معمای حل نشده تغییر رنگ آب سفره های زیر زمینی در بعضی نقاط فارس

به گزارش مجله باهام، نتایج تحقیقات آبی و زمین شناسی در فارس نشان می دهد که رنگ آب سفره های زیرزمینی بعضی از نقاط فارس دچار تغییراتی شده است.

معمای حل نشده تغییر رنگ آب سفره های زیر زمینی در بعضی نقاط فارس

به گزارش گروه استان های خبرنگاران از شیراز، اولین بار در سال 89 بود که اعلام شد به علت بارش های کم، خشکسالی های پی در پی و استفاده بی رویه از سفره های آب های زیر زمینی، منابع آبی با افت چشمگیری روبرو شدند که احتمال آلودگی منابع آبی فارس وجود دارد.

پایین رفتن سطح سفره آب های زیرزمینی در استان اثرات مختلفی دارد که به عنوان نمونه می توان به فرو نشست زمین اشاره نمود که از اثرات پایین رفتن آب های زیر زمینی است.

یکی دیگر از اثرات افت آب مربوط به آلودگی سفرهای آب زیر زمینی بوده و بعضی کارشناسان بر این باورند که با ادامه این فرایند در آینده، بحران آب مربوط به شوری است.

در حالی که استان فارس بالاترین اندازه دشت ممنوعه ایران را طی چند سال گذشته به خود اختصاص داده است پارسال آب منطقه ای استان بیان نمود که بیش از 95 درصد دشت های فارس از نظر منابع آبی ممنوعه و بحرانی هستند.

آنالیز ها حکایت از این دارد که استان فارس با بیش از 90 دشت رکوردار بیشترین دشت ممنوعه در کشور است.

برداشت بی رویه از آب های زیر زمینی مسائل بسیاری مانند پدیده فرونشست و افزایش دشت های ممنوعه را به همراه داشته به گونه ای که فارس در نرخ فرونشست نیز در کشور مقام اول را از آن خود نموده و علاوه بر این فرونشست دشت های فارس فراتر ازمیانگین جهانی است.

بر این اساس لازم است قبل از اینکه موضوع آلودگی آب در استان به حد بحران برسد تدابیر ویژه ای از سوی سایر دستگاه های مرتبط و کارشناسان انجام گردد.

طهمورث یوسفی مدیر کل مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور با اشاره به انجام مطالعات زمین شناسی در حوزه آب های زیر زمینی استان فارس گفت: یکی از مسائل اساسی و حاد زیست محیطی جنوب کشور به ویژه استان فارس آلودگی آب های زیر زمینی بوده که بر این اساس سازمان زمین شناسی از مدتی قبل مطالعات خود از مرکز استان به سمت جنوب را شروع نموده است.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر 50 درصد مطالعات بر روی آلودگی آب صورت گرفته، بیان نمود: نمونه های به دست آمده در این حوزه برای آنالیز دقیق به آزمایشگاه ارسال شده و نتایج حدود 25 درصد از مطالعات به دست آمده است.

یو سفی توضیح داد: بر اساس مطالعات صورت گرفته و تغییر رنگ آب در بعضی از منطقه ها احتمال اینکه فلوئر آب زیاد شده باشد وجود دارد.

مدیرکل مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور ادامه داد: سازمان زمین شناسی در این مطالعات آنالیز نموده که آیا واحدهای زمین شناسی باعث تغییر رنگ آب شده یا مسائل دیگر بر روی این پدیده تاثیر گذاشته است.

او افزود: به طور حتم اگر یک ماده در آب زیاد یا کم گردد مسائل زیادی را به وجود می آورد که به عنوان نمونه می توان به سمی شدن آب نیز اشاره نمود و از این رو لازم است که مطالعات دقیقی بر روی آب انجام گردد.

یوسفی افزود: به عنوان نمونه یکی از مسائل آلودگی آب بیماری بوده زیرا اگر آب آلوده باشد بیماری هایی مانند کچلی را به همراه دارد که نمونه آن نیز در بعضی از منطقه ها دیده شده است.

مدیرکل مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور اظهار کرد: هجوم آب شور به سمت آب شیرین نیز یکی از مسائل حوزه آب در استان فارس است و به عنوان نمونه می توان به آب های زیرزمینی نزدیک مهارلو اشاره نمود که باعث شور شدن آب شده و باید به این موضوع توجه کرد که شوری فقط نمک نیست بلکه املاح موجود در آب زیاد می گردد و این امر آلودگی را به همراه دارد.

پژوهشگر، زمین شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز پیرامون شرایط آلودگی در استان فارس گفت: دانشگاه شیراز مطالعاتی را بر روی بخشی از منطقه ها استان پیرامون آلودگی آب انجام داده اما مربوط به تمامی استان نیست.

عزت الله رئیسی پدرعلم آب شناسی ایران و پژوهشگر، زمین شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز یکی از مهمترین مسائل آب های زیرزمینی استان را وجود گنبدهای نمکی دانست و گفت: این گنبدهای نمکی باعث شور شدن زیاد آب در بعضی از منطقه ها استان از جمله شهرستان های سروستان و فیروزآباد شده است.

او با اشاره به وجود گنبد نمکی و شوری بالای آب در اطراف سروستان، بیان نمود: به عنوان نمونه وجود گنبد نمکی در فیروزآباد باعث شوری زیاد آب شده به گونه ای که در حوالی رودخانه فیروزآباد کیفیت یا همان راهنمایی الکتریکی از 500 به 19 هزار رسیده است و این امر باعث شد آب این منطقه ها نه برای کشاورزی و نه برای آشامیدن قابل استفاده باشد.

رئیسی توضیح داد: یکی دیگر از مسائل اساسی این است که وجود این گنبدهای نمکی باعث شوری آب شده و در زمان بارندگی نیز سیلاب ها شور می گردد و به همین منظور بعضی از کشاورزان اقدام به نصب دستگاه تصفیه آب برای کشاورزی نموده اند که این امر در آینده بحران زا است زیرا نمک تصفیه شده بر روی زمین باقی می ماند.

پدرعلم آب شناسی ایران و پژوهشگر، زمین شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه در آینده بحران منابع آبی مربوط به شوری آب است، ادامه داد: در سال 63 من در جهرم سخنرانی داشتم که پیرامون شرایط خشکسالی و بحران آب برای این سال ها بود و صحبت هایی را با مسئولان امر مطرح کردم اما توجهی نشد و شرایط آب در حال حاضر این گونه است و اعلام می کنم که در 20 سال آینده بحران آب مربوط به شوری است که باید از همین حالا دست به کار شد و تدابیر ویژه ای را اتخاذ کرد.

او افزود: در حال حاضر پنج شهرستان استان تصفیه فاضلاب دارند و این امر به طور حتم در آینده مسائل بسیاری را به وجود می آورد.

رئیسی استفاده بی رویه از سم و کودها را از دیگر مسائل حوزه آب در استان دانست و افزود: استفاده بی رویه از کود نیترات و سم و ورود این سموم به آب های زیرزمینی می تواند باعث آلودگی آب گردد که بر این اساس باید تدابیری اتخاذ گردد همان گونه که در بعضی از نقاط جهان از سموم با آسیب های بسیار کم استفاده می گردد.

منبع: مهر

ت

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 آذر 1400 بروزرسانی: 6 آذر 1400 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1976

به "معمای حل نشده تغییر رنگ آب سفره های زیر زمینی در بعضی نقاط فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معمای حل نشده تغییر رنگ آب سفره های زیر زمینی در بعضی نقاط فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید