انواع بذر سبزه عید و زمان کاشت هرکدام

به گزارش مجله باهام، بذر گندم، یونجه، ارزن، عدس و ماش از رایجترین انواع بذر سبزه عید برای کاشت هستند. انتخاب تخم آفتابگردان، تخم کدو، بذر تربچه، خرفه، نعنا، شنبلیله، خاکشیر و هسته پرتقال، لیمو و نارنج گزینه های خوبی برای داشتن سبزه ای متفات است.

انواع بذر سبزه عید و زمان کاشت هرکدام

خبرنگاران | سرویس گیاهان و حیوانات - با رسیدن ماه اسفند و نزدیک شدن به ایام عید نوروز، بسیاری از خانواده ها برای سبز کردن سبزه برای سفره هفت سین خود، اقدام می نمایند. اگر شما مایل هستید سبزه ای متفاوت داشته باشید، برای بعضی انواع دانه ها لازم است از همین الان برای کاشت سبزه خود آماده شوید. در این مطلب از خبرنگاران قصد داریم شما را با انواع بذر سبزه عید و زمان کاشت هرکدام آشنا کنیم.

انواع بذر سبزه عید

بذر گندم و ارزن ارزانترین و راحت ترین بذرها برای کاشت سبزه عید هستند. همچنین با کاشت دانه های عدس، ماش، ماشک نیز سبزه ای زیبا خواهید داشت و این دانه ها در هر خانه ای یافت می گردد. برای داشتن سبزه ای متفاوت و نیز استفاده از سبزه خود بعد از عید و هدر ندادن دانه هایی که کاشته اید، می توانید با سبز کردن بذرهای سبزی خوردن مانند بذر ریحان، نعنا، تربچه، شنبیله بعد از ایام نوروز سبزه خود را نگهداری و از سبزی های دست پرورده خود میل کنید. همچنین با کاشت دانه پرتقال در گلدان، لیمو یا نارنج می توانید بعد از ایام عید گلدانی زیبا با عطر دلنشین در خانه خود داشته باشید و به فضای خانه سرسبزی و طروات هدیه دهید.

معرفی انواع بذر سبزه عید و زمان کاشت

شاهی: آن را با دو برابر آب برای چند ساعت خیس کنید. 6 روز زمان می برد تا بذرها کامل شوند. رشد گیاه شاهی و خرفه از تمام سبزه ها سریعتر است و نهایت زمان مورد احتیاج برای سبز کردن خرفه و شاهی 10 روز می باشد.

ماش: برای سبز کردن ماش باید 24 ساعت قبل آن را در آب بخیسانید. 10 تا 12 روز زمان لازم است تا بلندی سبزه برای عید مناسب باشد. پس مناسب ترین زمان برای سبز کردن گیاه ماش روز 18 اسفند است.

لوبیا چشم بلبلی: لوبیاها را به مدت 24 ساعت در آب خیس کنید. این بذر را 15 تا 17 روز قبل از عید آماده کنید.

گندم: بذرهای گندم را یک و نیم روز بخیسانید و از 20 اسفند آن را سبز کنید.

عدس: عدس ها را یک روز در آب خیس کنید و از روزهای 14 یا 15 اسفند آن را تهیه کنید.

خرفه: خرفه رشد سریعی دارد و البته لازم هم نیست زیاد بلند باشد، زیرا بافت ریز و پنبه ای دارد. آن را 3 تا 4 ساعت بخیسانید و 10 روزه یک سبزه زیبا داشته باشید.

یونجه: بذر یونجه هم خیلی زود رشد می نماید و آماده می گردد. یک روز کامل آن را در آب خیس کنید و از روز 15 اسفند دست به کار پرورش آن شوید.

شنبلیله: شنبلیله نیز از گیاهانی است که سریع رشد می نماید پس احتیاج به زمان زیادی برای سبز کردنش ندارد. این گیاه برای جوانه زدن به 2 الی 3 روز زمان احتیاج دارد و برای رسیدن به رشد مناسب تا روز 13 فروردین تنها به 14 روز زمان احتیاج دارد.

ارزن: یکی از محبوب ترین گیاهان برای سبزه انداختن ارزن است. این گیاه تنها به 4 روز زمان احتیاج دارد برای جوانه زدن و همچون شنبلیله بهترین زمان برای رشد این سبزه تا روز 13 فروردین تنها 14 روز قبل از عید است.

بذرهایی که لازم است حدود 6 تا 8 ساعت خیس بخوردند:

نام بذرمدت زمان جوانه زدن
یونجه5-6 روز
شنبلیله3-4 روز
تربچه 4-5 روز
کنجد1-2 روز

بذرهایی که لازم است 24 ساعت خیسانده شوند:

نام بذرمدت زمان جوانه زدن
نخود3-4 روز
عدس3-5 روز
ماش3-5 روز
سویا3-5 روز
آفتابگردان1-2 روز
گندم2-3 روز
چاودار2-3 روز
ارزن3-4 روز

نحوه کاشت انواع بذر سبزه عید

بعد از اینکه بذر گیاه مدت زمان کافی خیس خورد، بذرها را داخل پارچه نخی یا گونی پیچیده و مرطوب نگه دارید و مدام جا به جا کنید تا دانه ها یکنواخت جوانه بزند. دانه های جوانه زده را به ظرف مورد نظر برای سفره هفت سین خود انتقال دهید و تا چند روز روی انها را با پارچه نخی نمدار بپوشانید. یکی دو روز بعد که جوانه ها کمی رشد نموده و قد کشیدند، پارچه را بر دارید. سبزه خود را به مکانی دور از تابش نور مستقیم خورشید انتقال دهید و آن را در هوای خنک نگهداری کنید تا سبزه شما پر پشت و پر رنگ گردد. البته کاشت بعضی انواع بذر سبزه عید با این روش کلی، اندکی تفاوت دارد.

شرح این نکته لازم است: چنانچه تمایل دارید روی سطوح شیب دار ، کوزه، عروسک و یا ماکت های مختلف سبزه عید خود را سبز کنید باید از بذرهای لعاب دار مانند بذر خاکشیر، شاهی، خرفه و منداب (کیکوج) بهره ببرید.

ویژگی این بذرها این است که بعد از خیس شدن حالت ژله ای به خود می گیرند و به همین دلیل قابلیت چسبندگی روی سطوح مختلف (حتی سطوح عمودی) را دارا می باشند.

منبع: setare.com
انتشار: 16 بهمن 1399 بروزرسانی: 16 بهمن 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1527

به "انواع بذر سبزه عید و زمان کاشت هرکدام" امتیاز دهید

2 کاربر به "انواع بذر سبزه عید و زمان کاشت هرکدام" امتیاز داده اند | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع بذر سبزه عید و زمان کاشت هرکدام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید