19 جاذبه ویتنام که حتما باید ببینید

به گزارش مجله باهام، ویتنام در جهان کجاست؟

جاذبه های ویتنام بر روی نقشه این کشور

  1. غذا

احتمالا بزرگ ترین راز پخت و پز غذاهای آسیایی، به خصوص در کشور ویتنام، استفاده از مواد محلی و فصلی، پیچیده و اصیل است. ماجرا در اصل به تازگی مواد اولیه برمی­ گردد؛ آشپزهای ویتنامی روزانه دو بار خرید می ­نمایند تا سبزیجاتی را استفاده نمایند که تازه­تازه وارد بازار شده است. نتیجه چه می گردد؟ ترکیب استثنایی طعم­ ها و بافت­ ها. در نظر ویتنامی­ ها، هر خوراک باید در ترشی و شیرینی، تردی و لطافت، پختگی و خامی تعادل داشته باشد. البته میزان سوپ و سالاد در ویتنام هم باید متعادل باشد. هر کجا که باشید، غذاهای مخصوص مطبوعی را پیدا می کنید- رز سفید (white rose) در هوی آن (Hoi An)، کَن چوا (canh chua) (ماهی و سوپ سبزیجات) در دلتای مِکونگ یا اُل فو (ol pho) در شمال.

19 جاذبه ویتنام که حتما باید ببینید

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام سفر کنید.

  1. هوی آن

جای جای این منطقه زیبای باستانی-متمدن­ ترین و دنیای­ ترین شهر ویتنام-مملو از رستوران­ هایی است با غذاهای خوش­ طعم، دکه ­ها و کافه­ های امروزی، لباس­فروشی­ های شلوغ و خیاطان حرفه ­ای. در راستاهای لانه­ خرگوشیِ شهر قدیمی، غرق در تاریخ شوید و در معابد و پاگوداها گشت بزنید. با هزینه­ ای اندک که دهقانان نیز از پس آن برمی­ آیند همچون امپراطورها غذا میل کنید (و حتی یاد بگیرید که چطور می ­توان مثل محلی­ ها غذا پخت). سپس روانه ساحل باشکوه آن بنگ (An Bang) شوید، و در کناره رودخانه چرخی بزنید و با دوچرخه راستا بازگشت را طی کنید. بله، هوی آن تمام این چیزها را یکجا دارد.

  1. پارک ملی فونگ نها-که بانگ (Phong Nha-Ke Bang)

منطقه مرتفع فونگ نها-که بانگ، با تپه­ های پوشیده از جنگل­ های باران­ زا، و رودخانه­ های سرازیر از کوه ­ها، که راه خود را از میان حوضچه ­ها می­ گشایند، یکی از تماشایی­ ترین پارک های ملی ویتنام است. راستا خود را به سمت پایین در پیش بگیرید تا برای­تان محرز شود که این ناحیه باید بخشی از هر برنامه سفری به ویتنام باشد. فرصت تجربه هنگ سان دونگ (Hang Son Dong)، پهناو­ رترین غار دنیا، نصیب مسافرین خوش­ اقبال می شود. اما هیجان عبور با زیپ­لاین و قایقرانی در هانگ توی (Hang Toi) و زیبایی همیشگی غار پارادایس (Paradise Cave) قابل دسترس ­تر است.

  1. خلیج هالونگ (Halong)

ترکیب حیرت ­انگیز قندیل­ های آهکی و پناه­گاه ­ها با دریاهای درخشان یکی از جاذبه­ های توریستی برتر ویتنام است، اما وجود بیش از 2000 جزیره مختلف، منظره­ های باشکوه متعددی را برای گردش در اختیار شما می گذارد. حتماً کروزی شبانه رزرو کنید و لحظه­ های خاص­ تان را در این شگفتی میراث دنیای سپری کنید- برای نظاره سپیده­ دم مه آلود صبح زود بیدار شوید، یا با قایق به سمت غارها و تالاب ­ها برانید. اگر مشتاق هیجان بیشتر در قندیل­ های آهکی هستید، به سمت خلیج لَن ها (Lan Ha) به پیش روید. این منطقه جاذبه گردشگری کمتری دارد اما به همان اندازه تماشایی است.

  1. شهر هو شی مین (Ho Chi Minh)

این شهر در حال توسعه است و در عین حال هنوز هویت اصیل ویتنامی خود را حفظ نموده است. انرژی این شهر، که قبلا سایگون نامیده می­ شد، همان چیزی است که گردشگران را در این شهر مجذوب خود می نماید. هو شی مین، شهری است که ابدا خنثی نیست. حتما بر روی شما تاثیرگذار خواهد بود: در این شهر یا جذب شلوغی پر سر و صدایش می­ شوید و غژغژ دائمی موتورسیکلت­ های در حال چرخیدن آن شما را هیپنوتیزم می­ کند، یا از کل این تجربه میخکوب می ­شوید. به درون شهر شیرجه بزنید و از غنای تاریخ، غذاهای خوشمزه و زندگی شبانه پر جنب و جوشی که معیار زندگی ویتنامی است بهره ­مند شوید. سایگون همواره داغ است گره یقه­ تان را شل­ تر کنید و از دیدن این شهر لذت ببرید.

  1. هوئه (Hue)

هوئه، شهری که در سده­ های 19 و 20 میلادی به مدت 150 سال پایتخت این کشور بود، احتمالاً شهری است که راحت­ تر از هر شهر دیگری در ویتنام می­ توان در آن وقت گذراند و عاشقش شد. موقعیت این شهر در کرانه رودخانه پرفیوم (Perfume River) فوق­ العاده است. پخت و پز غذاهای پیچیده آن مطمئنا برای همه شناخته ­شده است، و خیابان­ هایش نسبتاً خالی از ترافیک هستند. و همه اینها بدون در نظر دریافت عظمت قلعه نظامی، اقامتگاه­ های سلطنتی، معابد زیبا، برج و باروها و دروازه­های مستحکم هوئه برای سیاحت است. در حاشیه ­های شهر بعضی از چشمگیرترین پاگوداها و آرامگاه ­های سلطنتی قرار گرفته که منظره طبیعت پیرامون آنها فوق­ العاده است.

  1. هانوی (Hanoi)

پایتخت کشور ویتنام، شهری باستانی اما پویا، با شتاب به سوی مدرنیته در حال حرکت است و با ظرافت خاصی بازدیدنمایندگان را به آغوش می­ پذیرد. در خیابان ­های اُلد کوارتر (Old Quarter) بچرخید، مزه قهوه­ های فیلترشده را بچشید، ظرف خوراک بون ریو کوا (bun rieu cua) (خوراک دلچسب خرچنگ) را سر بکشید، سوغاتی بخرید و طعم تند هانوی را که ترکیبی است از تاریخ و جاه­ طلبی مزه­ مزه کنید. وقتی کارتان تمام شد، سری به فرنچ کوارتر (French Quarter)، منطقه باستانی، بزنید و برای وعده شامی بهتر و دیدن صحنه هنر رو به رشد هانوی یکراست به سمت تای هو (Tay Ho) روانه شوید.

  1. کرانه شمالی

کرانه شمالی ویتنام محل ماجراجویی محض است. استان ها گیانگ (Ha Giang)، با سربالایی های سرگیجه­ آور، گذرگاه کوان با (Quan Ba) یا دروازه بهشت، قندیل­ های بلند و گرانیت­ های بیرون­ زده، و دورنماهای راستا هیجان­ انگیز میان دنگ ون (Dong Van) و مئو وَک (Meo Vac) مقصدی تماشایی برای تجربه­ ای جسورانه در ویتنام است. کرانه انتهایی ویتنام- که اکنون در فهرست ژئوپارک­ های یونسکو قرار گرفته- با جاده­ های تعمیرشده، راستاهای ترکینگ جدید، بازارهای محلی و انتخاب ­های گسترده ­تر برای مهمان­خانه ­ها، واقعاً رو به پیشرفت است.

  1. جزیره فو کوک (Phu Quoc)

فو کوک، با آب­ های مواج نیلگون و سواحلی پوشیده از نوعی ماسه سفیدرنگ دوست داران خورشید را به زانو درمی ­آورد. این جزیره در راستا پایینی جنوب ویتنام قرار گرفته و منطقه­ ای عالی برای استراحت و میل کردن نوشیدنی کنار دریا و لذت از تماشای خورشیدی است که به رنگ نارنجی خونین بر روی دریا غروب می­ کند. و اگر به دنبال کمی هیجان هستید موتورسیکلتی بردارید و به دل جاده هایی بزنید که سطح آنها پوشیده از خاک سرخ است: جزیره ­ای به وسعت سنگاپور.

  1. بازارها

از بازارهای سیار دلتای مکونگ و خیابان­ های پر از سوغات هوی آن گرفته تا کار و بارهای شهری هو شی مین و گردهمایی­ های ملی در مناطق کوهستانی، بازارهای ویتنامی جنب و جوشی از رنگ و تجارت­ اند. این بازارها، مکان­ هایی ایده آل برای عکاس­ هاست تا تصاویر روستاییان ویتنامی و چیدمان­ های منظم ­شان از میوه­ ها یا غذاهای پر زرق و برق دریایی را ثبت نمایند. منطقه اطراف شهر بک ها (Bac Ha) به طور خاص پر از بازارهای مختلف است و هر جایی از شمال ویتنام که هستید این منطقه را از دست ندهید.

  1. جزایر کان دائو (Con Dao)

شاید انرژی آتشینی که صفت مشخصه شهرهای ویتنام است مسموم­ نماینده باشد، اما هر زمان به سم ­زدایی احتیاج داشته باشید این جزیره­ های حاره ­ای فوق­ العاده آرام مناطقی مناسب برای آرامش ­اند. کان دائو، که زمانی دوزخ نسلی از زندانیان به شمار می­ رفت، اکنون مقصدی بهشتی با سواحل دوردست است؛ منطقه ای بکر برای قایقرانی و با طبیعت متنوع. مکانی عالی برای گشت و گذار با دوچرخه برای کسانی که رویای گردش در ساحل را در سر دارند، آن هم در حالی که استراحت گاه اصلی کان سان (Con Son) یکی از جذاب­ ترین شهرهای ویتنام است.

  1. پارک ملی کت تین (Cat Tien)

کت تین منطقه­ ای قابل دسترس و حافظت­ شده است که در راستا مناسبی در میانه راه هو شی مین به دَلَت (Dalat) قرار گرفته است. این منطقه در راستا منحنی رودخانه دونگ نای (Dong Nai) واقع شده و رسیدن به آن تقریباً یادآور فیلم اینک آخر الزمان است. فعالیت­ های رایج در سفر به این منطقه ترکینگ، دوچرخه­ سواری و مشاهده حیات وحش است: ترکینگ به سمت منطقه گیبون­ های وحشی را از دست ندهید. این پارک مرکز زندگی نوع خاصی از پستانداران نیز هست، جایی که گیبون­ ها و لنگورها به زیستگاه طبیعی­ شان بازگردانده شده ­اند.

  1. زمان نوشیدن قهوه

نخستین شعبه استارباکس در سال 2013 گشایش یافت، اما فرهنگ قهوه در ویتنام به پیش از این زمان برمی­ شود. تقریباً هر محله ای در هر شهر (و بیشتر روستاهای) ویتنام کافه کوچکی دارد که محلی­­ های آن منطقه برای برطرف خستگی کار، کمی دوری از خانواده یا صرفاً فرار از ترافیک به آنجا می­ روند (بیشتر این کافه­ ها در بخش­های ساکت خیابان­ ها واقع شده ­اند و برای ایجاد آرامش پراز گل و گیاه­ اند.). قهوه های ویتنامی گرم یا با یخ (که قهوه سرد بیشتر مخصوص تابستان است)، با شیرینی غلیظ یا فقط با شیر (که آن هم اغلب شیرین و غلیظ است) سرو می ­شوند و باب طبع هواداران قهوه غلیظ با شکر و کافئین فراوان نیز هستند.

  1. دَلَت (Dalat)

دَلَت ملکه کوهستان­ های جنوب غربی است و از زمان ورود استعمارگران فرانسوی مورد توجه گردشگران دنیا بوده است. ویلاهای بزرگ گلیک (Gallic) در میان درختستان­ های کاج جای گرفته ­اند و کل شهر در مرکز دریاچه­ا زیبا واقع شده است. آبشارهای زیاد در گوشه و کنار طبیعت این منظره را آراسته ­اند. دَلَت نیز به سرعت در حال تبدیل به یکی از مراکز ماجراجویی­ های ورزشی ویتنام است: ماجراجویی­ هایی مثل صخره­ نوردی، کنیونینگ، کوه­پیمایی با دوچرخه، کوهنوردی و قایقرانی انتظار شما را می­ کشند. اگر دمای هوای سایگون اذیت­ تان نموده باشد هوای این منطقه تسکین­ تان خواهد داد.

  1. پارک ملی با به (Ba Be)

راستاتان را از میان جمعیت گردشگران ویتنام جدا کنید و به سمت پارک ملی با به بروید، منطقه­ ای با کوه­ های رفیع سنگ آهکی، دره ­های شیب­دار و جنگل ­های همواره سرسبز که مقصد اصلی مسافران ماجراجوست. آبشارها، غارها و دریاچه ­ها در چشم­ اندازی با بیش از 550 گیاه مختلف و صدها گونه پرنده و حیوان در کنار یکدیگر نشسته ­اند. پیش از استراحت و تجدید قوا در خانه ­های محلی دهکده و مهمان­سراهای روستای کم جمعیت محلی­ های تِی (Tay)، سوار بر قایق منظره طبیعی با به را سیاحت کنید یا با کوه پیمایی و دوچرخه­ سواری در این ناحیه به گشت و گذار بپردازید.

  1. مناطق جنگی

منطقه نظامی پاکسازی­ شده در قلب ویتنام دربرگیرنده بزرگ­ ترین مرکز تجمع مناطق جنگی از زمان جنگ آمریکاست (و بعضی از بهترین راهنمایان گردشگری در آنجا حضور دارند تا منطقه را به شما نشان دهند). سفر یک روزه از شهر هو شی مین به کانال­ های جنوبی در مناطق پایینی کو چی (Cu Chi) هواداران زیادی دارد، مناطق جنگی بی­شماری نیز در اطراف وونگ تائو (Vung Tau) وجود دارد که یکی از پایگاه­ های بزرگ گُردان آنزاک (ANZAC) بوده است. یادمان باشد منطقه دیِن بیِن فو (Dien Bien Phu) را در ناحیه دوردست شمالی از دست ندهیم: به تازگی موزه جالبی در این منطقه ساخته شده. این موزه اهمیت نبردی را به نمایش می­ گذارد که منجر شد فرانسوی­ ها به سرعت از اندونزی بیرون رانده شوند.

  1. موئی نه (Mui Ne)

تفرجگاه ساحلی و سرسبز موئی نه، مکانی هیجان ­انگیز برای ماجراجویی ­های ورزشی است. بادهای موافق و شرایط مناسب و کلاس­ های آموزش حرفه­ ای این ناحیه را به پایتخت موج­ سواری بدل نموده است. کسانی که ساحل را ترجیح می­ دهند نیز بیشتر هوادار اسکی روی ماسه و بازی گلف هستند. خود تفرجگاه نیز بیش از 20 کیلومتر خط ساحلی پوشیده از درخت نخل دارد که امتدادش تا کرانه ­های دریای چین جنوبی کشیده شده است. از مهمان­خانه­ ها و استراحتگاه ­های ساحلی گرفته تا کافه­ های بوهو و مراکز آب گرم فوق­ العاده، همه چیز در موئی نی شما را به این منطقه دعوت می نماید.

  1. نوشیدنی بیا هوی (Bia Hoi)

بیا هوی یکی از لذت بخش ترین بخش­ های سفر به ویتنام است، نوشیدنی تازه ­ای بدون مواد افزودنی و مواد نگهدارنده که می­ توانید روزانه آن را تهیه و در ساعت­ های مختلف میل کنید. گفته می­ شود این نوشیدنی بسیار ارزان ­قیمت و در دسترس را بیش از 40 سال پیش اهالی کشور چک به هانوی آورده ­اند. در هر شهر مکانی مخصوص سرو بیا هوی می ­بینید که در بالکن­ های خیابانی آنها تجربه­ ای بسیار محلی انتظارتان را می­ کشد. بر روی یکی از این چارپایه­ های کوچک پلاستیکی بنشینید و از نوشیدنی­ تان لذت ببرید. در این کافه­ ها اغلب اسنک نیز فروخته می ­شود.

  1. ترکینگ در ساپا (Sapa)

راه ­تان را از کرت­ های شالیزارها به سمت دره ­های پایین­ دست در پیش بگیرید، به جایی که روستاهای همونگ (Hmong)، ردزائو (Red Dzao) و گیای (Giay) قرار گرفته­ اند. در بالادست، شیارهای مارپیچی رشته­ کوه ­های هوانگ لیِن (Hoang Lien) (که فرانسوی­ ها نام آلپ منطقه تونکینی (Tonkinese) را به آن داده اند) سر بر آسمان می­ ساید. ییلاقات اطراف ساپا، که همه نوع رنگ سبزی در منظره ­اش می­ بینید، ویترین باوقارترین دورنماهای روستایی ویتنام و گوشه کوچکی از تنوع فرهنگی حیرت­ انگیز این کشور است. اینجا برجسته­ ترین قلمروی است که می ­توانید کفش­ های کوهنوردی ­تان را به پا کنید و به دل راستاهای پیاده ­روی بزنید.

منبع: دالاهو
انتشار: 28 مهر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 451

به "19 جاذبه ویتنام که حتما باید ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "19 جاذبه ویتنام که حتما باید ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید