واکسن کرونا مال همه است، رایگان

به گزارش مجله باهام، گروه جهان ، بیش از 140 سیاستمدار و چهره برجسته جهانی با امضای طوماری، خواستار توزیع عادلانه واکسن کرونا و جلوگیری از انحصاری شدن حق تولید آن شدند.

واکسن کرونا مال همه است، رایگان

به گزارش فایننشال تایمز، پس از آنکه شماری از کشورهای داوطلب برای تولید واکسن خواستار تخصیص میلیاردها دلار از سوی دولت های جهان برای انجام پروژه های تحقیقاتی و تولید انبوه آن شدند، جمعی از فعالان حقوق بشری سازمان ملل و مؤسسه آکسفام، نامه ای سرگشاده با موضوع رعایت عدالت در توزیع واکسن کرونا را با امضای رئیس جمهور آفریقای جنوبی، سنگال، پاکستان و غنا و همچنین گوردون براون نخست وزیر سابق انگلیس، فرناندو کاردوسو رئیس جمهور سابق برزیل، هلن کلارک نخست وزیر سابق نیوزیلند، ماریا فرناندا اسپینوزا رئیس سابق مجمع عمومی سازمان ملل و جوزف استیگلیتز برنده نوبل ادبی و شمار زیادی چهره های شناخته شده سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و تجاری دیگر جهان منتشر کردند.

سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی و رئیس اتحادیه آفریقا گفت: فراخوان تولید واکسن، روزنه امیدی برای پایان یافتن این همه گیری دردناک جهانی است. اما در صورتی مؤثر خواهد بود که به سود همه مردم جهان باشد. در این مورد نمی توان انحصار، رقابت های ناشیانه و منافع ملی گرایانه را تحمل کرد. به واقع فعالان حقوق بشری نگران گم شدن صدای مبهم و گنگ جوامع مدنی در برابر سرمایه گذاران کشورهای ثروتمند هستند. به طوری که ابا کالوندو، سخنگوی اتحادیه آفریقا معتقد است: تلاش آفریقا برای تأمین کیت شناسایی و تجهیزات ایمنی و بهداشتی با زیاده خواهی های کشورهای ثروتمند با بحران روبه رو است. به همین دلیل نگرانیم که در فرایند واکسن نیز کشورهای محروم جهان باز هم قربانی شوند. شرایط طوری است که با حضور کشورهای ثروتمند، سرمایه گذاری های ما هم نتیجه ای نخواهد داشت.ها جون چانگ، اقتصاددان کمبریج و یکی از امضاکنندگان این طومار با اشاره به بندی که سازمان تجارت جهانی را ملزم به تأمین بودجه برای موارد خاص حقوق بشری می کند، گفت: این واکسن حتی با تولید انبوه زمانی مؤثر خواهد بود که در اختیار همه جهان قرار گیرد. حتی اگر مثل خیلی از داروها فقط کشورهای ثروتمند استفاده کنند، هیچ تأثیری در کنترل ویروس نخواهد داشت.در این بین رئیس جمهور آفریقای جنوبی با قدردانی از تأمین بودجه 8 میلیارد دلاری از سوی 40 کشور جهان برای تولید واکسن، درمان و تشخیص کرونا گفت: این کار بزرگ و انسانی نباید در انحصار سودجویان اقتصادی قرار گیرد. سازمان بهداشت جهانی باید مدیریت این کار را در اختیار گرفته و تکنولوژی تولید واکسن و همچنین شرایط تولید آن را در اختیار همه کشورهای جهان بگذارد. اولویت نیز باید با کارگران مشاغل پرخطر دربرابر کرونا، افراد آسیب پذیر و کشورهای فقیر باشد.به همین دلیل، فیلیپ دانتون، یکی از اعضای ارشد بخش بهداشتی سازمان ملل نیز گفت: ما در برهه خاصی از تاریخ هستیم که همه به سود یک هدف حرکت می کنیم.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 1 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1124

به "واکسن کرونا مال همه است، رایگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن کرونا مال همه است، رایگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید