خواب آلودگی در بهار، دلیل و درمان

به گزارش مجله باهام، بهار، فصل طراوت و زیبایی است و با آمدنش؛ طولانی تر شدن روزها، هوای دل پذیر، احساس نشاط و سرزندگی را به ارمغان می آورد. اما بعضی از افراد در بهار، این حال خوب را تجربه نمی نمایند.

خواب آلودگی در بهار، دلیل و درمان

یکی از مشکلاتی که فصل بهار برای برخی ها ایجاد می نماید، کسلی و خواب آلودگی است. حالا که فصل زیبای بهار شروع شده است، تصمیم گرفتیم در این مطلب از مجله اینترنتی دلتا به موضوع خواب آلودگی در فصل بهار بپردازیم.

خواب آلودگی و بی حالی در بهار

با وجود طولانی شدن روز و تابش های انرژی بخش خورشید در فصل بهار، برای بسیاری از ما این فصل با خواب آلودگی، سر درد و بی حالی همراه است. این مسئله تازهی نیست. به خصوص اگر دانشجو یا کارمند باشید، اثرات جدی این خستگی فصلی را در زندگی تان مشاهده خواهید کرد.

خواب آلودگی شدید با وجود استراحت در ایام عید و داشتن خواب کافی، شکایت بسیاری از افراد در این روزهاست. این کسالت و خواب آلودگی به حدی شدید است که کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر شما هم یکی از این افراد هستید توصیه می کنیم ادامه مطلب را حتما مطالعه کنید.

علت خواب آلودگی در بهار چیست؟

بدن انسان ها نیز درست مثل بدن حیوانات، سوخت و ساز (متابولیسم) و سطح هورمون را متناسب با محرک های خارجی مانند نور و دما تغییر می دهد. به گفته بسیاری از محققین، بی حالی فصل بهار نوعی عکس العمل رایج بدن انسان نسبت به تغییراتی است که در طبیعت اتفاق می افتد. از آنجا که مدت زمان تابش نور خورشید به علت طولانی شدن روز، در فصل بهار افزایش پیدا می نماید، بدن برای تطبیق با شرایط تازه نیازمند زمان است.

افزایش طول مدت روز در بهار باعث خواب آلودگی و کاهش تمرکز بسیاری از افراد می گردد. بسیاری از خواب کافی محروم می شوند و احساس خستگی و کسالت می نمایند.

علائم خستگی فصل بهار

علائم خستگی فصل بهار می تواند در افراد مختلف به شکل های گوناگون ظاهر گردد. رایج ترین علائم آن شامل:

  • سرگیجه و سر درد
  • افسردگی های کوتاه مدت
  • افزایش تحریک پذیری
  • کاهش اشتها
  • ضعیف شدن حافظه
  • بی قراری و اضطراب

چه افرادی بیشتر دچار خواب آلودگی می شوند؟

اغلب کسانی که در معرض خواب آلودگی فصلی قرار می گیرند:

  • زنان
  • افراد مسن
  • کسانی که قوای بدنی ضعیفی دارند.
  • کسانی که فشار خون ناپایداری دارند.
  • و افرادی که در زمستان فعالیت بدنی بسیار کمی داشته اند.

توصیه های تغذیه ای برای مبارزه با خواب آلودگی

از پرخوری بپرهیزید!

در طول روز غذا های سنگین نخورید. زیرا بعد از خوردن غذا به علت اینکه دستگاه گوارش خون زیادی به خود جذب می نماید، خون رسانی به مغز کم می گردد. این مسئله سبب خواب آلودگی می گردد. ترشح ناگهانی انسولین هم باعث خواب آلودگی می گردد. پس سعی کنید به جای آن از غذا های سبک و دارای مواد قندی بهره ببرید.

ادویه جات را کنار بگذارید

ادویه جات، فلفل سیاه و زنجبیل مناسب فصل بهار نیستند و مصرف آن ها در این فصل توصیه نمی گردد. به طور کلی سعی کنید در فصل بهار رژیم غذایی تان را به سمت غذا های گیاهی ببرید. کمتر مواد حیوانی مصرف کنید.

متاسفانه امروزه مردم کمتر به سبک زندگی و تغذیه خود در فصول مختلف توجه می نمایند. بهار و پاییز برایشان فرقی نمی نماید. نه تنها تنوع غذایی شان تغییری نمی نماید بلکه بی پروا به فست فود ها هم هجوم می آورند. همین مسئله هم باعث کسالت و بی حالی در آن ها می گردد و هم علت بروز بسیاری بیماری ها است.

به صبحانه خود دقت کنید

در فصل بهار، صبحانه شیر و عسل و نان سبوس دار بخورید. این صبحانه سبک بوده و نشاط شما را در طول روز حفظ می نماید. بعلاوه از خوردن ارده و شیره انگور در این فصل خودداری کنید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب بامیه بخورید، لاغر شوید! را بخوانید.منبع: پیام دلتا
انتشار: 16 فروردین 1402 بروزرسانی: 16 فروردین 1402 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 2334

به "خواب آلودگی در بهار، دلیل و درمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواب آلودگی در بهار، دلیل و درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید