موزه سفال روستای تخته در کردستان مرمت شد

به گزارش مجله باهام، معاون میراث فرهنگی استان کردستان گفت: مرمت قسمت های اصلی بنای تاریخی روستای تخته که در حال حاضر به عنوان موزه سفال محلی تغییر کاربری آن تصویب شده به خاتمه رسیده است.

موزه سفال روستای تخته در کردستان مرمت شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان، محمد رشیدی گفت: بنای این موزه توسط این اداره کل با جذب اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 600 میلیون ریال مراحل پایانی مرمت خود را طی می نماید.

او اضافه نمود: در مرمت این بنا با توجه به معیارهای بومی منطقه و برنامه ثبت جهانی هورامان از مصالح کاملاً بومی و ارگانیک استفاده شده است و از جمله اقدامات مرمتی آن می توان به سبک سازی کامل سقف های چوبی با تیر چوبی سالم، دستک گذاری، پی ریزی، کروم بندی با خاک رس و اجرای کاه گل بام، کاه گل نماهای داخلی و بیرونی نما، استحکام بخشی دیوارهای خشتی و سنگی، اجرای گل سفید داخلی به سبک معماری بومی منطقه، اجرای کف فرش با مصالح شبیه ساروج، اجرای کانال دفع رطوبت در قسمت بیرونی بنا، اجرای پاسارهای چوبی و تأسیسات کامل برق رسانی اشاره نمود.

رشیدی توضیح داد: بسترسازی معبر، دسترسی بنا و سنگ فرش آن با سنگ لاشه محلی اجرا شده و کارهای مرمتی در بنای موزه طی سال های 97و 98 اجرا شده است.

پویا طالب نیا مدیر پایگاه منظر تاریخی فرهنگی هورامان در ادامه اضافه نمود: با توجه به اینکه صنعت سفال گری در منطقه ژاورو شرقی وجود دارد و این صنعت به شکل سفال دست ساز از دیرباز تا به امروز ادامه داشته است، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با همکاری پایگاه هورامان، روستای تخته را به عنوان پایلوت انتخاب نموده تا از این پتانسیل فرهنگی در راستای توسعه منطقه بهره برداری کند.

او اضافه نمود: تأسیس موزه سفال در این روستا علاوه بر معرفی صنایع دستی منطقه باعث برندسازی برای این روستا می گردد که می تواند یکی از پتانسیل های جذب گردشگر در این منطقه باشد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 27 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 928

به "موزه سفال روستای تخته در کردستان مرمت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه سفال روستای تخته در کردستان مرمت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید