دکترهای آینده هم دست به کار شدند

به گزارش مجله باهام، هر کسی یک گوشه از کار را گرفته است. برخی ها در خانه مشغول تهیه ماسکند، برخی ها شب و روز با وایتکس و شوینده عابربانک ها را تمیز می نمایند، برخی ها هم برای کادر درمان خوراکی تهیه می نمایند و قهوه مجانی سرو می نمایند.

دکترهای آینده هم دست به کار شدند

به گزارش خبرنگاران، دانشجوهای پزشکی هم بیکار ننشسته اند. یکی از اولین کمپین های داوطلبی که برای یاری حرفه ای به کادر درمان شکل گرفته، جمعی از بچه های دانشگاه های پزشکی بودند که اعلام کردند داوطلبانه به یاری کشیک بیمارستان ها خواهند رفت.

اسم پویششان را گذاشته اند پویش همراه. دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستند که خودجوش لیستی از کارهایی که می توانند بنمایند را تهیه نموده و از بین اساتید دانشگاه یک نفر را به عنوان رابط انتخاب نموده اند تا با بیمارستان های زیر نظر دانشگاه تماس بگیرند و برای یاری وارد برنامه شیفت های بیمارستانی شوند.

محمد وحیدی از دانشجویان سال هفتم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص این کمپین می گوید: وقتی برای اولین بار اعلام شد که موردی از کرونا در ایران دیده شده است، بیمارستان ها طبعا با مراجعه خیلی زیادی روبه رو شدند که برای آن اماده نبودند. ما هم فکر کردیم در این شرایط چه کاری می توانیم انجام دهیم که با توجه به دانش خودمان بتوانیم باری از روی دوش کادر درمان برداریم. در نتیجه در گروه های دانشجویان فراخوان دادیم که کسانی که اینترن هستند و آمادگی دارند به صورت داوطلبانه کشیک بیمارستان ها باشند، اعلام آمادگی نمایند. کسانی هم که سال پایین تر هستند برای کارهایی مثل پیگیری کسانی که مرخص شده اند یاری نمایند. در حین اینکه شمار داوطلبان افزایش پیدا می کرد، از اساتید عفونی و طب اورژانس دانشگاه هم خواستیم توصیه های عمومی برای آماده کردن بچه ها را فراهم نمایند. فایل هایی را که اساتید ضبط نموده بودند به دست بچه ها رساندیم و بعد هم لیست هایی از داوطلبان بستیم و اینها را به دست ریاست یا معاونت آموزش بیمارستان های زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رساندیم. بچه ها کم کم وارد سیستم شیفت بندی کادر درمان شدند و فعلا توانستیم تا جایی که امکانش بوده بخشی از بار را از روی دوش کادر ثابت درمان بیمارستان ها برداریم.

یکی از بیمارستان هایی که این گروه داوطلبان مشغول یاری به کادر درمان آن هستند، بیمارستان طرفه تهران است که دکتر سعید کریمی رئیس آن در خصوص کمپین دانشجویان می گوید: در حال حاضر بعضی از مراکز درمانی به نیروهای داوطلب نیاز ندارند و بعضی به این نیروها نیاز دارند. بیمارستان طرفه یکی از بیمارستان هایی بود که این داوطلبان را پذیرفت. این بچه ها همه اینترن هستند و دوره آموزش خود را قبلا تکمیل نموده اند. خوشبختانه توانسته اند با تجهیزات کافی حفاظتی و همین طور با دانشی که دارند تا حدودی به کادر درمان یاری نمایند. حداقل در بیمارستان طرفه می توانم بگویم که تجریه حضور آنها تجربه ای پیروز بوده است.

خانم دکتر جمعه طاهرخانی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که مسئولیت بخشی از هماهنگی های کمپین با کادر درمانی بیمارستان های زیر نظر دانشگاه را به عهده دارد هم در خصوص کمپین می گوید: با انتشار اخبار ورود کرونا به کشور طبیعتا نگرانی از بروز بعضی کمبودها در کادر درمان هم وجود داشت. دانشجویان سال بالای پزشکی به همین دلیل احساس مسئولیت کردند و با یک حرکت خودجوش اعلام آمادگی کردند که به یاری کادر درمان بیایند. بنابراین لیستی از بچه های داوطلب تهیه شد و برای آغاز با بیمارستان هایی که بیشترین میزان مراجعه را ثبت نموده بودند هماهنگی شد که بخشی از این اینترن ها به کادر درمان بیمارستان تزریق شوند. از آنجا که این بچه ها داوطلبند، قرار شد در خصوص تقسیم کشیک ها با بیماستان توافق گردد و همین اتفاق هم رخ داد. خوشبختانه تعداد زیادی از دانشجویان در سطوح مختلف اعلام آمادگی نموده بودند اما بیمارستان ها نیازی به استفاده از دانشجویان سال پایین نداشتند بنابراین کسانی که هنوز دوره اینترنی را نگذرانده اند در غالب گروه های دیگری برای پیگیری بیماران ترخیص شده یا خانواده بیمارانی که در بیمارستان بستری شده اند سازمان دهی شدند.

حضور در بیمارستان آن هم به صورت داوطلبانه برای یاری به کادر درمان بیمارستان ها، می تواند تجربه تازه ای برای اینترن های جوان باشد. فراز محمدی یکی از پزشکانی که در این پویش به یاری کادر درمان رفته است، در خصوص تجربه خودش می گوید: بابت اینکه رشته پزشکی را انتخاب نموده ام همواره احساس خوشبختی نموده ام چون این کاری است که با آن می توانم به مردم یاری کنم و از نگرانی های آنها کم کنم. با همه گیر شدن کرونا در ایران نمی توانستم تحمل کنم که در خانه بمانم و استراحت کنم در صورتی که می دانستم اگر در بیمارستان باشم می توانم یاری کنم حال آدم ها زودتر خوب گردد و زودتر به زندگی عادی برگردند. بنابراین من هم مثل خیلی های دیگر به کمپین پیوستم و به بیمارستان رفتم. طبیعتا کشیک داوطلبانه را تا زمانی که به من نیاز باشد ادامه خواهم داد.

محمد صابری، از دیگر پزشکان همراه این کمپین هم در خصوص تجربه اش می گوید: همواره در همه جهان ضعف مدیریت وجود دارد و گاهی ضروری است نیروهای داوطلب یاری نمایند تا فشاری از روی سیستم برداشته گردد. خوشبختانه همکاری داوطلبان آنقدر خوب است و تعداد داوطلبان آنقدر زیاد بوده که کسی برای کشیک دریافت در سختی نیفتاده و حتی اگر حواسمان نباشد به دلیل تعداد زیاد داوطلبان ممکن است بعضی نتوانند شیفت بگیرند. بچه ها خوشبختانه بسیار همراهند و قطعا این همکاری داوطلبانه تا زمانی که نیاز باشد ادامه پیدا خواهد نمود. با این وجود امیدواریم که این کوشش ها ضرورت برنامه ریزی دقیق تر برای روبه رو شدن سیستم درمان با موقعیت های ویژه این چنینی را از بین نبرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 998

به "دکترهای آینده هم دست به کار شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دکترهای آینده هم دست به کار شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید