هانتا ویروس چیست ؛ کشف بیماری جدید در چین

به گزارش مجله باهام، روزیاتو/ طبق گزارش ها مردی در چین به خاطر آلودگی به هانتا ویروس جان باخته است. این مرد که از استان یوننان در جنوب غربی چین با اتوبوس به سمت استان شاندونگ در شرق این کشور می رفته در میانه راه به خاطر وخامت حالش جان خود را از دست داده است.

هانتا ویروس چیست ؛ کشف بیماری جدید در چین

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

حالا 32 همسفر این مرد که سوار آن اتوبوس بوده اند نیز تحت آزمایش قرار گرفته اند تا آلودگی احتمالی شان به آن تعیین شود. طبق گزارش نشریه چینی گلوبال تایمز این بیماری به ندرت از انسان به انسان منتقل می شود و نتایج آزمایش این 32 نفر نیز هنوز تعیین نشده است.

هانتا ویروس چیست؟

براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا اعضای خانواده پاتوژن های هانتا ویروس عموما به وسیله جوندگان شیوع پیدا می نمایند. و آلودگی به وسیله هرکدام از انواع هانتا ویروس می تواند بیماری خاصی را در افراد به وجود بیاورد.

هر کدام از انواع هانتا ویروس هم در بدن گونه خاصی از جوندگان میزبانی می شود. این ویروس زمانی که ذرات آن از ادرار، مدفوع و بزاق جونده در هوا پراکنده می شود به وسیله هوایی منتقل می شود. در بعضی موارد نادر اگر انسان توسط یک جانور آلوده به هانتا ویروس گاز گرفته شود ممکن است به این بیماری مبتلا شود.

همچنین احتمال آلودگی به هانتا ویروس در مواردی که فرد بعد از حمل سطوح آلوده به ادرار، مدفوع یا ذرات بزاق جانور ناقل دست خود را به دهان یا بینی خود بزند می تواند به هانتا ویروس آلوده شود.

در ایالات متحده آمریکا اشکال رایج هانتا ویروس که به نام چهان جدید شناخته می شوند می توانند باعث بروز سندروم ریوی یا HPS شوند و نوع دیگری از این ویروس که به نام دنیا قدیمی شناخته میشود و بیشتر در اروپا و آسیا رایج است باعث بروز سندروم کلیوی یا HFRS می شود.

مردم غالبا در محیط های روستایی نظیر جنگل ها، مراتع و زمین های کشاورزی که مملو از جونده است به این بیماری دچار می شوند.

علائم هانتا ویروس نیز عبارتند از خستگی، تب، دردهای عضلانی به خصوص ران ها، کمر و باسن و گاهی اوقات شانه ها. احساس سردی، سردرد، استفراغ و شکم درد از دیگر علائم این بیماری هستند. بعد از 4 تا 10 روز از فاز اول آلودگی به هانتا ویروس، فرد با علائمی نظیر تنگی نفس و سرفه روبرو می شود و ریه هایش از مایع پر می شوند. یکی از افرادی که قبلا به این بیماری مبتلا شده و بهبود یافته آن را با فشار حول قفسه سینه و بالش روی صورت توصیف نموده است. از میان افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند 38 درصدشان جان خود را از دست می دهند.

منبع: همگردی
انتشار: 28 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1003

به "هانتا ویروس چیست ؛ کشف بیماری جدید در چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هانتا ویروس چیست ؛ کشف بیماری جدید در چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید