کاخ سفید با برنامه های اینتل برای افزایش فراوری تراشه در چین مخالفت کرد

به گزارش مجله باهام، بر اساس گزارش بلومبرگ، کوشش های اینتل برای سرعت بخشیدن به فراوری تراشه در چین با مخالفت دولت بایدن روبه رو شده است. منابع نزدیک اعلام کردند که اینتل پیشنهاد ساخت ویفرهای سیلیکونی در کارخانه چنگدو چین را ارائه کرد که می تواند آن را در اواخر سال 2022 فراوری و مشکل کمبود جهانی تراشه را تا حدودی برطرف کند. اما از سوی دیگر اینتل خواهان یاری فدرال برای افزایش تحقیقات و فراوری در آمریکا شده است.

کاخ سفید با برنامه های اینتل برای افزایش فراوری تراشه در چین مخالفت کرد

از آنجایی که اینتل برای افزایش فراوری احتیاج به تأمین بودجه از سوی دولت دارد، نظر دولت در جهت پیشرفت اینتل تأثیر زیادی دارد. همان طور که بلومبرگ خاطرنشان می نماید، اینتل در حال حاضر پس از بحث با مقامات دولتی، هیچ برنامه ای برای فراوری ویفرهای سیلیکونی در چین ندارد و در عوض راه چاره های دیگری را در نظر خواهد گرفت.

اینتل در بیانیه ای به بلومبرگ گفت: اینتل و دولت بایدن هدف مشترکی برای برطرف کمبود مداوم تراشه ها در سراسر این صنعت دارند و ما تعدادی از روینمودهایمان را با دولت ایالات متحده آمریکا آنالیز نموده ایم. در راستای اهداف دولت بایدن برای فراوری قطعات و تراشه های ضروری در ایالات متحده، یکی از این روینمودها ممکن است سرمایه گذاری در کارخانه هایی برای فراوری ویفرهای سیلیکونی در ایالات متحده آمریکا و اروپا باشد.

دولت بایدن همچنان درباره استفاده چین از حوزه فناوری تردید دارد. بایدن به تازگی سیاست های دوره ترامپ را توسعه داده که محدودیت هایی را برای استفاده دولت از برندهای چینی هواوی و ZTE اعمال می نماید و بعلاوه هر دو شرکت را تهدیدی برای امنیت ملی می داند. قانون تازه امضا شده بایدن، این دو شرکت را از دریافت مجوز کمیسیون ارتباطات فدرال منع خواهد نمود. علاوه بر این، بایدن قبلا محدودیت هایی را برای فروش ابزارهای هک کننده به چین اعمال کرد و بعلاوه سرمایه گذاری ایالات متحده آمریکا در شرکت های نظارتی چینی را ممنوع نموده است.

هنگامی که این برنامه در هفته های اخیر به مقامات دولت بایدن ارائه شد، اینتل را از این اقدام منع کردند. این شرایط نشان دهنده چالش های کمبود تراشه است که صنایع فناوری و خودروسازی را گرفتار نموده و باعث از دست رفتن میلیاردها دلار عایدی این شرکت ها شده و کارخانه ها را ناچار نموده تا کارکنان خود را به مرخصی اجباری بفرستند. دولت بایدن کوشش می نماید محدودیت های مذکور را برطرف کند و همزمان در پی منتقل کردن فراوری قطعات مهم به آمریکا است. این در حالی است که پیشنهاد اینتل برای افزایش فراوری در چین خلاف برنامه دولت بایدن بوده است.

اینتل در بیانیه ای اعلام نموده که از راهکارهای دیگر برای پاسخ به تقاضای بالای تراشه های ضروری برای نوآوری و اقتصاد، استقبال خواهد نمود. این شرکت مانند سایر شرکت های فراوریکننده چیپست بی صبرانه منتظر تصویب تأمین اقتصادی 52 میلیارد دلاری دولت آمریکا برای تحقیقات و فراوری داخلی در کنگره است. این پیشنهاد که قانون تراشه ها نام گرفته، مدتی است در کنگره آمریکا معطل مانده است. جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا از این اقدام به عنوان راهی برای رقابت با چین و بعلاوه تامین چیپست در بلندمدت یاد می نماید.

طبق گزارش بلومبرگ، مشکل کمبود تراشه به مسأله سیاسی بزرگی تبدیل شده است. خودروسازان بیش از 200 میلیارد دلار عایدی را به علت کمبود تراشه از دست داده اند و کارگران کارخانه های تعطیل شده از سیاستمداران می خواهند چاره ای برای این موضوع بیاندیشند. حتی شرکت های بزرگ که زنجیره تأمین انعطاف پذیری داشتند هم از این مشکل در امان نیستند. اپل انتظار دارد بیش از شش میلیارد دلار از عایدی سه ماهه ی جاری خود را به علت کمبود چیپست ها از دست بدهد. یک منبع مطلع در همین رابطه می گوید: طبق رایزنی هایی که اینتل با تیم بایدن داشته، به نظر می رسد این شرکت برنامه ای برای افزایش فراوری در چین ندارد. با این حال چنین سناریوهایی ممکن است دوباره مطرح شوند و دولت باید تصمیم بگیرد چه مقرراتی برای فراهم کردن حمایت اقتصادی مشخص شوند.

حدس ها می گویند که دولت بایدن برنامه های شرکت اینتل برای افزایش فراوری تراشه در چین را به علت نگرانی های امنیتی رد نموده است. با این حساب باید دید اینتل بعد از این مسأله با این قضیه چطور کنار خواهد آمد.

منبع: TheVerge

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 تیر 1401 بروزرسانی: 21 تیر 1401 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 2196

به "کاخ سفید با برنامه های اینتل برای افزایش فراوری تراشه در چین مخالفت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ سفید با برنامه های اینتل برای افزایش فراوری تراشه در چین مخالفت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید