چین از تجربه تحریم ایران در یاری به روسیه استفاده می نماید

به گزارش مجله باهام، خبرنگاران: یک نشریه هنگ کنگی با اشاره به شباهت تحریم های اعمالی بر روسیه و ایران اظهار داشت که بانکداران چینی می توانند همانند تجربه ایران، نیازمندی های روسیه را تأمین نموده و از این بابت منتفع شوند.

چین از تجربه تحریم ایران در یاری به روسیه استفاده می نماید

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران؛ نشریه سوث چاینا دیلی پست در هنگ کنگ در گزارشی با اشاره تجربه تحریم های غرب علیه ایران نوشت که بانک های چینی می وانند از بابت تضعیف و بحرانی شدن روابط روسیه با غرب و افزایش فشارها بر بانک های سرمایه گذاری آمریکا و اتحادیه اروپا در زمینه توقف تجارت با روسیه، منتفع شوند.

به نوشته این نشریه، بانک داران چینی در حال حاضر اعلام می نمایند که تحریم های اعمالی بر روسیه به علت بحران اوکراین، وضعیتی را مشابه شرایطی که برای ایران ایجاد شده است به وجود می آورد، شرایطی که بانک های غربی از سوی نهادهای داخلی کشورهای خود از تجارت با ایران منع شده اند.

این نشریه به نقل از یکی از مدیران اجرایی یک بانک چینی فعال در هنگ کنگ گفت: ما مسئله ای با روسیه نداریم، اگر بانگ های آمریکایی (دیگر) نمی توانند هیچ گونه مشتری مرتبط با روسیه را بپذیرند، من مطمئنا از اینکه (مشتریان روسی) با ما تجارت نمایند استقبال می کنم.

هفته گذشته، ایالات متحده دارایی های هفت تن از افراد نزدیک به رئیس جمهوری روسیه را مسدود نموده و صدور ویزا برای آن ها را ممنوع نمود، همچنین در پاسخ به اقدامات مسکو در اوکراین، 17 شرکت روسی را تحریم کرد.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا اعلام نمود که در واکنش به اقدام پوتین در دامن زدن به شورش ها در اوکراین، این تحریم ها اعمال شده است. امری که به شدت از سوی مسکو رد شده است.

بعضی منابع مالی در تبادل نظر با این نشریه اعلام نموده اند که بعضی بانک ها همچون گولدمن ساکس، جی پی مورگان و بارکلیس اقدامات و استانداردهای سختگیرانه تری در خصوص معاملات و همکاری های تجاری که ممکن است به شکلی مستقیم و یا غیرمستقیم با دولت روسیه یا شرکت های روسی در ارتباط باشد، اتخاذ نموده اند.

این در حالی است که تحریم های آمریکا علیه ایران آن چنان سفت و سخت بود که بانک های این کشور به طور روتین از تمامی مشتریان خود می پرسیدند که آیا در ایران فعالیت تجاری دارند یا نه و اگر جواب مثبت بود، حتی اگر مشتری یک شرکت ایرانی نبود، از انجام هرگونه معامله با آن خودداری می کردند.

برای مثال، سال گذشته گروه صنعتی لفان چونگ کینگ که فراوری نماینده موتورسیکلت است، با این تحریم ها روبرو شد؛ در حالی است که پیشتر تعداد زیادی از بانک ها علاقه مند به انجام تجارت با این شرکت بودند، اما پس از آنکه متوجه شدند این شرکت به ایران صادارت دارد، تمامی بانک ها عقب نشینی کردند.

یک بانکدار چینی نیز که نخواست نامش فاش گردد، در تبادل نظر با این نشریه گفت که یک بانک بزرگ سرمایه گذاری آمریکایی اخیرا از ارائه وام به یک مشتری چینی خودداری کرد، زیرا این شرکت چینی پیشتر محصولات خود را به روسیه صادر می کرد.

این بانکدار در ادامه گفت: ما پیشتر نیز چنین مشکلاتی داشتیم، جایی که مشتریان کوچکترین ارتباطی با ایران داشتند و هم اکنون ما نمی توانیم به هرچیزی که مرتبط با روسیه باشد نزدیک شویم.

این در حالی است که چین و روسیه طی سال های گذشته روابط مالی خود را بیش از پیش گسترش داده اند؛ طی سال 2013 میزان تجارت دو طرف بالغ بر 89، 2 میلیارد دلار بود؛ منابع طبیعی و پروژه های زیربنایی از جمله اصلی ترین حوزه های همکاری روبه رشد مالی طرفین است.

سال گذشته روسیه توانست با بانک توسعه چین که یکی از بزرگترین بانک های این کشور است قراردادی را برای جلب 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری در پروژه های زیربنایی در خاور دور و جنوب سیبری منعقد کند.

در مقابل نیز شرکت گازپروم روسیه امید دارد صادرات گاز خود به چین را تا سال 2018 به 38 میلیارد مترمکعب در سال افزایش دهد.

دو کشور با همکاری دیگر شرکای خود در مجموعه بریکس (برزیل، هند و آفریقای جنوبی) کوشش دارند با ایجاد یک بانک مشترک (همانند بانک جهانی) از توسعه مالی کشورها خود حمایت نمایند.

منبع: تسنیم
انتشار: 6 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 480

به "چین از تجربه تحریم ایران در یاری به روسیه استفاده می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین از تجربه تحریم ایران در یاری به روسیه استفاده می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید