3 الزام برای توسعه روابط تهران-بیشکک؛ اوراسیا ظرفیت بی نظیر همگرایی

به گزارش مجله باهام، سفیر سابق ایران در قرقیزستان گفت: اکنون که تهران به اتحادیه مالی اوراسیا ملحق شده ظرفیت بسیار بزرگی برای فعالین مالی به وجود آمده تا در قلمرو این اتحادیه فعالیت نمایند.

3 الزام برای توسعه روابط تهران-بیشکک؛ اوراسیا ظرفیت بی نظیر همگرایی

علی نجفی خوشرودی سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان در گفت وگو با خبرنگار دفاتر منطقه ای خبرنگاران گفت: ایران و قرقیزستان با وجود اینکه فراز و نشیب هایی در مواقع مختلف داشته اند اما از ظرفیت بسیار زیادی برای توسعه مناسبات برخوردار هستند.

وی اضافه کرد: قرقیزستان و سایر کشورهای آسیای مرکزی، کشورهای حوزه تمدنی ایران به شمار می روند و اشتراکات تاریخی و فرهنگی زیادی با آنها داریم.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان توضیح داد: بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حوزه آسیای مرکزی اشتراکات دینی زیادی وجود دارد و 80 درصد جمعیت آنها دین اسلام دارند.

نجفی خوشرودی گفت: ایران دستاوردهای بسیار خوبی در روابط خود با قرقیزستان در طول سال های اخیر داشته و این دستاوردها بعد از استقلال جمهوری قرقیزستان حاصل شده است. این در حالی است که ما همیشه در حوزه مالی وضعیت روابط و دستاوردهای موجود با ظرفیت های این بخش همخوانی ندارد که البته دلایل متعددی دارد.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان اضافه کرد: ناپایداری های سیاسی که در مقاطع مختلف در قرقیزستان به وجود آمده و همچنین مسائل بین المللی ایران و محدودیت های ناشی از تحریم بخشی از عدم توسعه مبادلات مالی بین ایران و قرقیزستان است.

وی اضافه کرد: بزرگترین عامل در عدم توسعه روابط مالی بین دو کشور عدم شناخت ناکافی دو طرف و فعالین مالی آنها نسبت به ظرفیت های همکاری فی مابین است که البته در این راستا برگزاری کمیسیون های مشترک مالی و همایش های تجاری و برگزاری نمایشگاه ها می تواند نقش بسیار مثبتی در توسعه مبادلات بازرگانی، فراوریی، تجاری و مالی داشته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جمهوری اسلامی ایران گفت: نقش رسانه ها و دیپلماسی عمومی در ارائه تصویری روشن از دو کشور ایران و قرقیزستان می تواند به توسعه روابط مالی بین تهران و بیشکک یاری کند.

وی گفت: باید کوشش کنیم مردم قرقیزستان اینگونه احساس نمایند که در ایران شرایط با ثبات و امن وجود دارد و می توانند از این ظرفیت ها و توانمندی هایی که طرف ایرانی دارد استفاده نمایند می تواند منجر به آرامش آنها گردد.

نجفی خوشرودی اعلام نمود: باید کوشش کنیم فعالین مالی ایرانی تصور ننمایند که قرقیزستان کشور کوچکی است. آنها باید در قد و قواره و اندازه خود در حوزه های مختلف تجاری به توسعه همکاری های بازرگانی و مالی بین تهران و بیشکک یاری نمایند.

وی گفت: زمانی که من به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان حضور داشتم دو نمایشگاه بزرگ در بیشکک برگزار کردیم ضمن اینکه یکی نمایندگی یکی از خودروسازان ایرانی را در این کشور فعال کردیم.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان اضافه کرد: یکی از کارخانه های بزرگ ایرانی فراوری محصولات کیک، بیسکویت و شکلات نیز در این کشور در حال فعالیت است که نشان دهنده توانمندی لازم برای حضور در بازارهای این کشور است.

نجفی خوشرودی گفت: در جمهوری اسلامی ایران شرکت های بزرگی وجود دارد که می تواند کارهای بزرگ مالی و فراوریی در قرقیزستان انجام دهد. ضمن اینکه باید بدانیم که بازار این کشور در حد و اندازه های خودش است اما طرف قرقیزستانی هم اجناس و کالاهایی دارد که می تواند نیازمندی های ایران را تأمین کند که می توانم به محصولات کشاورزی و دامی اشاره کنم.

وی اضافه کرد: اگر ایران و قرقیزستان در مورد صنایع مشترک و فراوری مشترک با یکدیگر همکاری های لازم را داشته باشند می تواند فرصت بسیار خوبی را ایجاد کند.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان گفت: حالا که جمهوری اسلامی به اتحادیه مالی اوراسیا ملحق شده فکر می کنم ظرفیت بسیار بزرگی برای فعالین مالی ما به وجود آمده که در قلمرو این اتحادیه بتوانند فعالیت نمایند.

نجفی خوشرودی گفت: در قرقیزستان با توجه به اینکه بروکراسی کمتری در این کشور نسبت به روسیه وجود دارد می تواند سرپل مناسبی برای اقدامات تجاری جمهوری اسلامی ایران به حساب آید.

وی گفت: باید سه کار مهم برای توسعه روابط و مبادلات ایران و قرقیزستان در دستور کار مسئولان دو کشور قرار گیرد؛ باید در حوزه شناخت و آگاهی بیشتر نسبت به ظرفیت های دو کشور اقدامات لازم صورت گیرد؛ برقراری پرواز مستقیم می تواند در توسعه فعالیت ها مثمن ثمر باشد؛ تسهیل در صدور ویزا که می تواند این موارد روابط ایران با قرقیزستان را به صورت انقلابی متحول کند.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان اضافه کرد: ظرفیت بسیار نهفته ای در حوزه گردشگری بین دو کشور وجود دارد که با توجه به تنوع آب و هوایی ایران و ظرفیت توریسم سلامت و همچنین موضوعات مذهبی می تواند منجر به توسعه روابط دو کشور گردد.

نجفی خوشرودی گفت: شیعیان قرقیزستان می توانند برای زیارت اماکن مذهبی و مقدس ایران به کشورمان سفر نمایند ضمن اینکه با توجه به تنوع و جذابیت های بی نظیر در قرقیزستان نظیر کوه، دشت، دریاچه می تواند باعث جذب توریسم ایرانی برای سفر به این کشور گردد.

وی گفت: بسیاری از ایرانیان به دنبال مقاصد جدید گردشگری هستند این در حالی است که قرقیزستان کشوری مسلمان است و شرایط بسیار مناسبی دارد که با توجه به ارزان بودن کالا و خدمات و امنیت صرفه مالی مناسبی برای توریسم به این کشور را دارد.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان در انتها توضیح داد: اگر شناخت لازم از دو کشور به وجود آمده و پرواز مستقیم برقرار و تسهیلات لازم برای صدور ویزا در نظر گرفته گردد قطعاً این روند بر توسعه هر چه بیشتر روابط مالی و توریسم بین دو کشور کارساز خواهد بود.

ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 1 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 610

به "3 الزام برای توسعه روابط تهران-بیشکک؛ اوراسیا ظرفیت بی نظیر همگرایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 الزام برای توسعه روابط تهران-بیشکک؛ اوراسیا ظرفیت بی نظیر همگرایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید