طرز تهیه پرتله؛ غذای سنتی استان لرستان

به گزارش مجله باهام، امروز قصد داریم طرز تهیه پرتله غذای سنتی استان لرستان را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

طرز تهیه پرتله؛ غذای سنتی استان لرستان

پرتله غذایی بسیار قدیمی و باستانی در استان است. پِرتلِه از جمله غذاهای ساده زود پخت و بسیار قدیمی و باستانی لرستان است. این غذا با استفاده از شیر و گندم تهیه شده و معمولا در مرنام مذهبی سرو می شود.

مواد لازم برای تهیه پرتله:

اگر می خواهید پرتله بپزید دقت کنید برای خوشمزه کردن پرتله لرستان دقیقا به مقادیر معین شده مواد را استفاده کنید:

گندم شیر (گندم تازه) 1 کیلوگرم

شیر تازه 2 لیتر

نمک به میزان لازم

طرز تهیه آش پرتله لرستان:

گندم شیر را کوبیده و ریز می کنید و سپس در قابلمه ای بزرگ ریخته و بعد از اضافه نمودن تقریبا یک لیتر آب به آن، قابلمه را روی اجاق بمدت 30 تا 40 دقیقه با حرارت ملایم قرار می دهیم تا خوب پخته شود.

شیر را در دو نوبت 15 دقیقه ای به مواد داخل قابلمه اضافه می کنید و هنگام اضافه نمودن آن را مرتب به هم می زنید تا ته نگرفته و یا سر نرود.

پس از گذشت نیم ساعت نمک به میزان دلخواه به غذا اضافه نموده و در قابلمه را بسته زیر غذا را کم نموده تا با حرارت ملایم پرتله خوب لعاب انداخته و آماده سرو شود.

خواص گندم در پرتله

گندم با دانه های غنی از الیاف (فیبر) برای سلامت روده بسیار خوب و موثر است اما از قلم نیاندازید که الیاف این دانه بیشتر در سبوس آن موجود می باشند. مطالعات نشان می دهند که برخی از اجزای این غله مانند پروبیوتیک ها با تغذیه باکتری های مفید روده برای دستگاه گوارش موثر واقع می شوند.

یک مطالعه نشان داد که مصرف سبوس این دانه خطر ابتلا به یبوست را در بچه ها کاهش می دهد. با این حال بسته به علت یبوست، خوردن سبوس همیشه نمی تواند به تنهایی یبوست را درمان کند.

رایج ترین سرطان دستگاه گوارش، سرطان روده بزرگ است. مطالعات نشان داده اند که مصرف غلات از جمله گندم می توانند خطر ابتلا به این سرطان را کاهش دهند. یک مطالعه نشان داد که مصرف غذاهای کم فیبر می تواند تا 40 درصد خطر ابتلا به سرطان را بیشتر کند.

چیزی که معین و قطعی است این است که گندمی که در پرتله است دارای تعدادی از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی گیاهی است که می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

گندم در درمان بسکمک از مسائل دستگاه گوارش مفید است. در مطالعه ای که بر روی تعداد محدودی از بیماران همراه با شاهد صورت گرفت، نتایج مثبتی به دست آمد. در مطالعه ای، مصرف عصاره گندم باعث کاهش اثرات - آمیلوئید شده است.

پژوهش ها نشان داده است که مصرف گندم باعث افزایش فراهمی زیستی سولفات آهن می شود. این اثر را به سلولز و اسید فیتیک موجود در گندم ارتباط داده اند. مصرف عصاره گندم در حیوانات آزمایشگاهی باعث افزایش گلبول قرمز آن ها شده است.

خواص شیر در پرتله

معمولا، سموم بدون این که متوجه شویم از محیط یا غذاهای ناسالم وارد بدن می شوند. نخستین فایده نوشیدن روزانه شیر، خنثی کردن سموم بدن است. سمومی که وارد بدن می شوند بسیار خطرناکند زیرا می توانند باعث سلامتی را مختل کنند. بنابراین، برای از بین بردن سموم می توانید هر روز شیر بنوشید.

استخوان ها و دندان ها دو عضو مهم بدن هستند. استخوان ها در انجام فعالیت ها و حرکت کردن به فرد کمک می کنند. شیر باعث سلامت دندان ها هم می شود بنابراین عمل گوارش، سالم تر شده و ویتامین ها و مواد مغذی موجود در غذا به خوبی جذب بدن می شوند.

اما متاسفانه با بالا رفتن سن، از تراکم و قدرت استخوان ها و دندان ها کاسته می شود زیرا کلسیم- ماده مهم در حفظ تراکم و قدرت استخوان ها و دندان ها- از طریق ادرار دفع می شود.

شیر باعث استحکام استخوان ها و دندان ها شده، تراکم آنها را حفظ می کند و از مسائل مربوط به استخوان و دندان جلوگیری می کند. شیر موجود در پرتله، به تامین نیاز بدن به کلسیم کمک می کند.

خوب است بدانید که خوردن شیر، خطر و عوارض جانبی ندارد مگر برای افرادی که لاکتوز را تحمل نمی کنند. این افراد می توانند شیر بز مصرف کنند.

شیر، علاوه بر کلسیم، کالری هم دارد. کالری شیر موجب تامین انرژی می شود. اگرچه بیشتر افراد معمولا از کالری پرهیز می کنند زیرا می تواند باعث بالا رفتن وزن شود اما بدن به کالری به نام یکی از منابع انرژی نیاز دارد. اما در مصرف کالری، باید بسیار دقت کرد زیرا کالری زیاد خوب نیست و باعث چاقی می شود.

منبع: گردشبان
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1860

به "طرز تهیه پرتله؛ غذای سنتی استان لرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه پرتله؛ غذای سنتی استان لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید