخوردگی موثر است.

کاهش اورهپونه باعث می شود تا اسید اوریک بدن کاهش پیدا کند. کسانی که اوره بالا دارند می توانند از پونه استفاده کنند.3

مزایای سلامتی پونه از دیدگاه طب سنتی هندیشپش بدن: یک جوشانده گیاه خشک شده پونه را تهیه کنید. منطقه گزش شپش را با جوشانده 30 گرم در هر لیتر آب بشویید. آن را 2-3 بار در روز تکرار کنید.

آبله مرغان وسیفلیسیک محلول از گیاه پونه تهیه کنید. سه تا چهار قاشق غذاخوری سه تا چهار بار در روز میل کنید.

روماتیسمبرای رهایی از روماتیسم ، بدن خود را به خوبی با روغن پونه ماساژ دهید.

کمبود انرژییک چای پونه تهیه کنید و به مدت 10 تا 15 روز به طور مرتب بنوشید.

بیماری ارتفاعجوشانده برگ های خشک شده پونه را تهیه کنید. روزی یک فنجان میل کنید.بیماری ارتفاع یا ارتفاع زدگی ناشی از کاهش میزان اکسیژن هوا در ارتفاعات بالاتر است.

تنگی نفسچند برگ لیموترش را بگیرید. زوفای مصری و پونه را به میزان مساوی اضافه کنید. یک جوشانده را آماده کرده و روزی یک فنجان میل کنید.

استفاده های دیگر پونهروغن پونه از کل اجزای گیاه به دست می آید و در صابون سازی و به عنوان پاک کننده پارچه ها استفاده می شود.

گیاه دارای عادت پراکنده ای است که می تواند به عنوان پوشش زمین مورد استفاده قرار گیرد، اگرچه در زمستان تا حدودی پراکنده است و از طریق علفهای هرز تهاجمی قابل از بین رفتن می باشد.

گیاه در حال رشد یا خشک کک، مورچه ها، پروانه ها، موش ها و غیره را دور می کند.

موش ها از بوی نعناع به شدت متنفرند.

بنابراین از این گیاهان در خانه ها به عنوان یک ضد جوندگان استفاده کنید و برای جلوگیری از خوردن غلات از طریق جوندگان میزانی از پونه را در انبارها پخش کنید.

محلول قوی پونه که بر روی صورت اعمال می شود، در تابستان لثه ها را محکم نگاه می دارد.1

پی نوشت:

1.www.namnak.com

2.www.chetor.com

3.www.parsiday.com

منبع: راسخون
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1966

به "فواید سبزی پونه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید سبزی پونه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید