روش های تقسیم قبض آب مشترک در ساختمان به چه صورت است؟

به گزارش مجله باهام، در ساختمان ها یا آپارتمان هایی که قبوضی مانند آب، برق، گاز برای تمامی واحد ها مشترک می باشد، معمولا درگیری هایی بر سر این موضوع بین افراد ایجاد می گردد و هر از گاهی نیز بعضی فکر می نمایند مبلغی که پرداخت نموده اند به مراتب چیزی بیشتر از میزان مصرف شده بوده است.از آنجایی که عادلانه تقسیم شدن هزینه های مصرفی مشترک موضوع بسیار مهمی است. در این مقاله ما سعی کردیم در خصوص روش های تقسیم آب در ساختمان صحبت کنیم و در خصوص آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. چنانچه شما نیز تجربه زندگی در ساختمانی را داشته باشید که قبوض آن به صورت مشترک است این مطلب برای شما بسیار مفید خواهد بود.

روش های تقسیم قبض آب مشترک در ساختمان به چه صورت است؟

روش های محاسبه قبض مشترک آب در ساختمان

1.محاسبه قبض آب بر اساس متراژ آپارتمان

یکی از روش هایی که می توان هزینه آب مشترک مصرفی ساختمان را با آن معین نمود، برحسب متراژ واحدها می باشد و پرداخت آن به عهده مالک یا استفاده نمایندگان که در واقع همان مستاجر است،می باشد.تقسیم قبض آب مشترک در ساختمان بر اساس متراژ یکی از قدیم ترین راهکارهایی است که به وسیله قانون گذار و مجریان املاک در ساختمان ها و آپارتمان ها معین شده است.بر این اساس مبلغ قبض کنتور آب مشترک بر اساس مساحت واحدهای ساختمان محاسبه می گردد اگر بخواهیم به طور کامل تر در خصوص آن صحبت کنیم باید بگوییم که در این روش هزینه قبض آب کنتور مشترک ساختمان به تعداد واحدها تقسیم می گردد، بر اساس این روش واحدی که مساحت آن 400 متر مربع است باید دو برابر واحدی که مساحت آن 200 متر مربع است، آن مبلغ را پرداخت کند.

2.محاسبه قبض آب مشترک در ساختمان بر اساس تعداد نفرات ساکن در هر واحد

در این روش مبلغی که در قبض معین شده است بر تعداد کل ساکنان ساختمان تقسیم می گردد و در نتیجه سهم هر واحد به تعداد افراد ساکن در واحد بستگی دارد.به طور مثال اگر قبض آب ساختمام مبلغ 600 هزار تومان باشد و در کل 12 نفر در ساختمان زندگی می نمایند. این عدد تقسیم بر 12 می گردد و سهم هر نفر مبلغی در حدود 50 هزار تومان است. در این حالت یک خانواده 4 نفری باید 200 هزارتومان پرداخت نمایند و سهم یک خانواده 2 نفری 100 هزار تومان می گردد.

محاسبه قبض آب آپارتمان به صورت مشترک چه مسائلی دارد؟

تفاوت در تعداد اعضای ساکن در ساختمان

یکی از اصلی ترین مسائلی که محاسبه قبض مشترک آب بر اساس متراژ دارد این است که تعداد همه افراد ساکن در واحد ها یکسان نیست این موضوع زمانی کار ساز است که تعداد افراد ساکن در تمام واحدها مساوی باشند، در غیر این صورت تقسیم عادلانه نیست.

تفاوت در مقدار مصرف واقعی هر مشترک در ساختمان

مورد بعدی این است که مقدار مصرف همه افراد یکسان نیست و برخی مقدار مصرف بیشتری دارند و آب بیشتری نیز مصرف می نمایند به این صورت که به دفعات دوش می گیرند و یا در طول ماه مهمان داری زیادی دارند.در این شرایط طبیعی است که با وجود مساوی بودن تعداد ساکنین واحدها، مقدار مصرف آب در واحدی که آب بیشتری مصرف می نماید، بیشتر است و مجددا تقسیم عادلانه نیست.

عدم حضور برخی از ساکنین در ساختمان

در برخی از واحدهای شرایط زندگی افراد ممکن است به گونه ای باشد که در طولانی مدت در واحد خود حضور نداشته باشند یا شرایط کاری آن به حالتی است که از صبح تا عصر در محل کار خود هستند و در واقع آب بسیار کمی را در طول ماه مصرف می نمایند. معین است که مقدار مصرف آب در واحدهایی که این خصوصیت را دارند، بسیار کمتر از واحدهایی است که در تمام روز طول در منزل حضور دارند.

چطور می توانیم مسائل مربوط به پرداخت قبوض مشترک را کم کنیم؟

از نظر متخصصین حوزه تاسیسات ساختمانی ،کارشناسان شرکت آب و کسانی که در این حیطه مشغول به فعالیت هستند، تنها راهی که می توان با آن به طور عادلانه قبوض آب مشترک را در ساختمان تقسیم کرد استفاده از کنتور فرعی و جداگانه در آپارتمان هایی است که چند واحد دارند. مدیران ساختمان ها همیشه به فکر راهکاری برای برطرف این مشکل هستند اما به دلایلی که در بالا آن ها را ذکر کردیم تا کنون این که تقسیم به طور کاملاعادلانه انجام گردد امکان پذیر نبوده است مگر این که از کنتور های جداگانه استفاده گردد.

نتیجه گیری:

در یان مقاله سعی کردیک روش هایی که برای تقسیم قبوض مشترک آب در ساختمان وجود دارد را برای شما بیان کنیم. بعلاوه در برخی از موارد به علت این که نمی توان مقدار مصرف افراد و بعلاوه تعداد آن ها را به طور دقیق کنترل کرد ممکن است تقسیم به طور کاملا عادلانه انجام نگردد بنابریان برترین حالت برای انجام این کار استفاده از کنتور فرعی است که مقدار مصرفی هر واحد را به طور جداگانه معین می نماید.امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

بیشتر بخوانید:

راهنمای تقسیم و نحوه پرداخت هزینه های مشاعات ساختمان

نرم افزار پرداخت قبض آب ،استعلام قبض آب

معرفی و راهنمای کامل پرداخت قبض در اپلیکیشن خبرنگاران

منبع: هومتیک
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 2215

به "روش های تقسیم قبض آب مشترک در ساختمان به چه صورت است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های تقسیم قبض آب مشترک در ساختمان به چه صورت است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید