واتیکان ، کوچکترین کشور دنیا را بشناسید!

به گزارش مجله باهام، شاید برای شما هم جالب باشد که کوچکترین کشور دنیا را بشناسید! کوچکترین کشور دنیا، کشوری به نام واتیکان با مساحت 0/44 کیلومتر مربع است. این دولت شهر کوچک (دولتی که فقط در یک شهر قرار داشته باشد) با جمعیت حدود 842 نفر، کم جمعیت ترین کشور دنیا نیز می باشد. البته قابل ذکر است که منطقه ها کوچک تر از این کشور نیز وجود دارند، اما واتیکان کوچکترین کشور مستقل است. واتیکان در داخل شهر رم، مرکز ایتالیا قرار گرفته است. مرکز کلیسای کاتولیک، در واتیکان است. بعلاوه رهبر کاتولیک های دنیا، پاپ، در این کشور کوچک اقامت می نماید. بزرگترین کلیسای دنیا، کلیسای سن پیر است که در این کشور تک شهری قرار گرفته است.

واتیکان ، کوچکترین کشور دنیا را بشناسید!

تاریخچه و طریقه پیدایش واتیکان

واتیکان که امروزه به عنوان کم جمعیت ترین و کوچک ترین کشور دنیا از آن یاد می گردد، در تاریخ 11 فوریه سال 1929 میلادی طبق پیمان نامه ای با نام لاتران بنیاد نهاده شد. این پیمان نامه بین پادشاهی ایتالیا و سریر مقدس انجام گرفت. دلیل نام گذاری لاتران بر روی این پیمان نامه، آن بود که این پیمان نامه در کاخ لاتران منعقد شد. این پیمان نامه مطعلّق به فاشیست ها بود اما حکومت های دموکراتیک که پس از فاشیست ها روی کار آمدند، این پیمان نامه را به رسمیت شناخته و به آن احترام گذاشتند. در سال 1947 میلادی نیز این عهدنامه به قانون اساسی ایتالیا افزوده شد. طبق این پیمان نامه، بنیتو موسیلینی (رهبر ایتالیای فاشیست در جنگ دنیای دوم) پذیرفت که از آن پس عواید تمام کلیساهای کشور ایتالیا به واتیکان پرداخت گردد.

امکانات شهری و جاذبه های توریستی واتیکان

این کشور طی چند سال اخیر توانسته عایدی خوبی از توریستان به دست بیاورد. مهم ترین جاذبه توریستی این کشور، کلیسای سن پیترو یا کلیسای پطرس حواری یا کلیسای سن پیر است. این کلیسا، بزرگترین کلیسای دنیا است. زیر بنای این کلیسا چیزی حدود 200000 متر مربع است. این کلیسا مجسمه ها و حجاری های بسیار زیبایی دارد. هنگامی که از بالا به کلیسای سن پیر نگاه میکنیم، متوجه می شویم این کلیسا به شکل کلید است که نشانه کلید بهشت می باشد.

یکی دیگر از جاذبه های توریستی واتیکان، موزه های آن می باشند. موزه های واتیکان عضو بزرگ ترین موزه های دنیا هستند. موزه واتیکان یکی از عامل های اصلی جذب توریست به این منطقه می باشد. به طوری که سالانه حدود 4 میلیون نفر از آن بازدید مینمایند. بیشتر آثار موجود در این موزه، آثار پیرامون مسیحیت و کاتولیک هستند. این موزه، بیشترین آثار برهنه دنیا را در خود جای داده است.

قلعه سنت آنجلو، از دیگر منطقه ها دیدنی واتیکان می باشد. این مکان که امروزه بیشتر با نام آرامگاه هادریان شناخته می گردد، آرامگاه چند امپراطور است و امروزه تبدیل به کلیسا شده است.

این ها فقط بخش بسیار کوچکی از منطقه ها گرشگری و دیدنی واتیکان بودند و منطقه ها دیگری مانند باغ های واتیکان که بسیار سرسبز و زیبا هستند، اثر های دنیای زیبا مانند داوری نهایی از لئوناردو داوینچی، شهر مردگان واتیکان و ... از جاذبه های توریستی این کشور می باشند.

شهر واتیکان، در کل دارای یک باند هلی کوپتر است و هیچ فرودگاهی ندارد. این شهر دارای خطوط مترو است که در عرض تنها 10 دقیقه می توان از طریق آن ها شهر را طی کرد. بسیاری از توریستان واتیکان، از خطوط راه آهن ایتالیا که به ایستگاه سنت پیترز متصل می گردد استفاده می نمایند. این شهر، از سیستم تلفن مستقل با پیش شماره تلفنی +379 ، دامنه اینترنتی اختصاصی .va و واحد پول یورو استفاده می نماید. از امکانات دیگر این دولت شهر می توان به نیروی پلیس، آتش نشانی، شبکه های نیروی برق، رستوران ها و بانک ها یاد کرد.

جغرافیا

دور تا دور محیط شهر را دیواری احاطه نموده است. این دیوار جهت امنیت بیشتر شهر و پاپ است. این شهر کوچک بر روی تپه ای با نام واتیکان واقع شده است و دلیل نامگذاری شهر به نام واتیکان سیتی نیز، همان نام تپه ای که روی آن واقع شده است است.

واتیکان آب و هوایی مدیترانه ای دارد. یعنی تابستان هایی گرم و خشک و زمستان هایی بارانی دارد. فواره ای بزرگ الجثه این شهر به نام سینت پیتر باسیلیکا، موجب وجود قطرات آب در هوا و رطوبت هوای شهر می گردد.

مردم و فرهنگ واتیکان

همان طور که پیش تر گفته شد، این کشور کم جمعیت ترین کشور دنیا و بعلاوه کوچکترین کشور دنیا است که طبق آخرین آمار 842 نفر جمعیت دارد. تقریبا نیمی از جمعیت واتیکان، اهل واتیکان نیستند و فقط مجوز اقامت در این کشور را دارند.

این کشور در مشخص بسیار از موارد فرهنگی دین مسیحیت و مسیحیان، نقش اساسی ایفا می نماید. این کشور در سال 1984 در لیست منطقه ها تاریخی سازمان یونسکو نهاده شد. گفتنی است که این کشور تنها کشوری است که تمام منطقه ها آن در لیست منطقه ها تاریخی نهاده شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 17 دی 1401 بروزرسانی: 17 دی 1401 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 2295

به "واتیکان ، کوچکترین کشور دنیا را بشناسید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واتیکان ، کوچکترین کشور دنیا را بشناسید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید