لزوم توجه به ظرفیت توسعه روابط با ارمنستان

به گزارش مجله باهام، رئیس اتاق کرمان گفت: فقط 7 درصد صادرات ایران به ارمنستان را محصولات و کالاهای استان به میزان 11 میلیون دلار تشکیل می دهد که بسیار ناچیز است.

لزوم توجه به ظرفیت توسعه روابط با ارمنستان

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

سیدمهدی طبیب زاده در نشست آنالیز همکاری های مشترک کرمان و ارمنستان با حضور سفیر این کشور در تهران، اضافه نمود: درمجموع حجم مبادلات تجاری ایران با ارمنستان بسیار کم و حدود 607 میلیون یورو است که باید برای افزایش این مبادلات نقشه راه و پروژه هایی تعریف، وظایف را تقسیم و کارها را پیگیری و اجرا کنیم.

وی با اشاره به اینکه قرقیزستان، قزاقستان، بلاروس، روسیه و ارمنستان، پنج کشور عضو اتحادیه مالی اوراسیا هستند، ادامه داد: 30 درصد صادرات ایران به اوراسیا را محصولات کرمان تشکیل می دهد که البته با افزایش صادرات به ارمنستان می توان به بازارهای چهار کشور دیگر عضو این اتحادیه راه یافت.

طبیب زاده، اعلام کرد: استان کرمان با توجه به ظرفیت ها و برخورداری های فراوان، امکان همکاری با همه کشورها را دارد که در این رابطه کشورهای همسایه به ویژه کشورهایی که سابقه دیرینه همکاری و مشترکات فرهنگی و مالی با ایران دارند، در اولویت قرار می گیرند.

رئیس اتاق کرمان، اظهار کرد: ارمنستان در حوزه فنی و تکنولوژی فعال و پیشرفته است که می تواند در ترکیب با فناوری های استان و کشور، زمینه همکاری های بسیاری را به وجود آورد.

وی با بیان اینکه تجارت با ارمنستان باید دو سویه باشد زیرا تجارت برد- برد ماندگار خواهد بود، گفت: بازار کالاهای ایران در ارمنستان و کشورهای همسایه این کشور و از سوی دیگر امکان حضور کالاهای ارمنستان در بازار ایران را آنالیز خواهیم کرد.

طبیب زاده پیشنهاد تنظیم و امضای تفاهم نامه مالی بین کرمان و ارمنستان و درخواست راه اندازی میز ارمنستان و اوراسیا در کرمان را مطرح نمود و اضافه نمود: با امضای این تفاهم نامه مراودات تجاری و با راه اندازی این میز سفرهای تجاری بین دو طرف افزایش خواهد یافت.

در ادامه این نشست نیز سفیر ارمنستان در ایران، با اشاره به اینکه استان های زیادی را در ایران سفر داشته ام اما اولین بار است به کرمان آمدم، گفت: از همان لحظات ابتدایی ورود به کرمان هوای خوب، آفتاب درخشان، روابط انسانی و مردم عالی کرمان تأثیر خوب و مثبتی در ما گذاشت.

آرتاشس تومانیان، با اشاره به اینکه ارمنستان با چهار کشور ایران، ترکیه، گرجستان و آذربایجان همسایه است، ادامه داد: ارامنه و ایرانی ها هزاران سال در منطقه با یکدیگر زندگی نموده اند و ارتباط تجاری ایران و ارمنستان سال آینده به 30 سال می رسد.

وی با بیان اینکه ارمنستان سه میلیون نفر جمعیت دارد و وسعت آن کمتر از استان کرمان است، بیان نمود: حدود دو سال پیش انقلاب ارمنستان پیروز و دولت و مجلس جدید تشکیل شد و کشور ما در چند سال اخیر توانسته استقلال خود را به دست بیاورد.

تومانیان، اظهار کرد: حدود 8 میلیون نفر از ارامنه در خارج از ارمنستان زندگی می نمایند که از این تعداد سه میلیون نفر در روسیه، دو میلیون و 500 هزار نفر در آمریکا، 600 هزار نفر در فرانسه، 600 هزار نفر در اوکراین و مابقی در گرجستان و سایر کشورها هستند که به دلیل این پراکندگی جمعیت، هنگام اتخاذ هر سیاستی در ارمنستان، حضور ارامنه در کشورهای دیگر نیز در نظر گرفته می گردد.

سفیر ارمنستان در ایران، اعلام کرد: در سیاست داخلی نیز تغییراتی را لحاظ نموده ایم که در گام اول مبارزه با رشوه خواری مدنظر است. وی اضافه نمود: با شروع فعالیت مالی در ارمنستان هیچ یک از مجموعه ها مانند مالیات، گمرک، پلیس، دادگستری و دادگاه نمی توانند در آن فعالیت ها دخالت داشته باشند و فرد فعال مالی ازنظر حقوقی تضمین می گردد.

تومانیان، با بیان اینکه در ارمنستان ثبت شرکت، خریدوفروش زمین و املاک بسیار راحت و سریع اتفاق می افتد، بیان نمود: بسیاری از بانک های معروف جهان در ارمنستان فعال هستند، خدمات بانکی پیشرفته ارائه می گردد و بهره دریافتی بسیار کم است.

وی توضیح داد: ورود به بازار ارمنستان به مثابه ورود به بازار کشورهای اوراسیاست زیرا ارتباطات ارمنستان با این کشورها بدون هیچ تعرفه گمرکی است و همچنین ارتباطات ایران با کشورهای اوراسیا در بیش از 6 هزار نوع کالا بدون در نظر دریافت تعرفه ترجیحی است.

سفیر ارمنستان در تهران، ادامه داد: این کشور در حوزه های دانش بنیان، خدمات فنی و مهندسی، کشاورزی و فرآوری محصولات، پارچه و انرژی های تجدید پذیر پیشرفته عمل می نماید و در بخش صنایع معدنی البته نه به اندازه ایران، فعال است.

تومانیان، اضافه نمود: 90 درصد حجم مبادلات ایران و ارمنستان، مربوط به صادرات ایران است و این نشان می دهد ارمنستان بازار خوبی برای کالاها و محصولات ایرانی است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 3 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 843

به "لزوم توجه به ظرفیت توسعه روابط با ارمنستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم توجه به ظرفیت توسعه روابط با ارمنستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید