مالیات دریافتی از خانه های لوکس کم تر از قیمت یک خانه!

به گزارش مجله باهام، آنالیز آمار ها نشان می دهد که مقدار عایدی دولت از محل خانه های لوکس طی سه ماه نخست امسال فقط پنج میلیارد تومان و مقدار عایدی دولت از محل خودرو های لوکس در بازه زمانی مذکور 493 میلیارد تومان بوده است.

مالیات دریافتی از خانه های لوکس کم تر از قیمت یک خانه!

به گزارش ایسنا، قرار است بیش از 50 درصد بودجه جاری کشور به وسیله عایدی های مالیاتی محقق گردد که در این میان یکی از ردیف های عایدی های مالیاتی به خودرو ها و خانه های لوکس اختصاص دارد. بر این اساس دولت در لایحه بودجه امسال پیش بینی نموده بود که از صاحبان خودرو های بیش از 1.5 میلیارد مالیات سالانه خودرو بگیرد.

رقمی که با نظر مجلس تغییر کرد و قرار شد انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی که قیمت روز خودروی آن ها بیش از سه میلیارد تومان است نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد شوند.

بعلاوه براساس بند ذ تبصره شش (عوارض و مالیات) بودجه امسال واحد های مسکونی و باغ ویلا های مجاز که ارزش آن ها (با احتساب عرصه و اعیان) بیش از 20 میلیارد تومان باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به مقدار دو در 1000 هستند.

مالیات ناچیز لوکس نشینان

با این حال آمار ها حاکی از آن است که همچنان روند شناسایی و اخذ مالیات از محل مذکور رضایت بخش نیست. به طوریکه در فروردین ماه امسال مقدار مالیاتی که از واحد های مسکونی گران قیمت اخذ شد حدود دو میلیارد تومان بود، این مقدار از ابتدای امسال تا انتها اردیبهشت ماه به سه میلیارد تومان و از ابتدای سال جایر تا انتها خردادماه به پنج میلیارد تومان رسید.

از سوی دیگر مقدار مالیات دریافتی از خودرو های لوکس در فروردین ماه امسال 102 میلیارد تومان، از ابتدای امسال تا انتها اردیبهشت ماه 247 میلیارد تومان و از ابتدای سال تا خردادماه امسال حدود 493 میلیارد تومان بوده است.

شرایط مالیاتی لوکس ها طی دو سال گذشته

در سال 1400، به طور کلی 177 هزار خودروی لوکس شناسایی شد، درحالی که تکلیف بودجه شش همت و مالیاتی که تشخیص داده شد بالغ بر دو همت بود، در نهایت 770 میلیارد تومان وصول شده است که برابر با حدود 13 درصد مالیاتی است که برآورد شده بود.

بعلاوه در سال 1401، بالغ بر 262 هزار خودروی لوکس شناسایی شده است، برآورد بودجه شش همت بود که 2200 میلیارد تومان مالیات مشخص و اعلام شده و در نهایت حدود 20 میلیارد تومان وصول شده است که برابر با 0.33 درصد مالیات برآورد شده است.

بعلاوه در سال 1400 معادل 12 هزار خانه خالی شناسایی شد، تکلیف بودجه 700 میلیارد تومان و مقدار مالیات مشخص شده 392 میلیارد تومان بود که حدود 25 میلیارد تومان وصول شده است که برابر با 3.5 درصد تکلیف بودجه بوده است.

در سال 1401 نیز حدود 45 هزار خانه لوکس شناسایی و مالیات مشخص شده بیش از دو همت بود که شش میلیارد تومان از خانه های لوکس اخذ شد که تنها 0.3 مالیات برآورد شده در بودجه بوده است.

منبع: فرارو
انتشار: 15 تیر 1402 بروزرسانی: 15 تیر 1402 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 2373

به "مالیات دریافتی از خانه های لوکس کم تر از قیمت یک خانه!" امتیاز دهید

1 کاربر به "مالیات دریافتی از خانه های لوکس کم تر از قیمت یک خانه!" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مالیات دریافتی از خانه های لوکس کم تر از قیمت یک خانه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید