برای تعمیر کامپیوتر باید از این 7 ابزار بهره ببرید

به گزارش مجله باهام، مهارت های فنی تنها پیش احتیاج برای ورود به دنیای تعمیر کامپیوتر نیستند؛ داشتن ابزار مناسب به همان میزان اهمیت دارد. در این مطلب به 7 ابزار مهم می پردازیم که قبل از شروع تعمیر کامپیوتر توصیه می کنیم آن ها را به همراه داشته باشید.

برای تعمیر کامپیوتر باید از این 7 ابزار بهره ببرید

سری پیچ گوشتی

برای باز کردن قطعات کامپیوتر مانند کیس، مادربورد و هارددیسک، به یک مجموعه پیچ گوشتی ظریف و باکیفیت احتیاج دارید. این مجموعه ها حاوی پیچ گوشتی هایی با نوک های مختلف مانند فیلیپس، تخت، آلن و غیره هستند که اطمینان می دهند هنگام باز کردن پیچ ها، آن ها را ساییده نکنید یا به قطعات ظریف آسیب نرسانید.

بعلاوه، نوک های مغناطیسی آن ها از افتادن و گم شدن پیچ های کوچک در هنگام باز کردن جلوگیری می نماید و استفاده از آن ها ایمن است. به همین علت اولین ابزار مهم برای تعمیر کامپیوتر، بهره گیری از سری پیچ گوشتی باکیفیت و ظریف است.

دستبند آنتی استاتیک

عواملی مانند رطوبت پایین، پوشیدن لباس های الیاف مصنوعی یا راه رفتن با پای برهنه روی فرش می تواند باعث ایجاد بار الکتریسیته ساکن در بدن شما گردد. هنگام تعمیر کامپیوتر و در دست گرفتن قطعات حساس مانند پردازنده، ماژول های حافظه و مادربورد، باید به الکتریسیته ساکن بدنتان توجه داشته باشید. البته در این مورد باید بگوییم که حین اسمبل کردن کیس کامپیوتر هم توصیه می گردد از چنین دستبندهایی استفاده کنید.

این قطعات فقط توان تحمل سطوح مشخصی از ولتاژ و جریان را دارند و تجاوز از این مقادیر می تواند به آن ها آسیب جدی وارد کند. برای کاهش این خطر و اجتناب از هزینه های بالای تعمیر یا جایگزینی قطعات، بهتر است سراغ دستبندهای آنتی استاتیک بروید که به طور مؤثر هرگونه بار الکتریسیته ساکن را از بین می برد.

اسپری هوای فشرده

تجمع گرد و غبار اغلب علت اصلی بسیاری از مسائل کامپیوتر است. زمانی که گرد و غبار، منافذ تهویه و فن ها را مسدود می نماید، باعث داغ شدن بیش از حد کامپیوتر شده و در نتیجه سرعت فن های پردازنده گرافیکی (GPU) را کاهش می دهد و منجر به مسائل عملکردی می گردد. بنابراین، اولین کاری که هنگام تعمیر کامپیوتر باید انجام دهید، خلاص شدن از شر این تجمع گرد و غبار است. البته به غیر از موضوع تعمیر کامپیوتر، همیشه توصیه می گردد که به تمیز کردن کامپیوتر خود توجه نشان دهید.

برای این کار به اسپری هوای فشرده احتیاج دارید. این اسپری که با گاز پرفشار پر شده، می تواند گرد و غبار را از قطعات کامپیوتر شما مانند مادربورد، فن پردازنده مرکزی (CPU)، کارت گرافیک و منبع تغذیه دور کند.

مولتی متر

در حین تعمیر کامپیوتر، ممکن است احتیاج به ارزیابی جنبه های مختلفی مانند ولتاژ خروجی منبع تغذیه، تداوم سیم ها یا کانکتورها و سلامت اجزای مادربورد مانند مقاومت ها، خازن ها و دیودها داشته باشید. به همین ترتیب، آنالیز سایر بردهای مدار اغلب لازم است. در این موارد، مولتی متر ابزاری بسیار ارزشمند به شمار می رود.

با میزان گیری ولتاژ، جریان، مقاومت و سایر پارامترها، می توانید ناهنجاری هایی را که نشان دهنده مسائل جدی سخت افزاری است، شناسایی کنید و هر گونه مشکل الکتریکی را که هنگام تست بخش های مختلف کامپیوتر با آن روبرو می شوید، رفع نمایید. بنابراین، داشتن یک مولتی متر در جعبه ابزار تعمیر کامپیوتر شما لازم است.

گوش پاک کن

هوای فشرده می تواند به پاک کردن گرد و غبار از اجزای اصلی کامپیوتر یاری کند، اما بعضی از نواحی، مانند اتصالات رم، کانکتورهای مادربرد، شکاف ها و درزها، به تمیزکاری ملایم تری احتیاج دارند. گوش پاک کن محصولی ایده آل برای تمیزکاری دقیق این قسمت های حساس کامپیوتر شما است.

گوش پاک کن ها در دو انتهای خود پنبه دارند و به شما این امکان را می دهند که به طور مؤثر گرد و غبار و کثیفی را از بین ببرید، کارهایی مانند پاک کردن به جای مانده خمیر حرارتی یا اعمال خمیر نو را انجام دهید. به لطف ماهیت نرم آنها، از خطر خراشیدن یا آسیب رساندن به هر قسمت ظریف کامپیوتر جلوگیری می گردد و به طور بالقوه شما را از تعمیرات پرهزینه نجات می دهد.

کاسه مغناطیسی

اگرچه پیچ گوشتی با نوک مغناطیسی از افتادن و گم شدن پیچ و مهره ها و سایر قطعات فلزی در حین جداسازی قطعات جلوگیری می نماید، اما همچنان داشتن جایی برای نگهداری آنها مهم است. در اینجا، کاسه مغناطیسی به یاری شما می آید.

این ظرف فلزی کوچک و کم عمق دارای یک کفه مغناطیسی است که هر قطعه فلزی که داخل آن قرار دهید، مانند پیچ و مهره، را به طور ایمن نگه می دارد و از غلتیدن آن ها روی میز کارتان جلوگیری می نماید. علاوه بر این، می توانید قطعات فلزی مختلف را به صورت جداگانه و به روشی که به راحتی به خاطر بیاورید، سازماندهی کنید. این کاسه فلزی با نگه داشتن همه چیز در دسترس و سازماندهی شده، می تواند فرآیند تعمیر را سرعت بخشد. بعلاوه، می توانید آن را بدون ریختن هیچ یک از قطعاتی که در آن نگه داشته می گردد، در فضای کار خود جابجا کنید.

برس آنتی استاتیک

در حالی که گوش پاک کن و هوای فشرده به پاک کردن گرد و غبار و آلودگی یاری می نمایند، تمیزکاری عمیق تر احتیاجمند یک برس آنتی استاتیک است. این برس ها مانند دستبندهای آنتی استاتیک، دارای الیافی هستند که برای پاک کردن آلودگی بدون ایجاد بار الکتریسیته ساکن (استاتیک) طراحی شده اند، که می تواند به قطعات کامپیوتر شما آسیب برساند. این سرمایه گذاری بعلاوه می تواند شما را از ضررهای قابل توجه ناشی از خرابی سخت افزار محافظت کند.

اگر در زمینه تعمیر کامپیوتر تجربه کافی ندارید، بهتر است قبل از انجام این کار تمام ابزارهای لازم را در اختیار داشته باشید و آموزش های زیادی را ببینید تا حین انجام این کار با مشکل خاصی روبرو نشوید. در نهایت، تنها در صورتی که دانش فنی کافی داشته باشید اقدام به تعمیر کامپیوتر کنید؛ در غیر این صورت، یک اشتباه ساده می تواند منجر به هزینه های قابل توجه گردد. باید یادآوری کنیم برای خرید لپ تاپ و خرید کیس اسمبل شده، می توانید به سایت خبرنگاران سر بزنید.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 خرداد 1403 بروزرسانی: 29 خرداد 1403 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 2418

به "برای تعمیر کامپیوتر باید از این 7 ابزار بهره ببرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای تعمیر کامپیوتر باید از این 7 ابزار بهره ببرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید