نادرترین رنگ چشم در میان انسان ها، عکس

به گزارش مجله باهام، چشم انسان ها رنگ های گوناگونی دارد که در این میان بعضی رنگ ها رایج تر از بقیه هستند. تا به حال به این فکر نموده اید که کمیاب ترین رنگ چشم در میان انسان ها کدام است؟

نادرترین رنگ چشم در میان انسان ها، عکس

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، قهوه ای، آبی، فندقی و سبز چهار رنگ رایج چشم انسان ها است. در میان این رنگ ها کدام از دیگران نادرتر است.

به گفته آموزشگاه چشم پزشکی آمریکا، نادرترین رنگ چشم سبز است و فقط دو درصد از جمعیت دنیا چشم سبز دارند.

نتیجه یک پژوهش به وسیله آموزشگاه چشم پزشکی آمریکا در سال 2014 نشان داد که در کشور آمریکا 45 درصد از مردم چشم قهوه ای، 27 درصد چشمان آبی، 18 درصد چشمان فندقی و 9 درصد چشم های سبز دارند. در این پژوهش یک درصد در دسته ای طبقه بندی شدند که رنگ چشمشان در لیست 4 رنگ اصلی نبود.

البته که بسیاری رنگ ها در چهار رنگ اصلی گنجانده نشده اند و علت آن عدم قطعیت در مشخص رنگ است. برای مثال چشمان خاکستری را در دسته آبی (سایه ای از رنگ آبی) قرار می دهند. استثناهایی هم وجود دارد از جمله افراد مبتلا به آلبینیسم که ممکن است چشمانشان به نظر صورتی یا قرمز کم رنگ دیده گردد.

در این میان بعضی افراد چشم هایی با دو رنگ متفاوت دارند. این پدیده را هتروکرومیا می نامند.

چرا چشمان سبز بسیار نادر است؟

عنبیه چشم حاوی رنگدانه ای به نام ملانین است، و اندازه ملانین در افراد گوناگون فرق دارد. اندازه ملانین در عنبیه شما رنگ چشم شما را مشخص می نماید. رنگ چشم با بازتاب داخلی نور متناسب با اندازه ملانین ارتباط دارد.

چشم های قهوه ای بیشترین ملانین و چشم های آبی کمترین ملانین را دارند. اندازه ملانین در عنبیه سبز بین چشم آبی و چشم قهوه ای است که از قضا کمیاب ترین در دنیا است. کارشناسان دقیقا علت این کمیاب بودن را نمی دانند.

البته یک تئوری در خصوص اینکه چرا رنگ چشم تیره تر از رنگ چشم روشن تر رایج تر است، وجود دارد. ملانین به عنوان یک عامل محافظتی برای چشم در برابر اشعه UV عمل می نماید. زمانی که انسان ها عمدتاً در نزدیکی خط استوا زندگی می کردند، همه آنها چشمان قهوه ای داشتند. شاید با دور شدن اجداد انسان از خط استوا، اندازه زیادی ملانین دیگر برای محافظت از چشم ها ضروری نبود. این امر به جهش های ژنتیکی اجازه می دهد که رنگ های روشن تر چشم مانند آبی و سبز در مخزن ژن زنده بمانند و به نسل های بعدی منتقل شوند.

منبع: یواس ای تودی

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 18 آذر 1402 بروزرسانی: 18 آذر 1402 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 2408

به "نادرترین رنگ چشم در میان انسان ها، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نادرترین رنگ چشم در میان انسان ها، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید