روش دریافت تلخی پوست پرتقال و کاربردهای آن در غذا و دسر

به گزارش مجله باهام، بیشتر افراد خوردن پرتقال و مرکبات را دوست دارند. در هنگام خوردن پرتقال دستتان بوی پرتقال می گیرد و سپس پوستش به داخل زباله ها پرتاب می گردد. این کار شرم آور است؛ زیرا تعداد زیادی از کاربردهای منحصر به فرد برای پوست پرتقال وجود دارد که ممکن است حتی فکرش را هم نکنید! اما همانطور که می دانید، پوست پرتقال تلخ است؛ پس در این مطلب روش دریافت تلخی پوست پرتقال را به شما خواهیم گفت؛ با ما همراه باشید.

روش دریافت تلخی پوست پرتقال و کاربردهای آن در غذا و دسر

طرز دریافت تلخی پوست پرتقال تازه

این روش دریافت تلخی پوست پرتقال فوری است و در کمتر از 15 دقیقه شما تلخی پوست پرتقال ها را خواهید گرفت.

  1. اولین نکته و مهم ترین نکته این است که از پرتقال های خوش بو و خوش رنگ بهره ببرید.
  2. برای آغاز، قسمت سفید پوسته های پرتقال را تا جایی که می توانید بگیرید. (این کار منجر به تهیه زست پرتقال می گردد؛ یعنی قسمت نارنجی پوست پرتقال)

    شما می توانید از این وسیله زست گیر مرکبات بهره ببرید

    یا از پوست کن های معمولی بهره ببرید (در همین حد اگر پوست پرتقال را نازک کنید، کافی است)

  3. حالا پوسته ها را خلالی خرد کنید.
  4. در یک قابلمه آب جوش بریزید و پوسته ها را به آن اضافه کنید.
  5. دو تا سه دقیقه اجازه دهید پوست های پرتقال بجوشند.
  6. بعد از این مدت، قابلمه را در آبکش خالی کنید، روس آن آب سرد بریزید و دوباره با آب جوش پوسته ها را درون قابلمه بریزید تا مجددا 2-3 دقیقه بجوشد.
  7. این کار را 5 بار تکرار کنید تا تلخی آن کاملا از بین برود. (اگر می خواهید آن ها را خشک کنید، وقتی آب پوست پرتقال ها کاملا گرفته شد، آنها را درون سینی پهن کنید و در فضای آشپزخانه قرار دهید تا کم کم خشک شوند و درون ظرف شیشه ای در بسته نگهداری کنید.)

نکته خیلی مهم: به هیچ عنوان از عطر دهنده های دیگری مانند وانیل، هل یا زعفران استفاده نکنید؛ پوست پرتقال به تنهایی خودش دنیای عطر و مزه است!

نحوه دریافت تلخی پوست پرتقال خشک شده

اگر از پوست پرتقال آماده استفاده می کنید، در ابتدا آنها را بخیسانید تا نرم شوند؛ سپس مطمئن شوید که قبلا تلخه گیری نشده اند؛ اگر تلخ بودند، مراحل بالا را برای آن انجام دهید.

کاربردهای پوست پرتقال

  • عمدتا دریافت تلخی پوست پرتقال برای مرصع پلو است؛ این غذای مجلسی خوشمزه، با مواد خوشمزه ای مثل خلال پسته بادام، قیسی، خلال پوست پرتقال و … تزیین و سرو می گردد. در این غذا، ضروری است پوست پرتقال های تلخی زدایی شده را، در کمی کره و شکر تفت دهید و روی برنج بریزید.
  • دریافت تلخی پوست پرتقال برای شیرین پلو نیز بسیار مرسوم است. در این غذا نیز برای تزیین، از پوست شیرین شده پرتقال استفاده می گردد.
  • پوست پرتقال، در تهیه مربای پوست پرتقال مجلسی نیز به کار می رود؛ این مربا بسیار خوش عطر و طعم است.
  • همچنین از پوست پرتقال، در تهیه ترشی پوست پرتقال استفاده می گردد.
  • در آخر اینکه زست پرتقال (پوست نازک پرتقال)، در تزیین انواع دسرهای پرتقالی کاربرد دارد.

سخن آخر

کمی از خواص پوست این میوه خوش عطر و بو بگوییم؛ پوست پرتقال می تواند برای کاهش فشار خون استفاده گردد. برای هزاران سال به عنوان بخشی از داروهای گیاهی چینی مرسوم بوده است. پوست پرتقال حاوی ترکیباتی به نام نبیلتیتین است که باعث کاهش خطر ابتلا به التهاب و بیماری قلبی می گردد. نابیلیتین موجود در پوست پرتقال همچنین با کاهش سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) در بدن تاثیر مثبتی بر سلامت شما دارد. مصرف پوست پرتقال ریه های شما را پاک می نماید، اینکار یاری می نماید تا هر نوع خلط که باعث تنگ ریه می گردد از بین برده گردد. پلی ساکارید غیر محلول موجود در پوست پرتقال به جلوگیری از یبوست، سوزش سر دل، تهوع و تشکیل اسید بیش از حد در معده یاری می نماید.

امیدواریم از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید؛ دفعه بعدی که پرتقال خوردید، پوست آن را دور نیاندازید و به غذاهای خود عطر و طعم پرتقالی ببخشید. در آخر پیشنهاد می کنیم طرز تهیه خورش پرتقال شمالی با مرغ بسیار خوشمزه و لذیذ را نیز در خبرنگاران یاد بگیرید.

شما از پوست پرتقال چه استفاده هایی می کنید؟ تجربیات خود را در پایین همین مطلب با ما در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 24 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1400 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1716

به "روش دریافت تلخی پوست پرتقال و کاربردهای آن در غذا و دسر" امتیاز دهید

3 کاربر به "روش دریافت تلخی پوست پرتقال و کاربردهای آن در غذا و دسر" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش دریافت تلخی پوست پرتقال و کاربردهای آن در غذا و دسر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید