پرداخت 1.5 میلیارد تسهیلات بهزراعی باغات چای

به گزارش مجله باهام، به گزارش خبرنگاران، حبیب جهانساز شامگاه سه شنبه در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران با اشاره به اینکه امسال زراعی مطلوب بوده است، اظهار کرد: در مقایسه با سال گذشته بیش از 4 درصد افزایش فراوری برگ سبز چای داشته ایم.

پرداخت 1.5 میلیارد تسهیلات بهزراعی باغات چای

جهانساز با بیان اینکه امسال بیش از 112 هزار تن برگ سبز چای از چایکاران گیلان و مازندران خریداری شده است، اضافه کرد: از این میزان 90 درصد برگ سبز چای مربوط به چایکاران استان گیلان بوده است.

پرداخت 216 میلیارد تومان سهم دولت به چایکاران شمال

وی با اشاره به اینکه ارزش برگ های خریداری شده 220 میلیارد تومان است، گفت: امسال با حمایت دولت مطالبات چایکاران شمال کشور به موقع پرداخت شد.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه در 7 آبان ماه تمامی مطالبات چایکاران پرداخت شد، بیان نمود: بیش از 216 میلیارد تومان سهم دولت به چایکاران شمال کشور پرداخت شد.

وی با اشاره به سهم 93 میلیارد تومانی کارخانجات چای، توضیح داد: حدود 85 میلیارد تومان از این سهم پرداخت و حدود 5 میلیارد تومان باقی مانده که معادل 3 درصد از مطالبات چایکاران است که با پیگیری های انجام شده در آینده نزدیک پرداخت می گردد.

جهانساز با بیان اینکه از این میزان 2 میلیارد تومان روز گذشته به حساب چایکاران واریز شد، ادامه داد: پرداخت ها در حال حاضر مربوط به مناطقی است که سهم کارخانجات در آن مناطق پرداخت نشده است.

وی همچنین به چای خشک فراوری شده از برگ های سبز چای نیز اشاره نمود و گفت: امسال 25 هزار تن چای خشک فراوری شده است.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به راه اندازی صندوق حمایت از چایکاران در سال 84 با 5 میلیارد و 600 میلیون تومان سرمایه اولیه، اظهارکرد: 70 درصد این صندوق مربوط به چایکاران بوده و 20 درصد نیز ناشی از سرمایه گذاری مربوط به کارخانجات و مابقی نیز سهم بازار است.

وی با بیان اینکه 49 درصد این صندوق مربوط به بخش دولتی و مابقی مربوط به بخش خصوصی است، اضافه کرد: مهم ترین فعالیت این صندوق در زمینه بهزراعی باغات چای، بازسازی کارخانجات و بازار بوده و تسهیلات را در اختیار اعضای خود قرار می دهد.

جهانساز با اشاره به اینکه این صندوق در سال گذشته و همچنین امسال 27 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کند، گفت: از این میزان 13 میلیارد و 300 میلیون تومان تسهیلات به چایکاران برای بهزارعی باغات چای پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه از اوایل آبان ماه امسال فصل بهزراعی باغات چای شروع شده است، ادامه داد: از این تاریخ تاکنون این صندوق یک میلیارد و 500 میلیون تومان تسهیلات با سود 4 درصد به 838 چایکار پرداخت شده است.

80 درصد باغات چای گیلان در مناطق شیب دار قرار گرفته است

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به افول صنعت چای در سال های گذشته و اقدامات انجام شده در سال های اخیر، ادامه داد: در سال های اخیر با پرداخت به موقع مطالبات، افزایش قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای، مدیریت و بهزراعی باغات چای انگیزه دوباره ای در میان چایکاران برای فراوری این محصول ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر کوشش شده تا مسائل عمده فراوری این محصول و چایکاران شناسایی گردد، اضافه کرد: با تشکیل کمیته تخصصی چای و نشست با کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، طرحی برای تأمین منابع مالی مدیریت باغ و همچنین توجه به حوزه تحقیقات برای افزایش میزان فراوری و کیفیت چای فراوری و توجه به آموزش چایکاران تهیه و تدوین شده است.

جهانساز با اشاره به اینکه دولت در زمینه اجرای طرح های زیرساختی به ویژه در حوزه آب کشاورزی منابع خوبی پیش بینی نموده است، بیان نمود: امسال این منابع به ازای هر هکتار 10 میلیون تومان افزایش یافته که یاری بلاعوض به کشاورزان بوده و چایکاران نیز می توانند از این فرصت استفاده نمایند.

وی نداشتن پروانه آبیاری از سوی کشاورزان به ویژه چایکاران را یکی از چالش های این بخش دانست و گفت: کشاورزانی که دارای پروانه آبیاری هستند به راحتی می توانند از این امکانات بهره برداری نمایند.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به اینکه بیشترین مشکل نبود آب در اراضی شیب دار بوده که بیش از 80 درصد باغات چای استان گیلان در این اراضی قرار دارند، ادامه داد: در کوشش هستیم که این مشکل نیز به نوعی حل گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 101

به "پرداخت 1.5 میلیارد تسهیلات بهزراعی باغات چای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرداخت 1.5 میلیارد تسهیلات بهزراعی باغات چای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید