مترویندازول Metronideazole

به گزارش مجله باهام، عفونت های ناحیه مهبل، شکم و عفونت های پایین شکم و لگن کاربرد دارد. در ضمنً برای جلوگیری و درمان عفونت های احتمالی پس از عمل جراحی، هم مورد استفاده قرار می گیرد. بعلاوه در درمان عفونت زخم پا، هم مؤثر است. شکل ژل این دارو برای درمان بیماری اکنه بکار می رود.

مترویندازول Metronideazole

مترویندازول Metronideazole

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی : Flagyl, Elyzol, Anabact

دسته دارویی : داروی ضد باکتری

مقدار خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : کم

مقدار وابستگی و اعتیاد به دارو : کم

نیاز به نسخه پزشک : بلی

قابل استفاده برای عموم : بلی

موارد استعمال دارو

این دارو برای مقابله با عفونت های باکتریایی و آمیبی، تجویز می شود. در درمان

عفونت های ناحیه مهبل، شکم و عفونت های پایین شکم و لگن کاربرد دارد. در ضمنً برای جلوگیری و درمان عفونت های احتمالی پس از عمل جراحی، هم مورد استفاده قرار می گیرد. بعلاوه در درمان عفونت زخم پا، هم مؤثر است. شکل ژل این دارو برای درمان بیماری اکنه بکار می رود.

اشکال دارو : قرص، محلول، آمپول، شیاف، ژل، کرم

زمان مصرف دارو : 3 بار در روز به مدت 5 تا 10 روز. در ضمنً قرص های دارو، بعد از غذا و به صورت بلعیدن و همراه با آب مصرف شوند.

میزان دوز مجاز مصرفی دارو : 600 تا 1200 میلی گرم در روز (نوع خوراکی دارو) و 3 گرم در روز (شیاف) و 5 /1 گرم در روز (تزریقی)

چگونگی تأثیراین دارو : بعضی اثرات این دارو ظرف 1 ساعت پس از شروع درمان با دارو ظاهر می شوند، اما اثرات کامل و مفید این دارو ممکن است 1 تا 2 روز پس از شروع درمان احساس نشوند. در ضمنً این اثرات مدت 6 تا 12 ساعت در بدن دوام خواهند داشت.

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک دور از دسترس بچه ها نگهداری شود. در ضمنً از تابش نور محافظت شود.

چگونگی قطع مصرف دارو : دوره درمان با این دارو را کامل کنید حتی اگر احساس بهبودی نمودید زیرا ممکن است منشأ عفونت هنوز فعال باشد و قطع ناگهانی درمان با دارو، به عود مجدد علائم بیماری منجر شود.

عوارض جانبی مصرف دارو :

از عوارض معمول مصرف این دارو که بیشتر جنبه گوارشی دارند، می توان به خشکی دهان، طعم فلز در دهان، تهوع و کم اشتهایی اشاره کرد. این عوارض به مرور زمان رفع خواهند شد. در ضمنً ممکن است مانند سردرد، سرگیجه و تیرگی ادرار هم حادث شوند. خیلی به ندرت ممکن است عوارضی چون کرختی و بی حسی، بوجود آید.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر به امراض و بیماری های زیر مبتلا می باشید، حتماً قبل از مصرف این دارو پزشک معالج خود را در جریان بگذارید:

* اگر به دردهای مزمن کلیوی و کبدی دچار می باشید و یا بیماری خونی دارید.

* اگر به بیماری های سلسله مرکزی اعصاب مانند صرع مبتلا می باشید.

* اگر داروهای دیگری را مصرف می کنید.

مصرف دارو برای زنان حامله : چون مفید بودن این دارو، برای مصرف در دوران حاملگی به اثبات نرسیده است، لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.

مصرف دارو برای زنان شیرده : چون دارو در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است بر روی بچه تأثیر بگذارد یا سبب تلخی مزه شیر مادر شود، لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.

مصرف دارو برای بچه ها و بچه ها : کاهش دوز مصرفی مجاز دارو ضروری می باشد.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : اشکالی ندارد.

مصرف در افراد بالای 60 سال : چون این دارو می تواند موجب خواب آلودگی شود، لذا کلیه رانندگان و افرادی که کارهای پرمخاطره انجام می دهند، باید هنگام مصرف این دارو از فعالیت های مربوطه دست بکشند.

نکته : استفاده از این دارو بیش از مدت 10 روز مجاز نمی باشد. لذا اگر بیشتر از مدت فوق استفاده شود، ممکن است سبب ایجاد حساسیت در دست ها و پاها و بعلاوه کاهش فراوری گلبولهای سفید خون شود.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون
انتشار: 12 مهر 1400 بروزرسانی: 12 مهر 1400 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1921

به "مترویندازول Metronideazole" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مترویندازول Metronideazole"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید