امپراتوری مرداک و شایعه سازی علیه چین، هدف انتخاب ترامپ است

به گزارش مجله باهام، به گزارش خبرنگاران، کوین راد که در سال های 2007 تا 2010 و همچنین در سال 2013، نخست وزیر استرالیا بوده است، در یادداشتی که در روزنامه گاردین به چاپ رسید؛ به ارزیابی ادعای ضدچینی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر منشاء بیماری همه گیر کرونا پرداخت و آن را به تئوری توطئه ای تشبیه کرد که تنها هدفش، داغ کردن تنور انتخابات 2020 به نفع جمهوریخواهان است.

امپراتوری مرداک و شایعه سازی علیه چین، هدف انتخاب ترامپ است

راد، نوشتار خود را با تاکید بر اصل بی طرفی نهادهای اطلاعاتی به عنوان بهترین منبع ارزیابی تهدیدات ملی آغاز کرد و از نقش رسانه ها در بیان حقیقت با هدف پرهیز از رواج شایعاتی که به اتخاذ تصمیمات غلط و جبران ناپذیر منجر می شود؛ سخن گفت.

این سیاستمدار حرفه ای استرالیایی از تهاجم 2003 به عراق به عنوان نمونه ای از ارزیابی غلط نهادهای اطلاعاتی آمریکا و جوسازی رسانه ای نیویورک تایمز یاد کرد که در آن مقطع زمانی، مدعی برخورداری رژیم صدام از تسلیحات کشتارجمعی شده بود.

به گفته راد، آمریکا بهای سنگینی برای این داستان سرایی کذب پرداخت که نتیجه ای جز ظهور داعش، گرفتار شدن در جنگ های بی خاتمه خاورمیانه و توسعه دایره نفوذ منطقه ای ایران نداشت.

در رابطه با بیماری همه گیر کرونا نیز، نخست وزیر اسبق استرالیا هشدار داد مبادا در سایه حقیقت طلبی درباره منشاء پیدایش بیماری و انجام تحقیقات مستقل درباره عملکرد سازمان بهداشت جهانی، خود را گرفتار روایت های جعلی و هدفمند کنیم.

راد با اشاره به بیانیه یک جانبه دولت ترامپ مبنی بر اینکه ویروس کرونا از آزمایشگاهی واقع در شهر ووهان چین به بیرون درز پیدا کرده به نقش امپراتوری رسانه ای روپرت مرداک در ترویج این شایعه اشاره کرد و از باب مثال، به مطلبی در روزنامه دیلی تلگراف استناد کرد که به نقل از دولت های غربیِ مجهول الهویه از وجود گزارشی 15 صفحه ای در تائید نقش چین در شیوع بیماری خبر می داد.

بعدها، دیگر رسانه های وابسته به مرداک، به صراحت گفتند که این گزارش را ائتلاف امنیتی پنج چشم شامل آمریکا، انگلیس، کانادا، نیوزیلند و استرالیا تدارک دیده اند حال آنکه در خود گزارش به هیچ وجه به نگارندگان آن اشاره نشده است.

راد در نهایت اینگونه نتیجه گیری می کند که شایعه سازی رسانه ای مرداک تنها یک هدف را دنبال می کند و آن هم صحنه سازی برای پیشبرد کارزار انتخاباتی 2020 به نفع ترامپ است.

در واقع این کارزار در حال حاضر با 3 مسئله مهم روبرو است: نحوه مدیریت بحران کرونا از سوی ترامپ، راهی برای برون رفت از تبعات اقتصادی آن و در نهایت، راهی برای خطاکار جلوه دادن چین.

این ادعا که چین قصد اخلال در فرایند انتخاباتی آمریکا به نفع پیروزی جو بایدن رقیب دموکرات را دارد نیز از همین جا آب می خورد.

حال سوال این است که آیا گزارش 15 صفحه ای مورد استناد گروه رسانه ای مرداک، واقعا از سوی ائتلاف اطلاعاتی موسوم به پنج چشم نوشته شده، یا ساخته و پرداخته آمریکا است. سوال دیگر آن است که چه کسی این گزارش به اصطلاح محرمانه را منتشر کرده آن هم در شرایطی که واشنگتن افشاگری های مشابه از سوی جولیان آسانژ را غیراخلاقی تلقی می کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1104

به "امپراتوری مرداک و شایعه سازی علیه چین، هدف انتخاب ترامپ است" امتیاز دهید

1 کاربر به "امپراتوری مرداک و شایعه سازی علیه چین، هدف انتخاب ترامپ است" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امپراتوری مرداک و شایعه سازی علیه چین، هدف انتخاب ترامپ است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید