مادران شاغل و تاثیر اشتغال مادر بر تربیت فرزندان

به گزارش مجله باهام، اگر مادران شاغل در خصوص مراقبت از فرزندشان در ساعات کار آسوده خاطر باشند، اشتغال مانعی برای رشد سالم کودک ایجاد نکرده و اثر مثبت نیز دارد.

مادران شاغل و تاثیر اشتغال مادر بر تربیت فرزندان

این روزها تعداد مادران شاغل نسبت به گذشته افزایش پیدا نموده است. اغلب این مادارن برای یاری به تامین مخارج خانه کار می نمایند اما خیلی از آنان بیان می دارند که اگر به پول احتیاج نداشته باشند باز هم به شاغل بودن تمایل دارند. در ادامه می توانید در خصوص رابطه اشتغال مادران و فرزندانشان بخوانید.

تاثیر اشتغال مادر بر فرزند

در خانواده هایی که مادر به طور تمام وقت کار می نماید پدر بیشتر با امور خانه و تربیت فرزندان سروکار دارد، هرچند که معمولاً امور خانه به تساوی تقسیم نمی گردد با وجود این بچه هایی که مادر و پدرشان هر دو شاغل اند در مقایسه با سایر انواع خانواده بیشتر شاهد روابط مساوات طلبانه بین پدر و مادرشان هستند، بیشتر از سوی افراد بیرون از خانواده توجه می بینند و بیشتر در کارهای خانه مسئولیت پذیری از خود نشان می دهند.

هرچند که تصور بر این است که در صورتی که مادر کار کند فرزندش دچار ناراحتی می گردد، شواهد نشان می دهد که اشتغال مادر، بر مادر و کودک به خصوص در دختران تاثیرات مثبت می گذارد. مادران شاغل معمولاً رضایت بیشتری از خود دارند و در مقایسه با مادران غیرشاغل از نقش خود به عنوان مادر رضایت بیشتری دارند و به طور متوسط به همان اندازه مادران غیرشاغل به فرزندانشان محبت و توجه نشان می دهند. غالبا به همان اندازه وقت صرف فرزندانشان می نمایند ولی در عین حال از گذراندن این اوقات بیشتر لذت می برند زیرا در طی روز از فرزندان خود دورند.

تاثیر اشتغال مادر بر خردسالان

بچه ها نوپایی که مادران شاغل دارند:

  • کمتر وابسته به بزرگسالان هستند.
  • خودکفا ترند
  • در مقایسه با فرزندان مادران غیرشاغل اجتماعی ترند

بچه ها مهدکودکی و کلاس اولی که مادران شاغل دارند:

  • در مقایسه با سایر بچه هایی که مادرانشان شاغل نیستند مستقل ترند
  • سازگاری شخصی و اجتماعی بالاتری دارند
  • و در خصوص نقش های جنسیتی عقاید کلیشه ای کمتری دارند

تاثیر متفاوت اشتغال مادران بر دخترها و پسرها

تاثیرات اشتغال مادر در سازگاری اجتماعی و شخصیتی دخترها بهتر از پسرها است. مادرانی که اشتغال و بچه داری را شادمانه همراه می نمایند برای دختران خود سرمشق موفقیت در زمینه پیشرفت و تحصیلات خواهند بود. ضمناً آنان دختران خود را در جهت حرفه هایی که به طور سنتی زنانه محسوب نمی گردد هدایت می نمایند. هرچند که برخی از مطالعات حاکی از آن است که در صورت اشتغال مادر مهارت های شناختی و تحصیلی پسرها ضعیف می گردد این تفاوت ها معمولا ناچیز و ناپایدار است و شاید به این علت باشد که مادران شاغل بیشتر به دختران خود توجه نشان می دهند تا به پسرانشان. درضمن بسیاری از مادران شاغل و همسرانشان از دختران خود رضایت بیشتری دارند و معتقدند که دخترها بیشتر به خود متکی هستند و پسرها پرخاشگر و نافرمان اند.

اشتغال مادر و مهدکودک

از آنجا که پدران به ندرت مسئولیت اولیه نگهداری از کودک را به عهده می گیرند، اشتغال مادر ایجاب می نماید که ترتیباتی برای نگهداری از بچه ها اتخاذ گردد. بسیاری از بچه ها در بین خانواده ها یا توسط مادربزرگ و پدربزرگ تحت مراقبت قرار می گیرند. گروه دیگری نیز به مهد کودک می فرایند.

برخی از روانشناسان معتقدند در صورتی که بچه ها ساعاتی طولانی تحت مراقبت کسی غیر از مادر خودشان باشند از لحاظ وابستگی به مادرشان دچار مشکل خواهند شد. هرچند که مطالعات بسیاری در خصوص رفتار بچه ها در شرایط ناآشنا در خصوص بچه هایی که به طرق مختلف تحت مراقبت بودند صورت گرفته است و نشان داده که غالب بچه ها مهدکودکی از لحاظ رشد عاطفی و شناختی بدون مشکل بوده و به مادرشان وابستگی توأم با احساس ایمنی داشتند.

علاوه بر موضوع وابستگی، موضوع دوم و مهمتر کیفیت مراقبتی است که در خانه یا دور از خانه از کودک می گردد. محیط مهدکودک از لحاظ روانی ممکن است شرایط مساعدی برای کودک فراهم کند همانگونه که در خانه ممکن است فراهم گردد. آنچه اهمیت دارد روابط متقابل گرم و مکرر بین بچه ها و بزرگسالان، ارتباط کلامی، فرصت برای کاوش و فضا و مواد مناسب سن کودک است.

در یک مهدکودک خوب نسبت بزرگسال به کودک، کم بوده (حدود 1 به 3) و مربیان در زمینه رشد کودک یا تعلیم و تربیت دوران اولیه کودکی آموزش دیده و فضای مناسب برای بچه ها وجود دارد.

در نهایت اینکه بسیاری از بچه ها که به مهدکودک می فرایند رشد سالمی دارند. کیفیت مراقبت از کودک خواه در خانه یا جای دیگر از لحاظ رشد شناختی و اجتماعی کودک اهمیت دارد. بین بچه ها از لحاظ تطابق با محیط مهد کودک تفاوت هایی وجود دارد. علاوه بر آن، مهد کودک خوب گران و نادر است.

از آنجا که ممکن است هزینه مهد کودک خوب از والدین بر نیاید، دولت ها می توانند با فراهم کردن امکانات ایمنی و مربی کافی و از این قبیل کیفیت مهدکودک ها را بالا ببرند تا مانع تاثیرات منفی اشتغال زنان بر رشد کودکشان شوند. به طور کلی سیاست های مالی و شغلی تاثیر مستقیمی در رشد بچه ها مادران شاغل دارد.

نکته پایانی در خصوص اشتغال مادران

برخی از مادران در صورت شاغل بودن در بیرون از خانه مادر بهتری هستند؛ برخی دیگر اگر تمام وقت خانه بمانند و کار خانه نمایند راضی تر و شادترند. آنچه اهمیت دارد ثبات عقیده مادر در خصوص اشتغال و مادر بودن است و این ثبات عقیده، از اشتغال یا عدم اشتغال مهمتر است. مادران غیرشاغلی که معتقدند فقط مادر باید از بچه خودش مراقبت کند فرزندانشان دلبستگی توأم با احساس ایمنی دارند. در عین حال مادران شاغلی که معتقدند که دیگران هم می توانند از فرزندانشان مراقبت نمایند و احتیاجی ندارند که در خصوص تربیت فرزند هدایت شوند نیز می توانند فرزندانی با دلبستگی ایمن داشته باشند.

گروه روانشناسی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 13 آذر 1399 بروزرسانی: 13 آذر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1404

به "مادران شاغل و تاثیر اشتغال مادر بر تربیت فرزندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مادران شاغل و تاثیر اشتغال مادر بر تربیت فرزندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید