تور هند ارزان: غذاهای محلی دهلی؛ از آلو چات تا مرغ تندوری (قسمت دوم)

به گزارش مجله باهام، دهلی شهری برای تجربه بسیاری از غذاهای محلی و خوش طعم هند است. غذاهایی همانند کاچوری و کاتی رول با طعمی تند و ادویه هایی که وجه مشخصه آشپزی هند به شمار می آیند. با خبرنگاران همراه باشید.

تور هند ارزان: غذاهای محلی دهلی؛ از آلو چات تا مرغ تندوری (قسمت دوم)

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ارزان ما را تجربه کنید. از دهلی، آگرا و جیپور دیدن کنید و در شهر زیبای بمبئی قدم بزنید، در محیط زیبای فیلم های هندی از لحظات لذت ببرید.

در دهلی با تنوع بی نظیر غذاهای محلی هندی روبرو هستیم. در کنار آن، غذاهای خیابانی نیز در این شهر به وفور دیده می گردد و شاید بتوان گفت برترین غذاهای خیابانی در هند را در دهلی می توان خورد. در کنار این غذاهای محلی رستوران هایی با منوی آشپزی بین المللی نیز در این شهر به چشم می خورد. در بخش اول مقاله (غذهای محلی دهلی؛ از آلو چات تا مرغ تندوری) با شماری از غذاهای محلی دهلی آشنا شدیم. در قسمت دوم به سراغ شمار دیگری از غذاهای محلی دهلی می رویم.

گل گاپا

یکی از نان های مشهور هندی ها نان پوری است و نان های پوری آن هایی هستند که بعد از پختن پف می نمایند. یکی از تنقلات مشهور کشور هند پانی پوری یا به اصطلاح محلی گل گاپا است. پانی در لغت به معنای آب و پوری به معنای نان پف نموده است که این نان ها در گل گاپا در ابعاد کوچک پخته می شوند، آب سبز رنگی که نان پوری را در آن می زنند و می خورند بسیار تند است و شامل گشنیز و فلفل سبز و فلفل قرمز و فلفل سیاه و آبلیمو و نمک و شکر و. .. است. در داخل پوری ها مواد مختلفی را قرار می دهند مانند سیب زمینی، تمبر هندی، نخود و بستگی به سلیقه افراد هر ماده ای را می توان در داخل این نان ها قرار داد.

کاچوری

کاچوری یک غذای خیابانی است که از خمیر آرد سفید پر شده با ترکیب چسبنده عدس و ادویه ها به دست می آید، سپس آن را سرخ نموده و با کاری سیب زمینی تند و گرم سرو می نمایند. کاچوری معمولا با سس تمر هندی و سس گشنیز و نعنا خورده می گردد.

جلبی

جالب است بدانید که زولبیا که یکی از شیرینی های پر هوادار ایرانی به خصوص در ماه رمضان است در اصل یک شیرینی هندی است که تاریخ آن به سال 1450 میلادی بر می گردد . این شیرینی در میان هندیان با نام جلبی (jalebi) شناخته شده است.

کباب رشمی

این غذا در اصل غذای سنتی مغول هاست که در دهلی طبخ می گردد. وجه تسمیه آن به علت لعابی است که گوشت پس از خوابیدن در مواد می اندازد. به طور سنتی می توان از گوشت مرغ، گاو یا بره استفاده کرد اما میگو یا حلزون نیز جایگزین های خوبی برای انواع دیگر گوشت در این کباب ابریشمی هستند. این کباب را با chatnis ( چاشنی متشکل از نارگیل، گشنیز و نعناع که معمولا در عطاری یافت می گردد) یا با سس گوجه فرنگی سرو می نمایند .

کوفته مالای

کوفته در ایران بسیار هوادار دارد و کمتر کسی است که این غذا را دوست نداشته باشد. در هند هم نوعی کوفته وجود دارد که ادویه آن نسبت به سایر غذاها کمتر است، پس می تواند گزینه مناسبی برای ما ایرانی ها باشد. این غذا بدون گوشت تهیه می گردد و برای گیاهخواران هم مناسب است. برای درست کردن کوفته مالای، توپ های کوچکی که از سبزیجات درست شده است را کاملا سرخ می نمایند و در سس خامه ای کاری می ریزند. این غذا بیشتر در شمال هند مصرف می گردد و یکی از غذاهای هندی پرهوادار در دنیا است.

کولفی

کولفی یک دسر هندی است که بسیار شبیه به بستنی است. برای تهیه آن از شیر و خامه و هل و شکر و زعفران و پسته استفاده می گردد.

کاتی رول

کاتی رول یکی از غذاهای خیابانی محبوب در دهلی است که گوشت و تخم مرغ و سبزیجات و ادویه را به صورت رول شده می پزند و در غذاخوری های کنار خیابان و رستوران های شیک هندی به فروش می رسد.

لاسی

در زبان اردو به ماستی که به صورت دوغ زده می گردد لسی که با تلفظ لاسی خوانده می گردد، می گویند . لاسی از نوشیدنی های خنک و مشهور هند است که تقریبا مثل دوغ ، ولی در مزه های مختلف ( Mango Lassi - Pineapple Lassi - Salty Lassi ) درست می گردد و عموما به جای نمک از شکر برای درست کردن آن استفاده می نمایند . لاسی مزه شیرینی دارد و خیلی غلیظ تر از دوغ سرو می گردد.

حلوای مونگ دال

ماش بدون پوست که به نام مونگ دال زرد رنگ هم معروف است، ماده اصلی تشکیل دهنده این غذای لذیذ است که مورد علاقه بسیاری از مردم ساکن دهلی است.

موموس

در ده سال گذشته کیوسک هایی که موموس را در دهلی به فروش می رسانند افزایش یافته است. موموس کوفته پر شده با ترکیبی از سبزیجات ، مرغ، گوشت بره و گاو میش است که بخار پز شده و با سس فلفل قرمز تند و سس مایونز سرو می گردد و در دو نوع گیاهی و غیر گیاهی در دسترس است .

پاپری چات

یک غذای خمیری ترد و سرخ شده که با سیب زمینی آب پز، نخود پخته، فلفل، ماست، تمبر هندی، و چند ادویه دیگر طبخ و سرو می گردد . پاپری چات یک میان وعده لذیذ و کاملا سالم است.

رنامالای

اصل این غذا برای شرق هند است ولی در تمامی شمال هند از جمله دهلی نیز مشهور است. رنامالای که در زبان اردو به معنی شهد خامه ای است، از گلوله های اسفنجی پنیر تشکیل شده که به خامه آغشته می شوند . این دسر خوشمزه معمولا سرد سرو شده و عطر و طعم آن با پاشیدن اندازه کمی هل و زعفران مضاعف می گردد . بسته به دستور تهیه، این دسر با بادام، پسته و ترکیبی از میوه های خشک تزئین می گردد .

ساگ چیکن، پنیر

ساگ چیکن یا ساگ پنیر یک غذای معروف و کاملا سالم است که ترکیبی از یک نوع ماده پروتئینی دلخواه و اسفناج ادویه دار یا پیاز و سیر و زنجبیل است.

فرنی

فرنی هندی شباهتی به انواع فرنی ایرانی ندارد. این فرنی بسیار غلیظ تر و مغذی تر است و با برنج و شیر و شکر و کشمش و بادام و زعفران و شیر خشک تهیه می گردد . این فرنی نام مخصوصی برای هندی ها و پاکستانی ها دارد و معمولا در اعیاد مسلمان های دهلی درست می گردد.

منبع: کجارو / / anthropology.ir
انتشار: 7 دی 1400 بروزرسانی: 7 دی 1400 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 2010

به "تور هند ارزان: غذاهای محلی دهلی؛ از آلو چات تا مرغ تندوری (قسمت دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور هند ارزان: غذاهای محلی دهلی؛ از آلو چات تا مرغ تندوری (قسمت دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید