احتمال خروج یونان از منطقه یورو افزایش می یابد؛ تشدید تنش ها در روابط برلین-آتن

به گزارش مجله باهام، خبرنگاران: یک روزنامه آلمانی در گزارشی با نگاهی به تحولات اخیر در اتحادیه اروپا و یونان و تشدید تنش ها بین برلین و آتن بر سر مسئله بدهی های این کشور احتمال خروج یونان از منطقه یورو را رو به افزایش دانست.

احتمال خروج یونان از منطقه یورو افزایش می یابد؛ تشدید تنش ها در روابط برلین-آتن

سفر با تور یونان ارزان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه تاگس اشپیگل در گزارشی نوشت: در برلین و بروکسل خروج یونان از منطقه یورو همیشه امری قابل تصورتر و محتمل تر به نظر می رسد. ظاهرا دولت یونان اطلاعاتی را که سازمان های اروپایی احتیاج دارند در اختیار آن ها قرار نمی دهد. وضعیت متشنج تر و لحن های بکار برده شده همیشه خشن تر می گردد.

تاگس اشپیگل در ادامه نوشت: با توجه به عدم آگاهی درباره شرایط مالی یونان و آمادگی هماهنگی پایین دولت جدید یونان، سیاست اروپایی همیشه به صورت قدرتمندتر روی خروج یونان از منطقه ارز مشترک اروپایی تاکید می نماید.

از همه جلوتر و در صف مقدم، وزیر دارایی آلمان در این باره اظهار نظر نموده و یک سناریوی خروج برنامه ریزی نشده یونان از منطقه یورو را قابل تصور دانسته است.

وی در این باره گفته است: از آنجایی که امکان تصمیم گیری در این باره که چه اتفاقی می افتد به دست خود یونان است و ما دقیقا نمی دانیم که مسئولین در یونان چه می خواهند انجام دهند نمی توانیم چنین سناریویی را رد کنیم. بی تجربگی دولت جدید یونان خطر چنین سناریوی احتمالی را افزایش می دهد.

البته در اصل، وام دهندگان بین المللی و دولت یونان حداقل به صورت رسمی می خواهند از خروج یونان از منطقه یورو جلوگیری نمایند.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب نوشت: میزان مسائل و مسائل یونان اما همچنان برای شرکای این کشور در منطقه یورو شفاف نیست. کارشناسان مالی کمیسیون اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول مجددا از روز پنج شنبه به یونان سفر نموده اند؛ اما آنجا دیگر دسترسی مستقیمی به وزارتخانه ها ندارند چرا که طرف یونانی اقدامات تروئیکای اروپایی در قبال یونان ر ا تحقیر نماینده ارزیابی می نماید.

یکی از دیپلمات های آشنا با فرآیندهای بروکسل در این راستا در مصاحبه با تاگس اشپیگل گفت که شروع مصاحبهها در آتن وحشتناک بود. روند مصاحبه ها خیلی بد جریان پیدا کرد. خطر خروج یونان از منطقه یورو روزانه افزایش می یابد. اما نخست وزیر یونان می تواند به این روند افزایشی پایان دهد در صورتی که به صورت جدی با این انستیتوهای مالی همکاری کند. اگر وی به صورت قابل اعتماد همکاری کند، بانک مرکزی اروپا می تواند اعتبارهای اضطراری را در اختیار یونان قرار دهد اما در غیر این صورت اتفاقی نمی افتد.

آلکسیس تسیپراس روز آدینه در دیداری در بروکسل گفت که ما به دنبال بهترین راه می گردیم تا توافق انجا گرفته با گروه یورو در بیست فوریه را اجرایی کنیم.

همزمان وی تاکید نمود که اما این یک مسئله یونان نبوده بلکه یک مسئله اروپایی است.

سخنگوی دولت یونان بعد از یک دیدار نخست وزیر این کشور با رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت: هر دو طرف در این مسئله با هم توافق دارند که شرایط جدی است.

یان کلود یونکر رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا قبل از دیدار اخیر خود با نخست وزیر یونان گفته بود که از تحولات اخیر ناراضی است. وی خواست در یافتن راه حلی سودمند واقع گردد و در عین حال شکست در این راستا را کاملا رد نکرد.

وی در عین حال گفت که کمیسیون اینجا بازیگر مهمی نیست. همه این تصمیم گیری ها در منطقه یورو گرفته می گردد.

تاگس اشپیگل در ادامه نوشت: بعد از جبهه گیری ها و رویارویی های شدید بین برلین و آتن و مناقشاتی که اخیرا درباره غرامت های جنگ جهانی دوم بین این دو به وجود آمد، طرف آلمانی روز آدینه کوشش کرد تا راستا اعتدال را در پیش گیرد.

سخنگوی دولت آلمان روز آدینه گفت که ما می خواهیم برای یونان یک دوست خوب و شریک باشیم.

اواسط هفته گذشته مطبوعات یونانی گزارش دادند که سفیر یونان در برلین رسما این شکایت را به وزیر دارایی آلمان وارد کرد که در یک کنفرانس مطبوعاتی به وزارت دارایی یونان توهین نموده است.

پانوس کامنوس وزیر دفاع یونان نیز در جدیدترین مصاحبهی خود با نشریه بیلد شدیدا آلمان را مورد انتقاد قرار داده و به یک پرونده رشوه خواری مربوط به سال های اخیر در خصوص وزیر دارایی آلمان اشاره نموده و گفت: ما یونانی ها دقیقا به خاطر داریم که آقای شایبله باید ازمسئولیت خود به عنوان ریاست حزب کناره گیری می کرد چرا که متهم به رشوه خواری بود.

وی همچنین برلین را متهم کرد که سعی می نماید از ساختن دولت جدید یونان جلوگیری به عمل آورد.

وزیر دفاع یونان همچنین گفت که دولت آلمان در اموری دخالت می نماید که ربطی به آن ندارد.

وی همچنین به وزیر دارایی آلمان این انتقاد را وارد کرد که یک جنگ روانی علیه یونان به راه انداخته است. وولفگانگ شایبله وزیر دارایی آلمان به این ترتیب مناسبات بین دو کشور را مسموم می نماید. به نظر من آقای شایبله، من و وزیر دارایی یونان را نمی خواهد. اما ما هر دو از طرف ملت یونان انتخاب شده ایم و یک موافقت 80 درصدی را داریم و برای ملت یونان سخن می گوییم و این دموکراسی است.

کامنوس همچنین گفت که با وجود همه انتقادها به یونان درباره فساد اما این طور نیست که آلمان یا آقای شایبله از هر گونه خطا پاک هستند. نمونه های زیادی از شرکت های آلمانی که درگیر فساد هستند وجود دارد؛ اما در این باره سکوت می گردد.

وی همچنین بر لزوم پرداخت غرامت های جنگ جهانی دوم از طرف آلمان به یونان تاکید نموده و بار دیگر تهدید کرد که اگر یونان برای خروج از منطقه یورو تحت فشار قرار گیرد پناهندگان خود را روانه اتحادیه اروپا می نماید، به این ترتیب دیگر هیچ توافق نامه و قراردادی بین ما نامعتبر است.

ع

منبع: تسنیم
انتشار: 14 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 399

به "احتمال خروج یونان از منطقه یورو افزایش می یابد؛ تشدید تنش ها در روابط برلین-آتن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال خروج یونان از منطقه یورو افزایش می یابد؛ تشدید تنش ها در روابط برلین-آتن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید